Beantwoord

Bizar trage wifi / Wifi channel instellen op repeaters

  • 22 March 2024
  • 10 reacties
  • 109 Bekeken

Sinds paar maanden Odido in huis, met 1 Zyxel (EX5601) modem en 2 Wifi Plus repeaters (WX5600) die bekabeld zijn aangesloten.
Bekabeld is alles redelijk op orde, maar de wifi is echt om te huilen. Terwijl hardware op de zelfde plek staat als bij voorgaande leverancier haal ik soms nog geen kwart van diens ontvangst/snelheid en vele apparaten die geregeld verbinding volledig verliezen.

Ik ben aan het proberen of vrijere Wifi kanalen verbetering bieden, maar loop daarbij tegen het tweede probleem. Als ik de kanalen handmatig aanpas blijkt dit ALLEEN op het modem te worden uitgevoerd, terwijl de repeaters op de standaard kanalen blijven staan. Hoe kan ik deze ook aanpassen?

De Odido klantenservice kon me niet verder helpen en zeiden simpelweg dat ik het hier maar moest proberen...

icon

Beste antwoord door Cheyenne van Odido 24 March 2024, 11:38

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @NielsKanis, goed dat je dit hier checkt! Ik wil je graag helpen. Alhoewel we via wifi niet een specifieke snelheid kunnen garanderen wil ik me vooral focussen op de werking. Het is toch belangrijk om eens een ander standpunt van de punten te proberen, wij werken niet hetzelfde als andere providers - dit kan verschil maken. Werkt dat niet, download dan de Mpro Mesh app. Hierdoor krijg je volledig inzicht in de punten. Check het topic voor meer informatie en de stappen die je moet uitvoeren. Deze wil ik je graag adviseren, dit helpt je sowieso verder!

Dag Cheyenne,

Dank voor je reactie. Ik besef dat er geen snelheid gegarandeerd wordt, maar het is inmiddels een gemiddeld speedtest resultaat van 22 down en 1(!) up. Filmpjes spelen niet, simpele websites laden soms zelfs nauwelijks, Smarthome apparaten verliezen continu verbinding etc. Ook gewoon van toestellen wanneer ik op de bank zit waar de booster achter staat. Zowel smartphones als laptops. Steek je de kabel erin, direct 400/400 verbinding.

Ik heb de Mpro Mesh App zeker draaien. Handig op je telefoon. Maar verder lijk je daar niet andere dingen te kunnen dan in de (web)interface op het modem zelf…

Wat wel in de overzichten opvalt is dat apparaten regelmatig een onlogisch AP kiezen om mee te verbinden. Apparaat op zolder wat verbonden is met Modem in de meterkast, terwijl er 2 AP's dichterbij staan.

Vandaar bijvoorbeeld ook mijn vraag over het Wifi-kanaal. Ik lijk deze alleen op het modem te kunnen wijzigen, maar wil dit voor het gehele mesh netwerk optimaliseren.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @NielsKanis, zou je een schets kunnen maken van waar je het modem en wifipunten hebt staan? Op dit moment zie ik één wifipunt bekabeld verbonden en niet twee. Klopt dit? 

Hi @NielsKanis, zou je een schets kunnen maken van waar je het modem en wifipunten hebt staan? Op dit moment zie ik één wifipunt bekabeld verbonden en niet twee. Klopt dit? 

Woning met Modem/AP's (niet op schaal)

Zie de afbeelding voor groffe indeling. Het betreft een split-level woning waarbij het ‘trappenhuis’ bijna helemaal open is van woonkamer tot zolder. Oranje blokje is meterkast. En nee, er zijn dus twee bedraade AP's actief…

Maar heel eerlijk, het systeem heeft in principe 2 maanden acceptabel gewerkt, maar is laatste weken plots zéér verslechterd, tot het punt waar ik inmiddels eigenlijk gewoon nauwelijks werkende wifi verbindingen heb. Ongeacht positie of afstand tot AP's. De UP ging al een tijdje achteruit, maar ook Down zakt nu extreem en UP vandaag dus zelfs letterlijk 0.00. Resetten heeft geen zin, andere kanalen heeft geen zin…


Verneem GRAAG wat we/jullie hier aan kunnen gaan doen. Want ik sta ECHT op het punt eigen Mesh hardware te gaan kopen en jullie wifipunten te cancelen (betaal hier toch per maand 5 euro extra voor)

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor de schets @NielsKanis. Heb je de wifipunten toevallig op een eigen router of switch aangesloten? Zo ja, kan je ze direct met het modem bedraad verbinden? Ik ga er vanuit dat je dan al een verschil zal zien! 

Reputatie 4
Badge

Bedankt voor de schets @NielsKanis. Heb je de wifipunten toevallig op een eigen router of switch aangesloten? Zo ja, kan je ze direct met het modem bedraad verbinden? Ik ga er vanuit dat je dan al een verschil zal zien! 

Hi @NielsKanis, zou je een schets kunnen maken van waar je het modem en wifipunten hebt staan? Op dit moment zie ik één wifipunt bekabeld verbonden en niet twee. Klopt dit? 

Woning met Modem/AP's (niet op schaal)

Zie de afbeelding voor groffe indeling. Het betreft een split-level woning waarbij het ‘trappenhuis’ bijna helemaal open is van woonkamer tot zolder. Oranje blokje is meterkast. En nee, er zijn dus twee bedraade AP's actief…

Maar heel eerlijk, het systeem heeft in principe 2 maanden acceptabel gewerkt, maar is laatste weken plots zéér verslechterd, tot het punt waar ik inmiddels eigenlijk gewoon nauwelijks werkende wifi verbindingen heb. Ongeacht positie of afstand tot AP's. De UP ging al een tijdje achteruit, maar ook Down zakt nu extreem en UP vandaag dus zelfs letterlijk 0.00. Resetten heeft geen zin, andere kanalen heeft geen zin…


Verneem GRAAG wat we/jullie hier aan kunnen gaan doen. Want ik sta ECHT op het punt eigen Mesh hardware te gaan kopen en jullie wifipunten te cancelen (betaal hier toch per maand 5 euro extra voor)

Kun je controleren welke versie van de firmware je hebt?
Op dit ogenblik wordt versie b10 uitgerold, die op veel punten verbetering biedt, maar op gebied van de Odido Mesh problemen lijkt te geven. Als je nu b10 hebt zou ik daar eens dieper in duiken, en een rollback naar b8 vragen (is bij een andere klant oo gedaan). Als het zich nu ‘spontaan’ verbeterd heeft zou het kunnen dat ze de rollback al voor je uitgevoerd hebben.

Geen idee of dit het is, maar het is een optie die Tommie kent en niet noemt, waarbij hij het probleem weer tracht te verschuiven naar eigen apparatuur die voorheen goed werkte, terwijl er nieuwe problemen met Odido apparatuur bekend zijn.

Ha @henkdeleeuw,

Dank voor het meedenken!
Echter lijk ik nu in ieder geval op b8 te zitten, (niet gezien of dit anders was, maar er lijken geen reboots geweest die ik niet zelf heb getriggerd), maar ik ervaar nog steeds de problemen.


@Tommie van Odido, ik kan zowel in het modem als de mesh app zien dat beide wifipunten prima verbonden zijn en nee, dit is niet haalbaar met volledig eigen kabels helemaal naar het modem. Er loopt steeds 1 kabel van ruimte naar ruimte, waar ik deze moet splitsen met (kwalitatieve) switches.
Dekking lijkt verder ook prima, alle apparaten geven ook alle streepjes ontvangst ed. Er is volgt vervolgens alleen GEEN werkbare verbinding, tot het punt waar speedtests inmiddels soms zelfs zeggen niet eens te kunnen meten…


Daarbij moet dus (nogmaals) gezegd dat bijvoorbeeld het apparaat met oranje lijntje zich IN de meterkast naast het modem bevindt, maar gek genoeg verbindt met WP op zolder…
Dus dat apparaten zich erg raar binnen de mesh blijven gedragen.

Reputatie 7
Badge +9

Dat is inderdaad wel gek @NielsKanis. Zou je eens een volledige powerflip willen doen? Daarnaast ben ik erg benieuwd waar dit apparaat mee verbind als je het wifipunt op zolder uit zet. Zou je dit eens willen testen en kijken of hij dan wel met het modem verbind?

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Tommie,

Ondanks dat ik al wel vaker reboots had gedaan, het afgelopen vrijdag exact volgens jouw stappen uitgevoerd. Dit biedt dan een paar uur IETS van verlichting, (10 ipv. 1, wat makkelijk 250+ zou moeten kunnen zijn) en stort vervolgens net zo snel weer in...


Laptops moeten steeds met netwerkkabels worden aangesloten en op onze mobiele telefoons zijn we inmiddels bijna door onze bundels heen. Ik ben echt klaar met deze manier van ondersteuning waar ‘een normaal gesprek’ weken duurt…

Ik gok dat volgende optie enkel nog alles ‘terug naar fabrieksinstellingen’ is en opnieuw beginnen? Waarbij ik dan in huis alles in huis ook weer moet configureren ed.. Kan dan ik dan op z'n minst de statische-DHCP lijst overzetten?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @NielsKanis, ik denk toch dat er iets misgaat bij de switches. Wifipunt met MAC-adress: 5C:2F:AF:05:DB:9A, heeft namelijk een erg slechte dekking. Je HomeWizzard device zorgt ook voor verstoringen, MAC: 5C:2F:AF:05:DB:9A. Ik denk dat een factory reset sowieso goed is en je dan toch eens moet kijken of het mogelijk is om de wifipunten direct met het modem te verbinden. Is je wifisnelheid trouwens naast het modem wel in orde?

Reageer