Beantwoord

Oplevering glasvezelverbinding

  • 27 March 2023
  • 4 reacties
  • 151 Bekeken

Beste Community,

Op donderdag 9 maart heb ik een bestelling geplaatst voor een glasvezel internetverbinding voor in mijn nieuwe woning en heb ik te horen gekregen dat er wordt verwacht dat de aansluiting rond maart/april geplaatst zal kunnen worden. Nu zal ik aan het einde van de dag mijn appartement betrekken, en wou ik graag vragen of er een T-Mobile medewerker is die misschien over meer informatie met betrekking tot de status van mijn bestelling beschikt en mij mogelijk een specifiekere tijdsindicatie kan geven van wanneer ik werkend internet zal hebben. Woensdag moet ik namelijk weer aan het werk, en omdat ik 4 dagen per week vanuit huis werk, zou het wel fijn zijn als ik mijn laptop kan aansluiten aan mijn thuisnetwerk en gebruik kan maken van een stabiele internetverbinding.

Ik ben bij het afsluiten van het glasvezelcontract ook overgestapt naar een sim only abonnement van Tele2 omdat mijn huidige abonnement was afgelopen en om gebruik te kunnen maken van het klantvoordeel, en ik weet dat het mogelijk is om met gebruik van een mobiele hotspot mijn laptop te verbinden met het internet, maar ik realiseerde me dat ik een iPhone 11 heb die geen gebruik kan maken van 5g, en de verbinding die op deze manier tot stand zou komen dus gelimiteerd is tot slechts 150mb/s. Ik vrees dan ook dat deze verbinding niet stabiel genoeg zou zijn, en ik zou het erg zonde vinden om al mijn mobiele data hier aan op te maken aangezien ik normaliter geen unlimited databundel nodig heb, of hoge extra kosten zou moeten maken voor het hebben van een internetverbinding die mij in de steek laat. Kan T-mobile mij mogelijk een andere oplossing bieden in bijvoorbeeld de vorm van een wifi dongle?

Alvast bedankt voor de hulp!

Elianne Verhelst

 

 

 

icon

Beste antwoord door eric 27 March 2023, 18:46

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @elianneverhelst , welkom bij de community 

Nieuwe aanleg van een Glasvezel verbinding in een appartement is altijd lastig. De VVE moet toestemming geven en in sommige situaties moeten meerdere bewoners tegelijk hun meterkast openen voor de doorvoer. Goed dus dat je nu al denkt aan een andere oplossing.

150mbit in een hotspot is al best prima als je het alleen voor thuiswerken gebruikt.  Als je toch meer wilt dan T-mobile verkoopt zelf geen dongel, die zijn natuurlijk wel bij retailers te verkrijgen,  maar dan zou je ook aan een mifi kunnen denken. Dan kun je, net als bij een wifi hotspot, meerdere apparaten kunnen koppelen.

Omdat je pas abonnement geld gaat betalen na oplevering van je glasvezel verbinding kun je dat bedrag natuurlijk tot die tijd uitgeven aan een unlimited data bundel. Bij Tele2 kun je dat ook als maandelijks opzegbaar aanschaffen.

Maar het makkelijkst is gewoon in je mijn tele2 omgeving je huidige bundel om te zetten naaar unlimited en de wifi hotspot van je Apple te gebruiken. Die bundel kun je namelijk ook maandelijks weer verlagen. 

Hi, 

We zijn ondertussen een maand verder, en heb ik al een paar keer telefonisch contact gehad met T-Mobile en Open Dutch Fibre om de status van oplevering na te vragen. Het komt er nu op neer dat de glasvezelkabels klaar liggen in de straat, maar dat de laatste werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden voor de oplevering nog moeten worden uitgevoerd: er moeten nog boringen plaatsvinden om de wijkcentrale aan te sluiten. Hierop wachten we dan ook voordat er verdere stappen worden genomen door T-Mobile en haar installatiepartners.

Nu begrijp ik natuurlijk dat dit geen klus is die zomaar in een middagje kan worden opgepakt, maar toen ik vanochtend mail kreeg met het bericht dat mijn verwachte opleverdatum veranderd is van maart-april naar augustus-september zonk de moed me toch wel een beetje in de schoenen, vooral omdat er door T-Mobile al in het begin van het jaar wordt aangegeven bij de postcodecheck dat glasvezel beschikbaar is op mijn nieuwe adres. Er is toch wel een redelijk verschil tussen het beschikbaar zijn van een service en het binnenkort beschikbaar hebben van een service. 

Ik woon nu ondertussen ongeveer een maand in mijn nieuwe woning, en werk dus ook al een tijdje vanaf mijn nieuwe werkplek met behulp van mijn telefoon als mobiele hotspot in combinatie met unlimited internet vouchers die ik gelukkig van de klantenservice van T-Mobile aangeboden heb gekregen. Dit is een oplossing, maar zeker geen perfecte. De batterijconditie van mijn telefoon is in deze maand enorm achteruit gegaan, hij vindt het niet leuk om constant gebruikt te worden als hotspot en om constant in verbinding te moeten staan met verschillende apparaten. Daarnaast is dit ook niet de ideale oplossing voor mijn huishouden, mijn vriend heeft namelijk nog een abonnement bij Vodafone, dus bied ik hem natuurlijk mijn mobiele hotspot aan zodat hij ook online kan blijven op het moment dat hij door zijn eigen databundel en zijn extra aangeschafte bundel heen is, maar helaas wordt deze verbinding constant verbroken en heeft hij dus in principe niets aan deze oplossing. Ook wanneer wij beiden online proberen te zijn, of hij gebruik maakt van het internet via onze Chromecast o.i.d. die verbonden is met mijn mobiele hotspot, merk ik dit vrijwel meteen aan mijn verbinding. 

Nu ben ik dus op zoek naar een betere oplossing totdat mijn glasvezelverbinding is aangesloten. Is het een mogelijkheid om een pre-paid SIM-kaart aan te schaffen, hierop mijn unlimited vouchers te activeren, en deze SIM-kaart in een MiFi router te plaatsen zodat ik niet langer mijn telefoon als mobiele hotspot hoef te gebruiken en ik gemakkelijker ook andere apparaten van een internetverbinding kan voorzien? 

Alvast bedankt voor de hulp!

Elianne

Reputatie 7
Badge +14

Je hebt wel een abonnement besteld, maar het gaat pas in en je betaald pas zodra de verbinding is opgeleverd. Dit soort voorloop oplossingen zijn dus eigenlijk allemaal gratis. Het is niet ideaal, maar het “bespaard” je ook 30-40 euro in de maand. Het zelf aanschaffen van een andere oplossing is natuurlijk prima. Maar ik weet niet of ze daadwerkelijk elke week vouchers blijven sturen. 

@eric daar ben ik me ook zeker van bewust, en ik ben al enorm dankbaar dat T-Mobile mij deze oplossing in de vorm van unlimited vouchers aanbiedt zodat ik torenhoge kosten kan voorkomen i.v.m. mijn werk. Ik heb er ondertussen omdat het allemaal vrij lang lijkt te gaan duren ook maar vrede mee dat ik waarschijnlijk een MiFi router moet gaan aanschaffen om deze een paar maanden te gebruiken, ondanks het feit dat ik initieel verwacht had en beloofd werd om aan het einde van deze maand verbonden te zijn. 

Mijn vraag kwam er dan ook voornamelijk op neer of het een mogelijkheid zou zijn om een aparte SIM-kaart hiervoor aan te schaffen en hierop unlimited internet te activeren, zodat ik niet ook nog eens mijn mobiele bereikbaarheid moet opgeven wanneer ik mijn SIM-kaart in de router plaats, en niet meteen vast zit aan nog een extra abonnement wat op een moment overbodig gaat zijn zoals 4G voor Thuis. 

Reageer