Beantwoord

2.4 ghz apparaten met gecombineerde wifi

  • 14 January 2024
  • 5 reacties
  • 192 Bekeken

Goededag,

Situatie: Fiber -> T56 begane grond meterkast -> odido AP zolder, bekabeld.

Na een tijdje de T56 te hebben met 2.4 en 5 ghz gecombineerd heb ik vandaag de moeite genomen om 2.4 devices te connecten, zoals rolluik, airco en verwarming op zolder. 

 

Om 2.4 en 5 uit elkaar te halen had ik easymesh uitgeschakeld.

Ik kreeg toen 3 netwerken te zien. Ik noem ze even X:

Regulier X (gecombineerd?), 2.4 en 5ghz.

X 2.4 en X 5 bleven alleen beneden zichtbaar/bruilbaar. Ik had de 2 wifinamen in de T56 naar X 2.4 en X  5 aangepast in het dashboard/login menu. Ik zag dus X, X 2.4 en X 5. Waar X toen vandaan kwam, geen idee, want je stelt er daar m.i. twee in. 

 

Rolluiken beneden zijn verbonden toen ik op 2.4 zat met telefoon. Echter werkte de AP op zolder dus niet met de aparte 2.4/5ghz verbinding, daar was alleen de 'reguliere X' verbinding zichtbaar met vol bereik, zoals dat ook is met easymesh. X 2.4 heeft daar dus geen bereik. Ik krijg de verwarming dus niet gekoppeld.

 

Eenmaal terug beneden heb ik easymesh weer aangezet met dezelfde naam/ww als de tijdelijke 2.4 verbinding (gecombineerd heet nu dus ook even X 2.4) en rolluiken blijven nu werken. Ik zeg tijdelijke 2.4, omdat het geheel aan mesh niet meer werkte met AP op zolder. 

 

Hoe kan ik verbinden met 2.4 devices het beste aanpakken? 

Kan dat wanneer de easymesh aan staat zodat mesh intact blijft? 

Kan ik wanneer ik op gecombineerde wifi zit handmatig via telefoon naar 2.4 ghz gaan? 

Hoe kunnen 2.4 devices het gecombineerde signaal oppakken als easymesh aan staat? 

 

Wat vragen die waarschijnlijk ook overlappen ;)

 

Ik hoor graag van jullie. 

 

Met vriendelijke groet,

Joost

 

icon

Beste antwoord door TMTV 18 January 2024, 17:03

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Drenthje, dat zijn interessante vragen.

Hier kan ik je wel wat uitleg over geven. Onze wifipunten werken alleen als je Mesh (bandsteering) aan hebt staan. Heb je dit niet, dan ontstaat er een extra SSID en deze zal voor verstoring zorgen. Ik raad je aan om Mesh aan te zetten zodat het wifipunt zijn werk doet.

Het forceren met bandsteering aan is lastig en niet altijd mogelijk. Je kunt MAC-adressen blokkeren op een specifieke band met de MAC-authorisatie optie, mits de cliënt slim genoeg is. Je zou het apparaat dan moeten blokkeren op de 5 GHz frequentie zodat hij met de 2,4 GHz zal verbinden.

Als je apparaten hebt die alleen verbinding kunnen maken met de 2,4 GHz frequentie, dan zullen ze dat automatisch doen als je Mesh aan hebt staan. Je kunt echter niet handmatig overschakelen naar een andere frequentie als Mesh aan staat. Mesh zorgt ervoor dat je automatisch verbinding maakt met de sterkste frequentie. Ben je verder weg van het modem? Dan zul je verbinding krijgen met de 2,4 GHz. Kom je dichterbij het modem? Dan ga je automatisch over op de 5 GHz frequentie. 

Hopelijk heb ik je wat meer wegwijs gemaakt met bandsteering. Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust!

Hey @Drenthje, dat zijn interessante vragen.

Het forceren met bandsteering aan is lastig en niet altijd mogelijk. Je kunt MAC-adressen blokkeren op een specifieke band met de MAC-authorisatie optie, mits de cliënt slim genoeg is. Je zou het apparaat dan moeten blokkeren op de 5 GHz frequentie zodat hij met de 2,4 GHz zal verbinden.

Als je apparaten hebt die alleen verbinding kunnen maken met de 2,4 GHz frequentie, dan zullen ze dat automatisch doen als je Mesh aan hebt staan.

 

Hoi @Tommie van Odido, wat gaat het blokkeren van MAC adressen/authorisatie doen in deze context? ik zal hieronder de context ook volledig maken.

Het betreft een verwarming van het merk Eurom van Hornbach bouwmarkt. Wanneer ik via de Eurom app connectie probeer te maken met de verwarming geeft de app direct aan dat er momenteel met een 5ghz netwerk verbinding is, waardoor ik de verwarming niet vind.

De 2e AP staat op max 1 meter afstand van de verwarming, ook op zolder. Waardoor 2.4 forceren als gevolg van afstand geen optie is. Zet ik mesh uit en pak ik 2.4 - heb ik op zolder geen bereik en kan ik de verwarming alsnog niet vinden ;) Om terug te komen op de eurom-app, mogelijk kan het apparaat wel enkel met 2.4 verbinden, maar ik krijg de verwarming niet meer gevonden. 

Waar ik nog aan denk: toen ik 2.4 / 5 had gesplitst, kwam dat enkel vanuit modem en niet vanuit AP. Het reguliere signaal kwam nog wel vanuit AP maar stond zoals hierboven benoemd, los van het 2.4 en 5ghz signaal. Kan het AP ook 2.4 los zenden en zo ja, hoe doe ik dat? Dan kan ik mogelijk hetzelfde trucje toepassen zoals met de elektrische rolluiken. 

 

Aan welke mogelijkheden denk je nog? Zijn er opties? 

Met vriendelijke groet,

Joost

Reputatie 7
Badge +9

De wifipunten zullen niet werken als je Mesh uitschakeld @Drenthje. Die zijn namelijk gemaakt voor ons Mesh-netwerk.

Als je het wifipunt nu verplaatst op zolder? Werkt de verwarming alleen op de 2,4 GHz? Je geeft aan dat hij wel verbinding kan maken met de 5 GHz frequentie. 

Reputatie 7
Badge +6

@Drenthje Het hoeft niet per se te maken te hebben met bandsteering/easymesh. Sommige apparaten hebben moeite met WPA3. Dat kun je uitzetten door op het modem (192.168.1.1) naar Netwerkinstelling > Draadloos te gaan. Helemaal onderaan staat iets als WPA3/WPA2. Verander deze instelling naar alleen WPA2 en sla het op.

Als dat niet werkt, kun je ook nog proberen om WiFi 6 uit te zetten. Dat kan via Netwerkinstelling > Draadloos > Andere. Daar staat bij 802.11-modus 802.11a/n/ac/ax Mixed. Verander deze instelling naar 802.11a/n/ac Gemengd (dus zonder ax). Verander vervolgens bovenaan 2.4GHz in 5GHz en herhaal deze stap. Vergeet niet op Opslaan te klikken. Nu staat WiFi 6 helemaal uit.

Met 'hij' bedoel ik mijn telefoon die met 5ghz verbinding kan maken met het AP. De verwarming pakt alleen 2.4 en 2.4 lijkt enkel verzonden te worden vanuit modem toen easymesh uitstond - maar zoals ik al aangaf begrijp ik niet helemaal welk signaal er dan nog vanuit het AP moest komen, een geheel losstaande wifi misschien gezien bekabelde verbinding met modem? Ik kan het AP op zolder enkel nog een tweetal meter verplaatsen, veel kabel is er niet over, dit zal er niet voor zorgen dat mijn telefoon switcht naar 2.4. @Tommie van Odido 

 

@TMTV  Dankje. Ik heb wpa3 nu uitgezet. Zal morgen kijken of dat wat uithaalt, dankjewel.  Zo nodig probeer ik wifi6 nog. 

Reageer