Beantwoord

IP reserveren lukt niet altijd

  • 18 September 2021
  • 4 reacties
  • 329 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb een VMG8825-T50 Zyxel modem (glasvezel) Als ik naar “statische DHCP” ga en daar apparaten toewijs aan bepaalde apparaten : NAS, Satelliet ontvanger etc. gaat het soms goed, maar vaak ook gewoon mis en wordt de ip niet goed toegewezen (gereserveerd) aan de juiste apparaten, sterker nog het lijkt soms helemaal niet te werken, gevolg, vaak gebruikt een bepaald apparaat dezelfde ip adres wat conflicteert.

Vorige modems uit het verleden deden het altijd wel prima (ik heb al sinds het begin modems van allerlei merken en types gehad)

Wel jammer want ik kan instellen wat ik wil maar het is vaak een rol of the dice of het werkt of niet… En ja, ik doe eerst het betreffende apparaat uit, wijs een ip toe aan een mac adres, dan pas doe ik het apparaat weer aan (deze staat dan wel op dhcp) en wat ik omschreef, soms werkt het goed en wordt het goed ingesteld maar vaak gaat het ook mis met andere apparaten.

Hoeveel betaal ik eigenlijk voor de modem, want ik zat te denken om een modem te kopen die wel werkt hoe het zou moeten...

icon

Beste antwoord door Waqqas 18 September 2021, 01:19

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @loek6000 

Wat je ook kan doen is inloggen in de Zyxel > menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk > LAN configuratie > DHCP range wijzigen naar begin 192.168.1.50 en eind 192.168.1.254, nu kun je de eerste 49 IP adressen toewijzen aan apparaten waarvoor je een statische IP adres wilt.

De Zyxel modem krijg je in bruikleen en je betaalt er dus niks voor, een eigen modem/router aanschaffen kan zeker.

Reputatie 2

@Waqqas Goede tip :)

maar bedoel je dan onder het kopje “DHCP-server Staat”?

Nevermind, dat was hem inderdaad, bedankt voor de hulp :)

Reputatie 7
Badge +15

Het zou in principe gewoon goed moeten werken met de statische IP adressen net zoals bij vele anderen maar als er nog problemen zijn laat het maar weten 😎

Reputatie 7
Badge +5

@loek6000 

“DHCP server Staat” is een slechte vertaling, Lees “DHCP server Status”