Beantwoord

Internet valt dagelijks weg

  • 23 December 2020
  • 10 reacties
  • 378 Bekeken

Ik heb al langere tijd het probleem dat af en toe de internetverbinding wegvalt.

Echter sinds een aantal dagen gebeurd het vrijwel dagelijks.

Alle lampjes branden wel groen op het moment dat dat de verbinding wegvalt.

Wanneer ik de Zyxel T50 herstart, is het probleem weer verholpen maar dat is natuurlijk niet de gewenste oplossing.

Hoe kan dit opgelost worden?

 

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 27 December 2020, 13:02

Bekijk origineel

10 reacties

Zelfde hier. Al een week lang dagelijks onderbreking van de verbinding, die na paar minuten weer opgelost is en dan na een half uur weer onderbreking. 

 

Met al mijn video calls en thuiswerk schiet dit niet op. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @davebaak & @PaulvdSchoot, goed dat jullie beiden ons op de hoogte brengen! Excuus nog voor het ongemak. Ik heb van jullie beiden uitgebreid de verbinding uitgelezen, en het lijkt erop dat de verbinding in de afgelopen dagen is hersteld en stabiel is gebleven, hopelijk ervaren jullie dit beiden ook zo? Mocht de verbinding alsnog uitvallen, zouden jullie in dat geval de volgende zaken kunnen controleren:

Voor @davebaak in bezit van ons Zyxel modem:

  • Er zes lampjes branden op de zwarte Media Converter (kleur maakt niet uit).
  • De eerste drie lampjes op het modem groen branden.

Voor @PaulvdSchoot in bezit van ons Draytek modem:

  • Of de bovenste rij van de drie rijen lampjes volledig groen brandt. 

Aangezien ik vermoed dat er momenteel verder geen problemen op de verbinding spelen, wens ik jullie nog veel plezier met ons internet toe!

@Cal   Vanochtend al weer 1 x weggevallen. 

Op dat moment was van de bovenste rij ACT aan het knipperen, en WAN en Fiber volledig groen. 

 

Reputatie 2

Gisteren avond was bij mij het internet weg dacht eerst dat het de wifi alleen was omdat ik wel verbonden was maar geen internet had. Maar bedraad had ik ook geen internet. Stroom van de zyxel af en daarna duurde het even en kreeg ik weer verbinding. Dit gebeurt overigens vaker lampjes branden wel gewoon op het modem

 

Daarnaast valt mij op dat mijn wifi 5ghz niet zichtbaar word staat wel gewoon aan heb de 2 losgekoppeld van mekaar met aparte SSID voor 2.4ghz en 5ghz. Heb ook met wifi analyzer gekeken of het netwerk zichtbaar word maar ook geen succes.  

@Cal   Vanochtend al weer 1 x weggevallen. 

Op dat moment was van de bovenste rij ACT aan het knipperen, en WAN en Fiber volledig groen. 

 

Vanochtend 08:24 weer internet down. Op dat moment ACT aan het knipperen en WAN ook.

Na reset modem werkt het weer. 

Heb vorige week al keer fabrieksreset gedaan. 

Reputatie 7
Badge +4

Bedankt voor de informatie @evdhnl & @PaulvdSchoot, hier hebben wij een hoop aan!

 

Voor jullie beiden heb ik een onderzoek uitgezet bij onze technische dienst.

Wij hebben altijd een aantal primaire parameters waarmee wij wegval meten, en deze zijn bij jullie allemaal ruim in orde. Daarentegen gaat er wel iets mis met een bepaalde secundaire paramater. Omdat uit deze parameter lastig op te maken is waar het probleem zich precies bevindt, én de wegval niet erg frequent plaatsvindt, kan het mogelijk iets langer duren voordat wij de oorzaak hebben gevonden. Uiteraard zullen wij niet stoppen totdat dit opgelost is, en wij houden jullie zeker op de hoogte!

 

@PaulvdSchoot Ik heb de indruk dat je elke ochtend rond een soortgelijk tijdstip uitval ervaart. Weet je of je een bepaald process of apparaat, en dit alle elektra apparaten zijn, gebruikt die toevallig gebruikt wordt op het moment van uitval? Hoewel het licht utopisch is, komt het wel eens voor dat er een apparaat voor storing zorgt. Dit is voor ons vrijwel niet uit te meten, en het beste kan je dit testen door een apparaat niet aan te sluiten of te gebruiken.

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het apparaat van de buren is, maar dat is natuurlijk lastig te controleren. Wij zullen in ieder geval onze best doen om iets op ons netwerk of op onze apparatuur te vinden!

 

@evdhnl Zou je ook door kunnen geven welke lampjes er op de zwarte Media Converter branden zodra het internet wegvalt? De kleur van de lampjes maakt niks uit.

Het lukt mij niet volledig om bij het modem te komen, waardoor ik de Wifi instellingen niet kan aanpassen. Daarom raad ik je graag aan om via deze methode in te loggen op het modem, en om vervolgens onder ‘WLAN settings’ de 5 ghz frequentie aan te zetten:

 

  1. Open je internetbrowser en ga naar http://192.168.1.1 terwijl je verbonden bent via een internetkabel met de router (wifi kan ook).
  2. De gebruikersnaam en het wachtwoord staan op de sticker aan de achterkant van het modem. Voer deze in en druk op enter. Je bent nu in het hoofdscherm aanbeland.

 

Ik ben in ieder geval blij om te zien dat de stabiliteit op @davebaak's verbinding doorzet. Hopelijk kunnen wij jullie ook snel van een oplossing voorzien! 

@Cal ik heb het een aantal dagen aangekeken en de verbinding lijkt inderdaad weer goed te zijn.

mocht er toch weer problemen optreden dan laat ik het weten.

bedankt voor je hulp!

Reputatie 2

@Cal Het 5ghz netwerk was de ene keer wel even zichtbaar en dan weer niet heb van alles geprobeerd qwa instellingen, mogelijk ligt het dieper onder water in de software van T-mobile.

Heb kanalen vast gezet en ook weer op automatische heb ze aan en uit gezet om te kijken waar het probleem in zit maar geen resultaat. Heb inmiddels een Fritz 1750e  ingesteld met 2.4 en 5 ghz wifi welke wel gewoon zichtbaar is. Deze had ik eerst aan de andere kan van het huis staan zodat ze elkaar niet konden beinvloeden. Later heb ik ze naast elkaar gezet om te kijken of dan het 5ghz van de fritz ook zou wegvallen. (het leek me sterk maar je weet het nooit) alles bleef gewoon werken behalve de 5ghz wifi Zyxel

Heb het idee dat het toch ergens onderwater aan de Zyxal ligt. Heb inmiddels het 5 ghz wifi uitgeschakeld en tot nu toe geen problemen met het 2.4ghz.

Tevens lijkt de glasvezel convertor gewoonstabiel denk ook dat het niet aan de verbinding van uit de reggefiber POP ligt maar eerder aan de Zyxel dat de DNS of iets anders niet goed gaat bij een reboot van de Zyxel werkt het internet wel weer heeft alleen een lange tijd nog om op te starten en voor dat de wifi zichtbaar is duurt toch zeker een 5 a 10 minuten. (Heb alles ook al naar fabriek instellingen gedaan en daarna weer alles opnieuw ingesteld).

Of er moeten software updates op de apparatuur in de reggefiber pop geregeld geupgrade worden wat mij sterk lijkt.

Mvgr Erwin

Reputatie 7

Hoi @evdhnl

 

Ik zie dat het modem nu 4 dagen onafgebroken online is. Heeft het wegvallen de afgelopen tijd nog voorgedaan? Het lijkt mij ook een lokaal probleem, al denk ik niet direct aan de DNS. Heb je buiten de Frtiz nog andere apparatuur verbonden met de Zyxel? 

 

Als het nu stabiel draait, zou ik het zo laten, maar mocht het nogmaals wegvallen, dan heb ik een uitsluitspelletje. Kun je alles loskoppelen van de Zyxel en enige dagen aankijken? Dus gewoon de Wifi van de Zyxel gebruiken? Dan na een paar dagen koppel je de Fritz weer aan en monitor je de komende dagen. En zo verder met eventuele andere apparatuur. Dan kun je zien bij welk apparaat er een instabiele verbinding ontstaat. 

Reputatie 2

@Sander mijn netwerk thuis was de Zyxel heb nu pas sinds 4 dagen de Fritz erbij gezet om te kijken waarom mijn wifi steeds weg viel en ook af en toe het hele internet. Apparatuur was wel verbonden met de Zyxel maar geen internet en berdraad soms ook geen internet. Nu ik de 5ghz uitgezet heb op de zyxel lijkt het probleem over. 

Wil binnenkort weer het 5ghz wifi aanzetten kijken of het dan wel zichtbaar blijft en of het nu wel goed gaat. Heb niet super veel apparaten op de Zyxel zitten. Weet je of er binnenkort nog een software update komt voor de Zyxel? 

 

Reageer