Beantwoord

Wat doet Guidion precies bij een glasvezel installatie als je al glasvezel hebt?

  • 27 November 2023
  • 7 reacties
  • 364 Bekeken

Ik heb me afgelopen weekend aangemeld voor een 1000/1000 aansluiting bij Odido.

Nu kreeg ik bericht dat Guidion een monteur gaat sturen… maar heb ik die ook nodig? Ik heb al 11 jaar glasvezel; op dit moment via KPN en daarvoor via Telfort. Komt de monteur alleen een modem/router aansluiten of wordt de glasvezel hardware zelf ook vervangen? Ik heb nu zoiets als dit:


De glasvezelkabel die het huis binnenkomt gaat hier in en er komt een UTP kabel uit, die vervolgens in mijn eigen Netgear router gaat. Ik neem alleen Internet af, geen TV of telefonie.

Ik heb dit al aan Guidion zelf gevraagd, maar ik kreeg een vaag antwoord dat ze een 3e partij zjjn en alleen werken voor Odido en dat ik dat bij Odido zelf moet vragen. ;-) 

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 27 November 2023, 03:11

Bekijk origineel

7 reacties

Hoi @OmeRoon 

Die foto is van mijn aansluiting toen ik nog jaren geleden bij Kpn zat op 100mbit.

Even los daarvan.

De monteur zal altijd de aansluiting doen en aanmelden in het systeem.

Het linker deel moet een patchcover geplaatst worden.

Van die patchcover (rood omcirkeld) gaat er een patchkabel naar een los glasvezel kastje.

Even er van uit gaande dat u ook op GPON komt zal er een Huawei GPON ONT geplaatst worden.

Op deze foto zie je dat ik een installatie doe glasvezel direct in de Fritzbox. (Mijn router)

Dat witte kastje links onder de Fritzbox is de geleverde glasvezel kastje door T-Mobile. (Op deze foto niet aangesloten)

Vanaf dat kastje kun je met een netwerk kabel naar de eigen router.

Je router moet aan de volgende eisen voldoen.

Vlan 300 op wan poort.

Welkom bij Odido 😃👍

@peter-keetfm bedankt voor de info!

Ik heb nu dus iets soortgelijks als op de foto van u hierboven. Vanaf het linkerdeel van dat (op uw foto) rood omcirkelde glasvezelkastje heb ik een UTP lopen die direct mijn Netgear router ingaat. Als ik het goed begrijp komt daar dus nog een Huawei kastje tussen om 1GB verkeer mogelijk te maken (ik heb nu 200/200). Dan laat ik de afspraak met de monteur maar gewoon even staan. ;-) 

Vanaf het rood omcirkeld gaat er een glasvezel kabeltje naar het Huawei glasvezel kastje.

Vanaf die Huawei kun je met een netwerk kabel naar je eigen router.

Maar de monteur sluit de verbinding aan met de Huawei en de Zyxel router en zorgt dat de verbinding werkt.

Daarna kun je je eigen router gaan aansluiten.

Juist. Ik was vooral benieuwd of het rood omcirkelde kastje zelf vervangen zou worden door iets totaal anders. Wel jammer dat er weer een extra kastje nodig is, maar vroeg of laat zal daar wel een alles in 1 oplossing voor komen. ;-)

@OmeRoon 

Waarschijnlijk zal de monteur je huidige NT er af schuiven en de lege dummy rechts gebruiken.

Ik zal je even de binnenkant van de patchcover laten zien.

 

Ja volgens mij had ik een soortgelijke constructie toen ik nog bij Telfort zat.

Bedankt voor de uitgebreide info. Ik krijg net bericht dat de hardware van Odido morgen al wordt geleverd. 

@peter-keetfm ik ben vandaag aangesloten. Inderdaad heb ik ook zo’n patchcover gekregen. Het was in 10 minuten gedaan en alles werkt.

Inmiddels de Zyxel er weer tussenuit gehaald en mijn Netgear RAX50 er weer tussen gezet. Dat had nog even wat voeten in de aarde omdat je via KPN wel een wachtwoord moet instellen en via Odido niet, daar had ik even overheen gekeken. 🙄 Login uitgezet, problem solved. VLAN id staat op 300 en alles werkt nu perfect.

Reageer