Beantwoord

Extreem lage download- en uploadsnelheid

  • 20 April 2020
  • 3 reacties
  • 354 Bekeken

Hallo allemaal,

Sinds een week of twee valt het me op dat mijn internetsnelheid veel lager is dan normaal en een klein onderzoekje heeft uitgewezen dat dit ook zo is.

Ik heb een 200 MB Glasvezel abonnement, maar deze snelheden worden nu bij lange na niet gehaald.

Speedtest:

Down: 6MB/sec

Up: 25 MB/sec

 

Ik heb de test uitgevoerd via wifi op een laptop op ongeveer 2 meter afstand van de router. Via mijn smartphone zie ik dezelfde uitslag. Ik heb de router meerdere keren ge-reset en heb heb via een wifi analyzer het kanaal gevonden met de sterkste verbinding, maar niets lijkt te helpen.

 

Is er iemand met een oplossing voor dit probleem?

Bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Folkert 20 April 2020, 17:57

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Bart0492 

Weliswaar moet je via Wifi hogere snelheden halen maar toch wil ik je vragen eerst de snelheid bekabeld en via de Windows 10 Ookla speedtest app te meten. (Niet via je browser!)

Als die snelheid ook te laag is kunnen we verder zoeken. En als je Wifi daarna eens wil testen op 5 GHz…

Wat je ook even kunt doen is de mediaconverter even spanningsloos maken.

Groet, Folkert

Hi @Folkert,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Deze tests heb ik gedaan na het even spanningsloos maken van de media converter.

 

Ookla app:

Via wifi: 6.66 MB/sec down, 28,92 MB/sec up

Via kabel: 44 MB/sec down, 96 MB/sec up

 

5Ghz:

Wifi: 186,21 MB/sec, 225 MB/sec → Goed dus! Beneden zat ik automatisch op de andere Ghz. Ik heb nu dus de 5 Ghz verbinding op mijn laptop als standaard ingesteld.

 

Het enige probleem is nu dat boven de 5 Ghz verbinding vrijwel onbestaand is. Deze valt daar continu weg. Is hier nog een oplossing voor?

 

Bedankt voor het meedenken.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Hi @Bart0492 

Graag gedaan! 5 GHz Wifi is de enige optie voor snel draadloos internet vanwege de achterliggende techniek en de kleinere kans op storing. Het nadeel is het bereik en het komt moeilijker door muren heen en door beton al helemaal niet. Dat zijn gewoon natuurwetten.

Als ik eerlijk moet zijn is de enige optie een goede (cat6) netwerkkabel naar boven trekken en daar een accesspoint met goede 5 GHz Wifi neerzetten. Alle andere oplossingen zijn minder. Laat je niet verleiden door allerlei dure MESH systemen want die communiceren onderling ook via 5 GHz tenzij ze elkaar echt kunnen “zien” met hoogstens hout ertussen. Een nog minder goede optie zijn zogenaamde Powerline adapters, gewoon een lapmiddel als het echt niet anders kan en ook de repeater (tegenwoordig vaak ten onrechte Wifi versterker genoemd) valt af.

Groet, Folkert

Reageer