Beantwoord

Zyxel met EdgeRouter X

  • 13 November 2021
  • 10 reacties
  • 363 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 9 reacties

Goedemiddag,

Ik ben nieuw bij T-Mobile, ik kom van Ziggo. De Router die ik van Ziggo gebruikte ik niet als router, deze stond in Bridge modus. Nu heb ik begrepen dat de Zyxel T-50, niet in bridgemode gezet kan worden.

Dus ik dacht heel simpel, gewoon de DHCP uit te schakelen en alles zou moeten werken, dus niet. Mijn EdgeRouter X krijgt geen IPadres en ik heb dus ook geen netwerk verbinding.

Wanneer mijn laptop direct op de Zyxel aansluit heb ik wel internet, maar ik wil die niet gebruiken!

Ik heb 1Gbits glasvezel en heb geprobeerd van een UTP kabel wat eigenlijk in de Zyxel moet naar de EdgeRouter X te doen, echter werkt dit niet.

Mijn EdgeRouter X heeft standaard het IPadres 192.168.1.1 en die van Zyxel ook, dus ik dacht dat het daardoor kwam. Ik heb toen het IPadres van de Zyxel veranderd naar 192.168.1.253, echter werkte het nog steeds niet.

Ik heb beide apparaten opnieuw opgestart, werkte ook niet. Toen ik met T-mobile belde konden zij mij geen antwoord geven…….

Ik had ook iets gelezen met dat je de kabel van de Zyxel naar de EdgeRouter in poort 4 moet doen van de Zyxel echter werkt dit ook niet.

Ik heb geen telefonie en tv kijk ik via de Android App

 

Hoe zorg ik ervoor dat mijn EdgeRouter X een IPadres krijgt?!

icon

Beste antwoord door Waqqas 13 November 2021, 16:15

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Laze 

Als je de edgerouter achter de Zyxel plaatst dan moet je het LAN IP van 1 router wijzigen naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld. 2 routers met hetzelfde LAN IP zullen voor problemen zorgen.

Als je de edgerouter direct op de mediaconverter aansluit ipv de Zyxel dan moet je in de edgerouter onder networks een interface maken met VLAN 300 volgens mij.

Reputatie 1

@Waqqas Dus dat vierkante kastje heet een mediaconverter? Maar ik moet dus een VLAN aanmaken en het de naam 300 geven? 

Reputatie 7
Badge +15

Het vierkante kastje dat verbonden is met de WAN poort is de mediaconverter, je hebt VLAN id 300 nodig voor internet.

Reputatie 1

@Waqqas Ik heb in de EdgeRouter een VLAN gemaakt met het id 300 op eth 0 "Use DHCP" aangezet en de router herstart. Nu heb ik een IPadres ontvangen, bedankt voor de tip! 

Echter heb ik nog geen internet eth1 gaat naar een switch en vandaar uit zijn mijn apparaten aangesloten.

Moet ik nog wat instellen op eth1? Ik ben niet heel ervaren met de Edge Router X.

Reputatie 1

@Waqqas Het is opgelost! Ik heb vanuit Basic Wizard Setup VLAN 300 gemaakt en daarna werkte het meteen! Bedankt!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Laze 

Mooi dat je het hebt weten op te lossen 🙂.

Ik zag je bericht eerder ook al maar ik kon je helaas niet verder helpen, ik weet ook niet echt veel over de ER X.

Hallo @Laze en @Waqqas ,

Het is mij ook gelukt om VLAN300 aan te maken en mijn edgerouter X direct op de media converter aan te sluiten (en de Zyxel niet te gebruiken). Waarvoor dank.

Helaas komt mijn snelheid niet hoger dan 100Mbit. De edgerouter geeft dit ook aan als "oranje" aansluiting ipv "groen". Ik weet zeker dat het niet aan de kabel ligt, want het gebeurt ook met andere kabels en als ik mijn edgerouter aansluit op de Zyxel heb ik wel een gigabit aansluiting.

Had jij dit probleem ook? en zo ja, hoe heb je het opgelost?

 

Reputatie 1

Hallo @Laze en @Waqqas ,

Het is mij ook gelukt om VLAN300 aan te maken en mijn edgerouter X direct op de media converter aan te sluiten (en de Zyxel niet te gebruiken). Waarvoor dank.

Helaas komt mijn snelheid niet hoger dan 100Mbit. De edgerouter geeft dit ook aan als "oranje" aansluiting ipv "groen". Ik weet zeker dat het niet aan de kabel ligt, want het gebeurt ook met andere kabels en als ik mijn edgerouter aansluit op de Zyxel heb ik wel een gigabit aansluiting.

Had jij dit probleem ook? en zo ja, hoe heb je het opgelost?

 

Goedemorgen! 

Goed dat het gelukt is. Wat betreft de snelheid dat klopt inderdaad, ik had het probleem ook. Dit komt omdat HWAT staat uitgeschakeld standaard.

Doe het volgende, login op jouw Edge router X, rechtsboven zie je CLI, druk hierop.

Vervolgens moet je inloggen met jouw gebruikersnaam en wachtwoord, wachtwoord is niet te zien terwijl je het typt. Wanneer je ingelogd bent type het volgende:

 

Na elke regel een enter drukken!

configureset system offload hwnat disableset system offload ipsec disable commit ; save

Bovenstaande commando's wordt niet goed weergegeven, ik verwijs je naar de bron hier staat het wel goed

 

Start vervolgens de router opnieuw op, hierna zal je je maximale snelheid halen!

 

Bron: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter-Hardware-Offloading

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@Laze Fantastisch dat je dit deelt met de rest van de Community! Wordt enorm gewaardeerd! 👍👍

@Laze Bedankt voor de snelle terugkoppeling.

Helaas werkt jouw oplossing niet. Ook met hardware offloading hou ik hetzelfde probleem. Eerst dacht ik dat het aan de software versie kon liggen (1.10.X) maar een update (2.0.9 hf2) mocht ook niet baten.

Als ik binnenkort wat meer tijd heb, ga ik er wat dieper induiken. In ieder geval bedankt voor de suggestie.