Beantwoord

Wat is de gegarandeerde internetsnelheid bij een abonnement van 100 Mb?


Wij hebben een T-mobile abonnement met vast internet van 100 Mbit/s. Sinds begin maart ervaren we veel problemen en wegvallend internet via Wifi. Nu aangesloten op de kabel omdat dat beter zou moeten gaan. Met meerdere speedtesten is de maximale snelheid die bekabeld gehaald wordt 68 Mbit/sec.

De ene T-mobile medewerker zegt dat dit 90 zou moeten zijn en zal een ticket aanmaken voor een monteur. Helaas kwam deze afspraak nooit. Wederom gebeld, zegt een andere medewerker dat de 68 prima is maar de lijn instabiel is. Ook nu zou er een ticket aangemaakt worden voor een monteur. wederom nooit meer iets gehoord.

Welke snelheid mag ik verwachten bij een abonnement van 100 Mbit? Klopt het dat deze 100 bij lange na niet gehaald wordt? Is dit bij alle providers zo?

Wat is de snelheid die ik mag verwachten bij een 50 abonnement?

Wij gaan eind van dit jaar verhuizen, dan is dat een mooi moment om eventueel over te stappen als T-mobile niet kan leveren wat ze wel zouden moeten leveren.

icon

Beste antwoord door Waqqas 15 March 2021, 13:30

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Miranni 

De minimale snelheid die je bekabeld zou moeten halen is 70% dus 70 Mbit minimaal.

Heb je verder glasvezel of DSL? Bij glasvezel wordt 20% van je snelheid over de WiFi gegarandeerd en bij DSL is dat 10%.

Heb je verder geen randapparatuur tussen je modem en laptop/pc?

100 Mbit kan via glasvezel behaald worden maar bij DSL niet, daar is 90-95 Mbit ongeveer het meest optimale.

Reputatie 7
Badge +15

@Miranni 

Voorbeeldje van wat ik haal via de WiFi met een DSL 100 Mbit abonnement, bekabeld hetzelfde resultaat ongeveer.

WiFi is van de T-Mobile Zyxel en gemeten op een moment wanneer niemand gebruik maakte van het internet.

T-Mobile kan de beloofde snelheid zeker leveren mits alles in orde is.

@Waqqas Wij hebben hier nog geen glasvezel in de regio dus via DSL.

Er zit geen randapparatuur tussen modem en laptop. De kabel gaat rechtstreeks vanuit het Huawei modem naar de laptop, CAT6a kabel. De Dect telefoon hebben we al weggehaald uit de buurt van het modem, echter ook zonder resultaat helaas.

Afgelopen zaterdagavond heb ik meerdere speedtest metingen gedaan met een bekabelde laptop.

De downloadsnelheid op de pieken was 68.06, 68.90 en 68.25 Mbit/sec en gemiddeld 66.75, 66.59 en 67.13 Mbit/sec.

De uploadsnelheid was op de pieken 21.69, 22.48 en 22.79 Mbit/sec en gemiddeld 20.93, 21.02 en 21.26 Mbit/sec.

De ping was 19.89, 20.20 en 21.47.

Zojuist via Wifi ook een meting gedaan. De downloadsnelheid is dan 32.45 op de piek en 27.62 gemiddeld, Upload is 21.68 op piek en 20.85 gemiddeld, Ping is 24.00 en Jitter 40.00 ms.

Uit jouw antwoord begrijp ik dat dit dus toch onvoldoende is en erg ergens een probleem zit. Dan ga ik opnieuw vragen of er een monteur kan komen kijken want het is heel irritant als het zo traag is en vooral bij beeldbellen (TEAMS en ZOOM) is er regelmatig uitval. Waarschijnlijk omdat dit teveel vraagt?

Reputatie 7
Badge +15

@Miranni 

Is jouw modem direct aangesloten op het ISRA punt?

Indien dit een wcd is met 4 gaten voor een telefoonadapter zou je deze dan eens willen openschroeven en een foto plaatsen van de bedrading?

@Waqqas Hij zit direct op een ISRA punt in de meterkast denk ik. Hier is in 2019 al eens een monteur van T-mobile voor geweest om dit aan te leggen en aan te sluiten omdat we toen ook problemen hadden met storingen in internet, tv en telefoon. Vroeger was het modem inderdaad in de woonkamer aangesloten en dat gaf tot 2019 de storing, toen is dit door de monteur omgelegd naar het kastje in de meterkast.

Ik heb even gekeken, het is een klein wit vierkant doosje zonder gaten erin. Er komt een buis (lijkt) vanuit de grond met draden die naar dit kastje gaan en vanaf dit kastje lopen draden naar het modem wat er ongeveer 40 cm boven hangt.

 

Reputatie 7
Badge +4

@Miranni wat zie je met deze test ? https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

@Waqqas Dit is wat ik zie via de link die je doorgegeven hebt:

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Miranni

De maximaal haalbare snelheid is 82 Mbit op jouw adres. 70% is 57 Mbit wat het minimum is en daar zit je ruim boven.

68 Mbit is 82% van je snelheid, dit is bij alle providers hetzelfde als je een 100 Mbit abonnement neemt.

Mocht je bij KPN voor pairbonding kiezen dan is de maximaal haalbare snelheid 160 Mbit.

@Waqqas begrijp ik goed dat je zegt dat het internet niet sneller is/kan of dat ik dan moet overstappen naar KPN?

Bedankt voor je hulp en advies in elk geval.

Reputatie 7
Badge +15

@Miranni

Bij welke provider je dan ook een 100 Mbit abonnement neemt daar blijft de maximale haalbare snelheid 82 Mbit.

KPN biedt pairbonding aan dus je zult daar een optie zien met een 200 Mbit abonnement, dan is de maximale haalbare snelheid 160 Mbit.

@Waqqas oke, dat is duidelijk. 82 Mbit is nog wel sneller dan de huidige maximale 68 Mbit.

En die 160 Mbit is dan een overweging waard. Ik ga dat verder uitzoeken.

Reputatie 7
Badge +15

@Miranni 

Mocht je nog vragen hebben dan lezen we het wel 😊

Reputatie 4

Hierbij 2 momentopnamen van metingen van mijn 100 Mbps abonnement op het T-Mobile Glasvezel ODF netwerk in Leeuwarden per 22 september 2021. Eventuele afwijkingen hierop zijn uiterst gering. Hangt ervan af wanneer je de meting verricht.

 

Reageer