Beantwoord

Synology heeft DNS problemen, maar komt wel naar buiten

  • 19 January 2022
  • 23 reacties
  • 500 Bekeken

Ik heb sinds kort Tmobile internet thuis met een Zyxel modem. Op mijn netwerk draait een Synology NAS DSM7 voorheen werkte alles prima maar sinds kort heb ik steeds netwerk errors. Voornamelijk met services die naar buiten willen zoals de antieks updates, sonar, sabnzbd, Plex etc. Ook het installeren van nieuwe packages via Docker wil niet meer. Het bijzondere is dat ik wel met quickconnect verbinding van buiten kan krijgen, maar ook verbinding kan krijgen met Plex, Sonarr, Webdav etc allemaal van buitenshuis.

Ergens houd de router verkeer tegen vanuit de NAS, maar zie even door de bomen het bos niet meer. Alle hulp is welkom.

icon

Beste antwoord door yalerta 25 January 2022, 17:09

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

23 reacties

Reputatie 7

Hi @Elrod ,

Thanks voor je bericht! Ik denk graag met je mee en ben erg benieuwd naar de settings op het de NAS en het modem en hoe deze is verbonden. Zou je deze willen delen met ons? Ik ben dan erg benieuwd naar de portforwarding settings. Wanneer we deze informatie hebben, kunnen we wellicht checken waar het misgaat. Ik hoor het graag! 

Dag,

op de router heb ik  onder NAT > Port Forwarding drie services staan (Webdav, Plex en Sonarr) en deze interfaces zijn van buiten te benaderen.

Echter wanneer de service buiten iets wil opzoeken (bv Plex moet metadata ophalen van een film of serie, of Sonarr moet nieuwe afleveringen zoeken) dan geven ze geen gehoor. In de log van Sonarr staat dan bijvoorbeeld “...DNS name Resolution failed...”

Een DNS foutmelding krijg ik bij de meeste services, zowel van de NAS zelf als zelf geïnstalleerde services. 

NAS DNS instellingen: 

en de DNS instellingen op de router: 

nog wat errors:

 

Reputatie 7
Badge +5

Enige verschil wat ik vind vergeleken met mijn config is dat DNS ingesteld staat op DNS proxy

En de DNS server staat ingesteld bij Network setting → DNS

DSM 6.2 settings verwijzen naar mijn gateway 192.168.178.1

Enige verschil wat ik vind vergeleken met mijn config is dat DNS ingesteld staat op DNS proxy

En de DNS server staat ingesteld bij Network setting → DNS

DSM 6.2 settings verwijzen naar mijn gateway 192.168.178.1

Mijn DNS Entries zijn leeg, moeten die ingevoerd worden denk je?

Reputatie 7
Badge +14

Laat je router eens gewoon de T-Mobile dns gebruiken i.p.v. 1.1.1.1. 

Reputatie 4

Laat je router eens gewoon de T-Mobile dns gebruiken i.p.v. 1.1.1.1. 

Wat een onzin, 1.1.1.1 zou gewoon goed moeten zijn ipv tm dns

Reputatie 7
Badge +5

Enige verschil wat ik vind vergeleken met mijn config is dat DNS ingesteld staat op DNS proxy

En de DNS server staat ingesteld bij Network setting → DNS

DSM 6.2 settings verwijzen naar mijn gateway 192.168.178.1

Mijn DNS Entries zijn leeg, moeten die ingevoerd worden denk je?

Ik zou dat zeker doen. Het voorbeeld staat er niets voor niets bij. Ook de DNS proxy aan zetten.

Laat je router eens gewoon de T-Mobile dns gebruiken i.p.v. 1.1.1.1. 

Wat een onzin, 1.1.1.1 zou gewoon goed moeten zijn ipv tm dns

Zowel als Proxy als op 1.1.1.1 krijg ik geen oplossing. Moet de router bij elke aanpassing een herstart krijgen? 

Reputatie 7
Badge +16

Wat gebeurt er wanneer je de default DNS gebruikt? @Elrod Ik heb eventjes gemist wat het effect is wanneer je die instelt ten opzichte van de eerdergenoemde opties.

Wat gebeurt er wanneer je de default DNS gebruikt? @Elrod Ik heb eventjes gemist wat het effect is wanneer je die instelt ten opzichte van de eerdergenoemde opties.

Geen verandering vooralsnog

Reputatie 7
Badge +5

Enige verschil wat ik vind vergeleken met mijn config is dat DNS ingesteld staat op DNS proxy

En de DNS server staat ingesteld bij Network setting → DNS

DSM 6.2 settings verwijzen naar mijn gateway 192.168.178.1

Mijn DNS Entries zijn leeg, moeten die ingevoerd worden denk je?

Lijkt me verstandig omdat te doen 

Hi Elrod,

Kun je nagaan welke DNS instellingen je Synology momenteel krijgt vanuit de Zyxel modem?

Wat je eventueel kan proberen is natuurlijk handmatig de DNS instellingen toe te voegen, en kijken wat voor meldingen je krijgt. 

 

 

 

Hi Elrod,

Kun je nagaan welke DNS instellingen je Synology momenteel krijgt vanuit de Zyxel modem?

Wat je eventueel kan proberen is natuurlijk handmatig de DNS instellingen toe te voegen, en kijken wat voor meldingen je krijgt. 

Waar kan ik dat vinden?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Vermoedelijk bij de vorige provider de modem in bridge modus gehad?

Birdge modus is niet mogelijk bij de Tmobile Zyxel modem.

Er zijn meerdere opties mogelijk om een netwerk op te zetten.

  1. Een geheel “eigen” netwerk en IP range. De Zyxel wordt dan ingesteld met een ander IP adres en de Wifi mogelijkheden uitgeschakeld. Alle binnenkomende verbindingen worden met DMZ doorgezet naar de Synology DSM waarvan de DHCP en DNS server mogelijkheden ingeschakeld worden. De diskstation wordt dan het hart van het netwerk en voor wifi moeten er toegangspunten (access-points) in gebruik genomen gaan worden.
     
  2. Een netwerk waar de Zyxel het data verkeer de juiste kant opstuurt (router), de IP adressen (DHCP) uitdeelt en als gateway (poort) voor de DNS server optreed en met een wifi toegangspunt aanwezig is.. De Zyxel is dan het hart van het netwerk met de IP range die daarop ingesteld is.

Mogelijkheid 2 is de meest eenvoudige. Maar omdat de eerdere netwerk instellingen via die vermoedelijke bridge modus verliepen lijkt het of er nog instellingen in de Synology actief zijn met als geval 2 kapiteins op 1 schip waarbij dan net als dat schip in het Suez kanaal alles vastloopt.

En zoals eerder vermeld, in de Zyxel is het simpel om daar meerdere Internet DNS servers in te stellen.

Vermoedelijk bij de vorige provider de modem in bridge modus gehad?

Birdge modus is niet mogelijk bij de Tmobile Zyxel modem.

Er zijn meerdere opties mogelijk om een netwerk op te zetten.

  1. Een geheel “eigen” netwerk en IP range. De Zyxel wordt dan ingesteld met een ander IP adres en de Wifi mogelijkheden uitgeschakeld. Alle binnenkomende verbindingen worden met DMZ doorgezet naar de Synology DSM waarvan de DHCP en DNS server mogelijkheden ingeschakeld worden. De diskstation wordt dan het hart van het netwerk en voor wifi moeten er toegangspunten (access-points) in gebruik genomen gaan worden.
     
  2. Een netwerk waar de Zyxel het data verkeer de juiste kant opstuurt (router), de IP adressen (DHCP) uitdeelt en als gateway (poort) voor de DNS server optreed en met een wifi toegangspunt aanwezig is.. De Zyxel is dan het hart van het netwerk met de IP range die daarop ingesteld is.

Mogelijkheid 2 is de meest eenvoudige. Maar omdat de eerdere netwerk instellingen via die vermoedelijke bridge modus verliepen lijkt het of er nog instellingen in de Synology actief zijn met als geval 2 kapiteins op 1 schip waarbij dan net als dat schip in het Suez kanaal alles vastloopt.

En zoals eerder vermeld, in de Zyxel is het simpel om daar meerdere Internet DNS servers in te stellen.

Ik denk datdat inderdaad het geval is geweest, echter lukt het mij niet om uit te vissen waar ik dit weer kan wijzigen in DSM 7

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Elrod ,

In de Synology kun je naar → configuratie scherm → bijwerken en herstellen → dan in rechter menu kiezen voor externe toegang. Hier kan je het één en ander invullen. Hopelijk is dat wat je zoekt.

 

Hallo @Elrod ,

In de Synology kun je naar → configuratie scherm → bijwerken en herstellen → dan in rechter menu kiezen voor externe toegang. Hier kan je het één en ander invullen. Hopelijk is dat wat je zoekt.

 

ik zal vanavond eens kijken als ik thuis ben, dank

Reputatie 7

Hi @Elrod ,

Is het nog gelukt met de tips van ons aller @soepkip67 ? Ik ben erg benieuwd! 

Hi @Elrod ,

Is het nog gelukt met de tips van ons aller @soepkip67 ? Ik ben erg benieuwd! 

nee helaas niet, de optie externe toegang is niet te vinden in bijwerken en herstellen. DSM7 is mijn OS

Reputatie 7
Badge +14

Hier een schermafbeelding van DSM7. Onder netwerk kun je een DNS server instellen. Ik laat hem onaangevinkt, dan gebruikt de Synology de DNS keuze van de gateway (Zyxcel).

 

Hier een schermafbeelding van DSM7. Onder netwerk kun je een DNS server instellen. Ik laat hem onaangevinkt, dan gebruikt de Synology de DNS keuze van de gateway (Zyxcel).

 

Ja zo heb ik hem ook ingesteld, ga ik daarna naar Externe Toegang, krijg ik een foutmelding bij Quick Connect dat ik de DNS op 8.8.8.8 moet zetten

Het lijkt het allemaal ineens te doen. 
eerder genoemde instellingen overgenomen. 
 

Synology: DNS settings uitzetten

Zyxel: DNS proxy instellen 

en na wijzigingen van de Zyxel router ook een herstart, alleen Apply klikken zorgt niet voor een wijziging. 
nu lijken alle services hervat te zijn en heeft alles internet zoals het hoort. 

Reputatie 6

Wat ontzettend fijn om te lezen @Elrod! Weet dat je hier terecht kunt als je in de toekomst nog andere vragen hebt.