Beantwoord

Instabiele verbinding Wifi videobellen


Beste T-Mobile,

 

Ik ervaar een zeer instabiele wifi verbinding wanneer ik videobel. Ik heb mijn modem al een keer gereset, ik heb de kanalen al meerdere malen gewisseld en ik heb nu een extra modem met 5Ghz erbij geplaatst. Dit laatste heeft er voor gezorgd dat mijn wifi niet meer compleet wegvalt (dat gebeurde eerst wel) maar nog steeds ervaar ik problemen bij videobellen. Ik heb niet de mogelijkheid om mijn laptop aan de kabel te hangen (die optie heeft ie niet). Verder geen problemen met video kijken of Netflix, alleen videobellen. Kunnen jullie helpen?

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 12 June 2020, 13:00

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RikPijnen 

Betreft het een glasvezel verbinding of DSL?

Het was wel nuttig om te weten of bedraad internet wel goed werkt maar werkt de tv dan wel goed bijvoorbeeld?

En is het alleen met 5GHz of ook de 2,4 GHz die instabiel is? Zitten er nog andere netwerk apparaten in je netwerk? Indian ja wil je die dan eens loskoppelen zodat alleen de T-mobile er nog is.

@Waqqas betreft glasvezel, TV heeft altijd goed gewerkt (heb nu geen tv abonnement meer). Bij 2.4 GHz was het erger (toen viel verbinding soms helemaal weg), nu met 5 GHz continu verbinding maar videobellen lijkt instabiel (krijg ook melding van instabiele verbinding). Zowel bij Zoom, Teams als Skype. Ik heb verder een Sonos systeem op het netwerk en mijn mobiele telefoon.

Reputatie 7
Badge +15

@RikPijnen 

Met netwerk apparaten bedoelde ik bijvoorbeeld switches/routers/versterkers die mogelijk conflicten kunnen veroorzaken, misschien kan je eens proberen alles los koppelen, mediaconverter voor even van het stroom en als alles opgestart is enkel de T-mobile modem gebruiken.

Als laatste kan je ook nog een fabrieksreset van het modem uitvoeren door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

 

@Waqqas ik heb verder niets aangesloten op het netwerk buiten die extra modem (maar de problemen waren daarvoor ook al aanwezig, vandaar de extra modem). Fabrieksreset heb ik ook al uitgevoerd helaas zonder resultaat…. 

Reputatie 7

Hey @RikPijnen,

Top dat je er al zelf al mee bent gaan stoeien! Hoe heb je je nieuwe modem aangesloten? Is dat middels een directe bekabelde verbinding met het modem dat je van ons hebt ontvangen? Zo ja, dan is het verstandig om de Wifi op je T-Mobile Thuis modem uit te zetten. Wanneer je je Wifi signaal aan hebt staan op beide modems dan kan dit ook voor problemen zorgen. Kun je dit eens testen? Dus de Wifi aan laten staan op je nieuwe modem en uitzetten op je oude modem.  

@Piotr bedankt voor de tips. De nieuwe modem is aangesloten via directe bekabeling naar de modem van T-Mobile. Ik heb de wifi uitgezet maar helaas geen verbetering. Verbinding blijft slecht tijdens videobellen. 

Reputatie 7
Badge +5

Bedankt voor het testen @RikPijnen! Als ik het goed begrijp heb je verder geen problemen met de WiFi na het plaatsen van jouw modem, wanneer je bijvoorbeeld Netflix kijkt of aan het surfen bent. Je merkt deze slechte verbinding alleen tijdens het videobellen via bijvoorbeeld Zooms of Teams. Klopt dat? Aan deze kant zie ik geen reden voor dit euvel: je verbinding ziet er goed uit.

Ik ben erg benieuwd of je verschil merkt tussen videobellen via je telefoon (WiFi) en je laptop (WiFi). Kan je dit eens testen? Ook zou ik graag zien dat je de bekabelde verbinding alsnog controleert. Heb je misschien een ander apparaat in de buurt waarop je de bekabelde verbinding kan testen? Als het lukt, voer gelijk eens een videogesprek via een bekabelde verbinding. Alvast bedankt voor deze moeite Rik!

@Cheyenne klopt Netflix etc werkt prima. Videobellen met telefoon werkt ook prima. Kan het iets met de laptop te maken hebben? Ik heb een nieuwe Lenovo laptop (minder dan een jaar oud).

Reputatie 7

Hi @RikPijnen,

Stap voor stap komen we er wel! Dan moeten we verder speuren in de laptop. Heb je op je laptop een anti virus/firewall op de achtergrond lopen? Ook kan ik je adviseren om de drivers van je grafische kaart van de laatste update te voorzien. Wellicht wordt het probleem daardoor veroorzaakt.

@Piotr Yes heb een firewall (advanced systemcare / malware fighter) continu lopen. Drivers worden continu geupdate (door hetzelfde programma).

@Piotr heb zojuist firewalls uitgezet, maar heb nog steeds dezelfde problemen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @RikPijnen, goed dat je ons om hulp vraagt, daar is de Community immers voor! 😎👍 Videobellen vergt veel van een netwerkverbinding. Een goede basis is zeer cruciaal. De meest voorkomende oorzaak van problemen bij het videobellen is de internetsnelheid en/of kwaliteit. Omdat je aangeeft dat de Wifi op 5 Ghz het verder uitstekend doet, kom ik net als Piotr tot de conclusie dat er intern iets niet goed communiceert met de verbinding. 

Over het algemeen zijn kabelnetwerken stabieler dan draadloze verbindingen. Wanneer je wilt testen hoe sterk je draadloze verbinding is, kun je de volgende speedtest gebruiken: https://www.speedtest.net/. De snelheid geeft jouw connectie met het internet (je provider) weer. Om een gesprek op gang te krijgen heb je minimaal 2 Mbit/s up- en download nodig. Is de gemeten snelheid veel lager dan wat wij aanbieden? Dan is de verbinding mogelijk instabiel en dat kan zorgen voor een verminderde beeldkwaliteit en het wegvallen van de beeldverbinding.

Tips om je internetverbinding te verbeteren zijn: 

  • Herstart het modem. Schakel het modem uit en haal de stekker uit het stopcontact. Wacht twintig seconden. Stop de stekker weer in het stopcontact en zet het modem aan. Wacht vijf minuten totdat het modem volledig is opgestart. 
  • Herstart het apparaat waarmee je videobelt.
  • Neem plaats in de buurt van je Wifi-router of het modem.
  • Zorg dat de batterij van het apparaat waarmee je belt, voldoende is opgeladen. Of sluit het apparaat, indien mogelijk, aan op netstroom. 
  • Sluit het apparaat, indien mogelijk, aan op het modem met een internetkabel. 
  • Test de internetverbinding opnieuw via https://www.speedtest.net/
  • Blijven de testresultaten tegenvallen? Neem contact op met je internetprovider. 
  • Sluit uit dat het aan het apparaat ligt
  • Mocht het probleem hiermee niet opgelost zijn, test het videobellen voor de zekerheid eens met een ander apparaat. Het netwerk van een mobiele hotspot is een sterk en stabiel initiatief. 

Belasting in drukke tijden

De videobel-infrastructuur kan een vrijwel onbeperkt aantal gelijktijdige sessies en deelnemers aan. De internetverbinding en het apparaat van de eindgebruiker kunnen mogelijk wel zorgen voor verminderde beeldkwaliteit. 

Reageer