Beantwoord

Vaste telefoon werkt niet met Fritz 5590 modem

  • 13 February 2024
  • 15 reacties
  • 162 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 9 reacties

Ik heb een Fritzbox 5590 maar de vaste telefoon werkt hier niet bij.

Als de Fritzbox probeert contact te maken met ODIDO voor het registreren via de SIP nummer en paswoord dan krijg ik een 401 melding terug.

Enig idee wat de reden van deze melding kan zijn ?

 

Met vriendelijke groet,

 

GertJan 

icon

Beste antwoord door qzl0fn 14 February 2024, 13:23

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het heeft v.z.i.w. te maken met een bug waardoor Odido je SIP wachtwoord verandert. Met kunstgrepen kun je het benodigde wachtwoord achterhalen. Hier kun je daar meer over lezen:

https://community.odido.nl/vast%2Dbellen%2D494/guide%2Dvoip%2Dsip%2Dinloggegevens%2Dachterhalen%2Dmet%2Dde%2Dzyxel%2D323022/index2.html?postid=1587259#post1587259

Dankje voor de info. Ik kan Python installeren. maar het lukt niet om de “Python voip.py” te vinden met mijn cmd prompt zo als in het artikeltje staat.

 

Ik heb Python 3.12.2-amd64 geinstalleerd misschien is dat het probleem dat ik de “Python voip.py” niet kan vinden.

 

Reputatie 3

Waar heb je voip.py naartoe gedownload? Sta je in die directory? Zie je het bestand voip.py als je “dir” doet?

Of kan python zelf misschien niet gevonden worden? Dit moet wel in je “pad” staan (=PATH omgevingsvariabele waarin naar executables wordt gezocht.) Je moet een python prompt krijgen als je python zonder bestand opstart. Bij mij is “Python” zonder hoofdletter (maar ik heb linux i.p.v. windows, dus dat kan ook daaraan liggen).

Wat is eigenlijk precies de foutmelding die je krijgt (en krijg je die foutmelding van windows of van python)?

 

Ik heb de Python 3.12.2-amd64 geinstalleerd zoals de instructies aangeven en pip install requests.

Maar er stond niet van dat ik voip.py moest  downloaden, of heb ik dat over het hoofd gezien?

Wel dat ik python voip.py moet intyppen.

Zie ik wat over het hoofd misschien ?

 

Reputatie 3

Je moet ook voip.py nog downloaden: https://pastebin.com/jCQdTNVm

Daarna ga je dat script (dus “voip.py”) laten uitvoeren door het programma “python”.

Dat doe je met het commando “python voip.py” op de command line prompt.

Als ik het goed heb, moet je dan wel de Zyxel aangesloten hebben. Of op de Fritzbox vlan=100 instellen (als je klaar bent weer op vlan=300 zetten). Maar nogmaals, ik heb dit zelf nooit gedaan, maar er alleen heel oppervlakkig kennis van genomen op het forum.

Oke bedankt zover. ga ik proberen en laat je weten of het gelukt is. maar wordt wel morgenochtend.

Ik heb het  “python voip.py” geprobeerd in "Python 3.12.2”maar krijg een syntaxerror: invalid syntax.

 

Reputatie 3

Je hebt de opdrachtregel nu getypt op de python prompt, maar je moet die typen op de command line prompt van windows (ook wel DOS shell genoemd). Je typt de opdracht “python voip.py” dan achter zoiets:

C:\Users\Harmenzo\Downloads>

Kijk maar in de link in mijn eerste bericht hoe dat er precies uit ziet. Hier kun je eventueel vinden hoe je zo’n DOS shell opent: https://www.computerhope.com/issues/chdos.htm

 

 

ik heb dat gedaan maar krijg een error 2.

Daarna heb ik  "Python 3.12.2” verwijderd en op nieuw geinstalleerd, met de Add to path aan gevinkt.

Op 'Disable path length limit'. geklikt.

PIP install request nog een keer geinstalleerd via de cmd line.

Gechecked of alles in de downloads locatie staat, en dat klopte ook.

Daarna de c:\users\gtimm\downloads\python voip.py   ingevoerd.

Toen kreeg ik de error 2. zie screenshot hieronder.

 

 

Ik heb nu wel het Zyxel T56 modem actief en niet de Fritzbox 5590. Dat is toch de bedoeling ?

 

Reputatie 7
Badge +6

@qzl0fn Ik zie het de laatste tijd vaker fout gaan met het script. Misschien is het niet compatible met een nieuwere versie van Python. Het gaat tenslotte al even mee. Daarom raad ik nu aan om het op je mobiel te runnen. Instructies voor de iPhone staan hier, maar ik ga ervan uit dat er voor Android een vergelijkbare app is. Dat kun je het beste doen terwijl je verbonden bent met de T56. Hopelijk lukt het zo.

Reputatie 3

Volgens mij is het script wel compatible met deze versie van Python. Alleen Windows doet een beetje raar.

Als ik het bij mij probeer, werkt het wel, zowel onder windows als onder linux. Tenminste het script start normaal op zonder foutmeldingen, en na een tijdje krijg ik dan een socket timeout error, wat ook te verwachten valt, omdat ik geen Zyxel of vlan=100 heb.

Aan de fout die Python geeft, kun je ook zien dat het niet met python-compatibiliteit te maken heeft. (Daarvoor zou immers sowieso ook eerst de file geopend moeten worden, wat dus niet gaat.)

Maar wschl. is het gemakkelijkste inderdaad gewoon even op een telefoon proberen

@qzl0fn Ik zie het de laatste tijd vaker fout gaan met het script. Misschien is het niet compatible met een nieuwere versie van Python. Het gaat tenslotte al even mee. Daarom raad ik nu aan om het op je mobiel te runnen. Instructies voor de iPhone staan hier, maar ik ga ervan uit dat er voor Android een vergelijkbare app is. Dat kun je het beste doen terwijl je verbonden bent met de T56. Hopelijk lukt het zo.

 

Ja nu heb ik de vaste telefoon wel werkende gekregen via mijn ipad.

Toch niet slecht voor een 69 jarige. ;-)

Bedankt @harmenzo / @TMTV  voor de begeleiding en adviezen.

Fijne dag verder.

Reageer