Beantwoord

internet traag met alle apparatuur erachter

  • 24 January 2022
  • 11 reacties
  • 121 Bekeken

Reputatie 1

hey allen,

Ik wilde eens vragen of jullie tips hebben voor me. Het is zo dat wanneer ik mijn laptop rechtstreeks aansluit via RJ45 kabel op de modem dan haal ik de volledige snelheid. Echter wanneer ik mijn UNIFI 16 port switch aansluit op de modem gaat vooral de download snelheid omlaag. Ik haal dan ongeveer 50Mbps/250Mbps.
Ook als ik mijn DreamMachine aansluit er tussen blijft de snelheid laag.

Nu wil ik uitzoeken waar het probleem ligt door stap voor stap delen van het netwerk aan te sluiten en te kijken of dit uitmaakt.

Tot op heden heb ik geen resultaat kunnen boeken voor poorten uit te zetten en stap voor stap weer aan te zetten.

Ik heb de volgende apparatuur in het netwerk bekabeld:

  • mac mini m1
  • sonos beam
  • LG oled TV
  • Philips Hue controller

Op zich niet heel veel apparatuur. Verder heb ik wel veel draadloos in het netwerk:

  • 4 Unifi Acces Points
  • iphones/ipads/macbooks
  • printers
  • Playstation
  • 3x Google Nest camera’s
  • Sonos speakers

Hoe pak ik dit probleem aan en kom ik erachter waar de bottleneck zit?

icon

Beste antwoord door Waqqas 24 January 2022, 12:25

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @stefsegers 

Welke modem heb je van T-Mobile? En als je diezelfde laptop aansluit op de switch die dan weer op de modem is aangesloten haal je dan ook een lage snelheid?

En met de UDM bedoel je tussen modem en laptop?

Reputatie 1

Hi Waqqas, dank je voor je reactie. Ik heb de HG659. Ik las al op Facebook dat er een nieuwe modem is die meer apparatuur aankan?

Wanneer ik de modem een reset geef en alle stekkers eruit haal behalve de laptop dan haal ik de volledige snelheid. Wanneer de UDM erin geprikt wordt gaat de snelheid direct omlaag. Dit geld ook voor de laptop die nog steeds in de modem zit.

 

Ik ga nu nog even testen wanneer ik allen modem → UDM → laptop aansluit. 

Reputatie 7
Badge +15

@stefsegers

Het nieuwste modem dat T-Mobile levert is de Zyxel VMG8825-T50, het aantal WiFi cliënten staat op 32 maar de bekabelde apparaten zijn hetzelfde lijkt mij.

Heb je bovendien ook tv en/of vast bellen? UDM aangesloten op de mediaconverter is misschien een optie met VLAN 300 voor internet.

Reputatie 1

Dat is goed om te weten. Ik draai hier meer dan 32 clients via de router

 

ik kan t mobile wel ff bellen

Reputatie 7
Badge +15

@stefsegers

Was iets te laat met mijn reactie editen maar UDM op mediaconverter ipv Huawei is ook een optie met VLAN 300 voor internet.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @stefsegers, zo te zien heeft onze topper Waqqas je alweer ontzettend goed op weg geholpen, dat is fijn! Indien je er onverhoopt toch niet uitkomt, dan hoor ik het graag. We zitten altijd voor je klaar! 😄

Reputatie 1

@stefsegers

Was iets te laat met mijn reactie editen maar UDM op mediaconverter ipv Huawei is ook een optie met VLAN 300 voor internet.

Hi Waqqas, dat zou ik dolgraag willen, echter als er wat gebeurd dan vraagt T-Mobile altijd of hun modem is aangesloten.

Ik zal toch eens bellen met de helpdesk om te kijken of er een nieuwe modem gestuurd kan worden.

Reputatie 7
Badge +15

@stefsegers

Je hoeft het T-Mobile modem alleen maar aan te sluiten als er problemen zijn met de verbinding zodat zij de verbinding met je Huawei kunnen doormeten.

Je kan gewoon een eigen router gebruiken.

Reputatie 1

@stefsegers

Je hoeft het T-Mobile modem alleen maar aan te sluiten als er problemen zijn met de verbinding zodat zij de verbinding met je Huawei kunnen doormeten.

Je kan gewoon een eigen router gebruiken.

ja snap ik.. ik heb wel ooit gekeken naar een paar tutorials om de DM in te stellen als modem… ik ben slechts een simpele fotograaf en geen ict-er hahaha. Is erg lastig om in te stellen en begrijpen hoe dit te doen.

 

Volgende week sturen ze een nieuwe modem naar me toe.. wie weet helpt dit al een stuk

Reputatie 1

hey allen, de nieuwe modem is binnen en tot nu toe lijkt alles snel te zijn. Ik zal een update over een week geven.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @stefsegers, bedankt voor de update: superfijn dat alles tot op heden sneller is! Houd ons op de hoogte en probeer elke dag eventjes een paar bekabelde speedtests te doen via speedtest.net. Indien je nog hulp kunt gebruiken, laat het meteen weten. We staan voor je klaar met alle deskundigheid die nodig is!