Beantwoord

waarom een monteur ?

  • 13 October 2022
  • 3 reacties
  • 359 Bekeken

Heb T-Mobile Thuis besteld Internet + vaste telefoon (geen TV). Heb al vele jaren glasvezel. T-Mobile wil per se een Guidion monteur langssturen. Om draadjes in een modem te pluggen …. Heb met klantenservice gesproken dat ik dat zelf wel kan, dus monteur niet nodig (en hoef ik er dus ook niet voor thuis te blijven). Toch vindt T-Mobile verplicht dat monteur langskomt. Nu lees ik dat de monteur het volgende doet:

De monteur verricht de volgende werkzaamheden:
  • Het modem ophangen en aansluiten - dat kan ik perfect zelf, heb allang glasvezel, er hangt een modem. Dus modem eraf, nieuw modem ophangen, draadjes erin pluggen kan ik perfect zelf
  • De wifiverbinding activeren en beveiligen - dit is niet nodig: ik wil geen Wifi van dit modem, het loopt bedraad naar een eigen router
  • 1 computer of laptop aansluiten (bedraad of via wifi) - dit is niet nodig: draad van modem naar router ligt er al, laptop verbinding naar router is er al
  • T-Mobile Thuis e-mail instellen - dit is niet nodig, gebruik ik niet
  • 1 TV aansluiten op de Interactieve TV Box en instellen - niet van toepassing
  • De Interactieve TV Box verbinden via UTP-kabel met het modem - niet van toepassing
  • 1 telefoontoestel aansluiten - zie boven: draadje erin pluggen kan ik prima zelf
  • Meegeleverde UTP- en telefoniebekabeling op of langs de plint wegwerken met spijkerclips (max. 15 meter) - niet van toepassing.

Dus … Waarom moet er per se een monteur komen ??

icon

Beste antwoord door Waqqas 13 October 2022, 10:39

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jane22 

Een glasvezel installatie wordt altijd verricht door een monteur, wanneer je het zelf doet dan vervalt de garantie en bij schade kunnen de kosten hoog oplopen.

Indien je een Huawei mediaconverter hebt ontvangen dan zal deze alleen werken wanneer de monteur er is want hij zal de verbinding nog moeten activeren. Ook meldt hij de verbinding achteraf aan bij T-Mobile zodat de administratie goed staat.

Heb T-Mobile Thuis besteld Internet + vaste telefoon (geen TV). Heb al vele jaren glasvezel. T-Mobile wil per se een Guidion monteur langssturen. Om draadjes in een modem te pluggen …. Heb met klantenservice gesproken dat ik dat zelf wel kan, dus monteur niet nodig (en hoef ik er dus ook niet voor thuis te blijven). Toch vindt T-Mobile verplicht dat monteur langskomt. Nu lees ik dat de monteur het volgende doet:

De monteur verricht de volgende werkzaamheden:
  • Het modem ophangen en aansluiten - dat kan ik perfect zelf, heb allang glasvezel, er hangt een modem. Dus modem eraf, nieuw modem ophangen, draadjes erin pluggen kan ik perfect zelf
  • De wifiverbinding activeren en beveiligen - dit is niet nodig: ik wil geen Wifi van dit modem, het loopt bedraad naar een eigen router
  • 1 computer of laptop aansluiten (bedraad of via wifi) - dit is niet nodig: draad van modem naar router ligt er al, laptop verbinding naar router is er al
  • T-Mobile Thuis e-mail instellen - dit is niet nodig, gebruik ik niet
  • 1 TV aansluiten op de Interactieve TV Box en instellen - niet van toepassing
  • De Interactieve TV Box verbinden via UTP-kabel met het modem - niet van toepassing
  • 1 telefoontoestel aansluiten - zie boven: draadje erin pluggen kan ik prima zelf
  • Meegeleverde UTP- en telefoniebekabeling op of langs de plint wegwerken met spijkerclips (max. 15 meter) - niet van toepassing.

Dus … Waarom moet er per se een monteur komen ??

Het is een drama als je het zelf wilt doen. Ik had al glasvezel van KPN. Overstap aangevraagd en deze is voor mij prima verlopen. Op de dag van omzetting was mijn KPN verbinding rond 10:00 weg. Ik heb daarop alleen het VLAN van T-Mobile in mijn eigen router opgevoerd, pppoe (wat kpn gebruikt) verwijdert en bamm, T-Mobile is connected. 

Ik regel gewoon alles zelf. Meidaconverter lekker in de doos gelaten, gewoon rechtstreeks glas in mijn eigen router. 

Pipo van Guidion komt langs, ik geef dat het werkt. Hij geeft aan dat bij problemen ik dan pas kan klagen als ik de T-Mobile spulletjes ga aansluiten. Ik zeg is prima. Hij gaat oplevering van de lijn dus afmelden. Echter dat gebeurt niet en dan ga je de servicedesk bellen en dan krijg je om je oren getoeterd dat ik hetzelf heb opgeleverd en dat ik dus maar bij Guidion moet gaan klagen. Ik heb die partij nooit ingehuurd en stuur deze niet aan. 

Nu internet ik via T-mobile al een maand maar KPN is nog lekker aan factureren want die zeggen dat T-Mobile nog niet heeft doorgeven dat de lijn is omgezet. 

Wederom T-mobile gebeld en ze gaan er nu naar kijken, wat een droef gedoe is dit

T-Mobile geeft een eigen swing aan het volgende. 

Consumenten en bedrijven mogen eigen modem kiezen | ACM.nl

Reputatie 7

Hi @Jane22 en @thenotorious, naast de garanties die de Guidion monteur biedt door de correcte manier van aansluiten, zal in vaak gevallen ook de patching in de wijkcentrale worden gedaan door dezelfde monteur, waarna hij de thuisinstallatie voor lief neemt. Waarna de apparatuur is ingesteld, kan ook de lijn worden aangemeld. In het volgende topic hebben we het gebruik en installatie van een eigen modem een rijtje gezet: 

 

Reageer