Beantwoord

Tweak naar Odido: krijg ik ONT en kan die op Fritzbox of moet Zyxel ertussen?

  • 14 November 2023
  • 5 reacties
  • 279 Bekeken

Helaas gaat Tweak stoppen en heb zojuist maar besloten om per half december over te gaan naar Odido (Glasvezel 1000/1000, Geen TV/telefoon). Heb me bij Odido aangemeld en aangegeven gebruik te willen maken van de overstapservice om het contract bij Tweak naadloos af te sluiten.

In mijn huidige (Tweak) situatie heb ik een mediaConverter op de glasvezel aangesloten en vanuit de MediaConverter een UTP kabel naar mijn router: een Fritz!Box 4040. Dat werkt super en zou ik graag zo houden. 

Echter, bij het aanvragen van de Odido aansluiting werd duidelijk aangegeven dat het installatiepakket niet meer bevat dan het Zyxel modem en een utp kabel. Mijn vraag: krijg ik er stiekum toch niet een mediaconverter (of ONT) bij (Wat is eigenlijk het verschil?) en kan ik die dan net als nu direct in mijn Fritz!Box prikken? Of moet het Zyxel modem er nog tussen?

Dit topic lijkt te suggereren dat directe aansluiting (zonder Zyxel modem ertussen) mogelijk is:  

Als dat mogelijk is scheelt het weer een extra stroomverbruiker en potentieel point of failure en instel effort; als direct aansluiten van een ONT op de Fritz!Box 4040 niet mogelijk is zal ik mijn aanvraag annuleren.

BVD voor reacties!

icon

Beste antwoord door Waqqas 14 November 2023, 17:55

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Of je een nieuwe ONT krijgt maakt op zich niet zo uit. Er wordt dus een ethernet kabel geleverd welke je in de WAN poort van de router kan doen. Als de Fritzbox naar TweaK terug moet, dan werkt de Zyxel prima. Daar wordt door de monteur de verbinding ook eerst op opgeleverd.  Odido werkt met Vlan 300 voor internet en TV.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @bloasfist 

Welke mediaconverter heb je nu?

Een mediaconverter en ONT is eigenlijk hetzelfde, beide zetten het optische signaal kom in internet.

Je kunt de internetkabel van de mediaconverter achteraf in de WAN poort pluggen en het T-Mobile/Odído profiel kiezen of kiezen voor andere aanbieder met VLAN 300.

Hallo @bloasfist 

Welke mediaconverter heb je nu?

Een mediaconverter en ONT is eigenlijk hetzelfde, beide zetten het optische signaal kom in internet.

Je kunt de internetkabel van de mediaconverter achteraf in de WAN poort pluggen en het T-Mobile/Odído profiel kiezen of kiezen voor andere aanbieder met VLAN 300.

Dank voor je reactie!

Heb nu een:

Opticore MC-GSB11-A20C 

10/100/1000BaseT to 1000Base-BX

SMF,Tx1310nm/Rx1550nm,20km,SC

Jouw antwoord lijkt te suggereren dat het ‘achteraf’ (dus nadat de monteur de oplevering via de Zyxel modem heeft gedaan) mogelijk is om direct de UTP kabel vanuit de ONT in de Fritz!Box 4040 (let op dit is een router, geen model/router) te pluggen. Dus zolang ik een werkende ONT zou het moeten werken. Kun je dit bevestigen?

Ik weet niet of ik de ONT terug naar Tweak moet sturen; de Fritz!Box is mijn eigendom, dus die heb ik tzt zeker nog. Maar ga ik een ONT van Odido krijgen of niet?

Reputatie 7
Badge +15

@bloasfist

Klopt, nadat de verbinding met de Zyxel werkend is kun je de internetkabel ompluggen en je FB instellen, echter werkt Odido niet met deze mediaconverter dus volgens mij mis je een mediaconverter.

Een moderator zou je hier meer over kunnen vertellen.

 

Hallo @bloasfist 

Welke mediaconverter heb je nu?

Een mediaconverter en ONT is eigenlijk hetzelfde, beide zetten het optische signaal kom in internet.

Je kunt de internetkabel van de mediaconverter achteraf in de WAN poort pluggen en het T-Mobile/Odído profiel kiezen of kiezen voor andere aanbieder met VLAN 300.

Dank voor je reactie!

Heb nu een:

Opticore MC-GSB11-A20C 

10/100/1000BaseT to 1000Base-BX

SMF,Tx1310nm/Rx1550nm,20km,SC

Jouw antwoord lijkt te suggereren dat het ‘achteraf’ (dus nadat de monteur de oplevering via de Zyxel modem heeft gedaan) mogelijk is om direct de UTP kabel vanuit de ONT in de Fritz!Box 4040 (let op dit is een router, geen model/router) te pluggen. Dus zolang ik een werkende ONT zou het moeten werken. Kun je dit bevestigen?

Ik weet niet of ik de ONT terug naar Tweak moet sturen; de Fritz!Box is mijn eigendom, dus die heb ik tzt zeker nog. Maar ga ik een ONT van Odido krijgen of niet?

 

Wat je nu hebt is een media converter van 1000BASE-BX-U naar UTP voor een AON verbinding. Daar komt de XGS-PON ONT van Odido voor in de plaats, waar ook weer UTP uitkomt. Die kabel kun je in de WAN poort van je Fritz!Box steken en als je dan het T-Mobile/Odido profile kiest moet dat werken. Of handmatig VLAN 300 instellen.

 

Reageer