Draytek modem vervangen voor een wifi modem

  • 23 August 2023
  • 10 reacties
  • 151 Bekeken

De afgelopen tijd heb ik de spreekwoordelijke haren uit mijn hoofd kunnen trekken. Al zeer lange tijd. eigenlijk al jaren, heb ik een zeer matige wifi ontvangst. Dit terwijl de modem in mijn woonkamer hangt en ik er nooit ver van af ben. Ik woon alleen en gebruik weinig apparaten. Een mobiel, een tablet en een laptop en een bedrade verbinding naar de tv voor netflix/youtube. Ik stream of game niet. Ook gebruik ik zelden meerdere apparaten tegelijk. 

Mijn laptop staat op de woonkamertafel op 5 meter afstand. Ik woon op de flat dus alles is gelijkvloers. Mijn bureau in mijn werk/studiekamer staat op 12 meter afstand van de modem en daar heb ik regelmatig erg slecht bereik. Eigenlijk niet bruikbaar. 

Een tijd geleden zag ik tijdens het controleren van een telefoonrekening dat mijn internetverbinding maar 50mbs was. Ik heb het destijds verhoogd naar 100mbs. Dit maakte geen enkel verschil. Enkele weken geleden zag dat een 400mbs verbinding maar 5 euro per maand duurder was. Ik heb deze genomen. Wederom merkte ik weinig verschil.

Nu het vakantie is, heb ik tijd om me er iets in te verdiepen. Afgelopen week meerdere wifi snelheidstesten gedaan via meerder websites. Altijd rond de 40mbs. En dat voor een 400 mbs verbinding. Ik heb een beter wifi dongle gekocht a 22 euro. een TP link. Mijn oude was usb 2.0 (max 150mbs) deze is 3.0 en gigabit snelheid. Ik merkte een lichte verbetering. Maar nog steeds hooguit 50 mbs.  Ook heb ik afgelopen vrijdag een wifi punt besteld. 

Afgelopen maandag heb ik ongeveer 45 minuten met de klantenservice gesproken. Diverse testen gedaan. De medewerker gaf aan dat de modem heel oud is. Zelfs bedraad kreeg ik maar 10mbs. Omdat de usb naar ethernet adapter nog een usb 2.0 versie heb ik deze ook vervangen. Mijn laptop is erg plat en heeft geen eigen rj45 ethernetaansluiting. Wederom een goede kwaliteit TP Link gekocht a 15 euro. Lang leve de snelle bol.com levering. Hiermee haalde ik wel een bedrade snelheid van 290 mbs met een korte UTP kabel naar de modem Maar de wifi bleef slecht uiteraard. De bedrade snelheid is dus goed.

Gisteren kreeg ik het wifi punt binnen (het pakket was eerst vermist, daarom duurde het langer) De bedoeling was om dit punt in de werk/studiekamer op te hangen. Tot mijn verbazing zag ik dat bij Draktek modems het eerste wifipunt bedraad aangelegd moet worden en vanaf het tweede punt dat het draadloos kan. Dit is absurd in mijn ogen. Een wifi punt hoort juist onbedraad te zijn. De meegeleverde usb kabel van een ruime meter heb je dan ook niets aan. Dan zou ik het wifipunt naast de router moeten ophangen. Ook nog allebei vol in het zicht. 

Maar goed ik heb een oude ethernet kabel van een meter of 10 kunnen vinden en heb het wifipunt naast mijn laptop geplaatst met een extra stekkerdoos. Na wat gedoe met de router heb ik het werkend gekregen. Althans, de verbinding werkte. Zelfs met wifipunt op 40 cm van mijn laptop kreeg ik maar 45 mbs. Nog minder als vanuit de Draktek modem op 5 meter afstand. 

Na wat inlezen bleek dat ik een oude ethernet kabel had een cat 5 versie ipv de minimale cat 5E categorie. Ik heb dus ook nog een extra ethernetkabel moeten bestellen. Ik heb direct maar een kabel van 20 meter gekocht zodat ik in nood een kabel van de modem naar mijn werkkamer kan trekken. Ook direct maar 2 klasses hoger dan vereist gekocht. een Cat 6A kabel, nog net geen industriële sterkte.  Deze kabel krijg ik morgen binnen. Voor de 4de keer middags thuisblijven om een pakket aan te pakken. Allemaal om dat de wifi niet goed werkt, 

Mijn plan is om mijn woonkamer laptop bedraad aan te leggen. De kabel kan ik nog redelijk uit het zicht wegwerken en om de rest met de wifi te doen. Ik wil vanaf aankomende maanden beroepsmatig aan 4K videobewerking  gaan doen en wil daarom een goede snelheid in mijn werkkamer hebben om projecten vlot te laten lopen.

Ik heb dus 2 keer mijn abbonementsnelheid en dus de prijs verhoogd, Diverse dingen moeten bijkopen (ruim 50 euro) een extra abbo voor een wifi punt genomen en nog werkt mijn wifi niet goed. Nog even afgezien van alle extra tijd en energie die ik er ingestoken heb.  Nu lees ik op dit forum dat de oude, bijna antieke Draktek modems vervangen kunnen worden door nieuwe wifi 6 zyrel modems. 

Ik zou als vele jarenlange klant van zowel internet, mobiel en TV ook graag een nieuw modem willen. 

 

Tommie van Odido 8 maanden geleden

Hey @Niels0531976, welkom op onze Community!

Ik zie dat @yalerta al wat tips en opmerkingen gegeven heeft. Uiteraard kan ik het modem voor je omruilen naar een Zyxel T-50. Let er wel op dat er een monteur langs moet komen om het modem en Media Converter te installeren, geen zorgen, dit is zo gepiept. Kan ik dit voor je in gang zetten?

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +5

...

Een tijd geleden zag ik tijdens het controleren van een telefoonrekening dat mijn internetverbinding maar 50mbs was. Ik heb het destijds verhoogd naar 100mbs. Dit maakte geen enkel verschil. Enkele weken geleden zag dat een 400mbs verbinding maar 5 euro per maand duurder was. Ik heb deze genomen. Wederom merkte ik weinig verschil.

Om het verhaal over de snelheid wat in te korten.
Uit het verdere relaas over de nieuw aangeschafte Dongles en UTP netwerk apparaten en de daarop uitgevoerde snelheid testen blijkt dat de verhoging van je abonnement wel doorgevoerd is.

Het grootste probleem ligt inderdaad in de oude en inmiddels antiek te noemen modem. Het is een goed apparaat maar de WiFi is inderdaad uit een vorige eeuw.
Wat ook niet mee helpt is de flatwoning. Wanden, Vloeren en Zolders van beton, Beton zit vol ijzer. Je bevind je in een kooi van Faraday

 

Gisteren kreeg ik het wifi punt binnen (het pakket was eerst vermist, daarom duurde het langer) De bedoeling was om dit punt in de werk/studiekamer op te hangen. Tot mijn verbazing zag ik dat bij Draktek modems het eerste wifipunt bedraad aangelegd moet worden en vanaf het tweede punt dat het draadloos kan. Dit is absurd in mijn ogen. Een wifi punt hoort juist onbedraad te zijn. De meegeleverde usb kabel van een ruime meter heb je dan ook niets aan. Dan zou ik het wifipunt naast de router moeten ophangen. Ook nog allebei vol in het zicht. 

 

Het advies wat hier bij hoort is dat de WiFi van de Draytek uitgeschakeld dient te worden om storing t.o.v. elkaar te vermijden. En in dat geval is de lengte voldoende.

 

Na wat inlezen bleek dat ik een oude ethernet kabel had een cat 5 versie ipv de minimale cat 5E categorie. Ik heb dus ook nog een extra ethernetkabel moeten bestellen. Ik heb direct maar een kabel van 20 meter gekocht zodat ik in nood een kabel van de modem naar mijn werkkamer kan trekken. Ook direct maar 2 klasses hoger dan vereist gekocht. een Cat 6A kabel, nog net geen industriële sterkte. 

Een Cat5 (zonder e) kabel is nog antieker als de modem 🤣

 

Ik zou als jarenlange klant van zowel internet, mobiel en TV ook graag een nieuw modem willen.

Ik verwacht dat een moderator dit zonder problemen voor je in orde gaat maken. Dan zal je nog een keer een pakket in ontvangst moeten nemen 😁

Maak je al gebruik van het nieuwe TV platform? Daar kunnen ook wat overgangs hikjes optreden.
Houd er rekening mee dat een bedrade verbinding ALTIJD beter maar vooral stabieler is dan welke draadloze techniek er ook wordt toegepast.

Veel plezier straks met je nieuwe modem en naar verwachting betere internet beleving.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Niels0531976, welkom op onze Community!

Ik zie dat @yalerta al wat tips en opmerkingen gegeven heeft. Uiteraard kan ik het modem voor je omruilen naar een Zyxel T-50. Let er wel op dat er een monteur langs moet komen om het modem en Media Converter te installeren, geen zorgen, dit is zo gepiept. Kan ik dit voor je in gang zetten?

Hoi Tommie,

 

Bedankt voor je reactie. 

Ik zou liever de T54/ wifi 6 modem ontvangen die nu standaard geleverd word bij glasvezel. De T50 is al weer wat jaartjes oud zie ik. 

Maar het kan in ieder geval aan de gang gezet worden. Hoe gaat dit nu verder?

 

Met vriendelijke groet,

Niels

...

Een tijd geleden zag ik tijdens het controleren van een telefoonrekening dat mijn internetverbinding maar 50mbs was. Ik heb het destijds verhoogd naar 100mbs. Dit maakte geen enkel verschil. Enkele weken geleden zag dat een 400mbs verbinding maar 5 euro per maand duurder was. Ik heb deze genomen. Wederom merkte ik weinig verschil.

Om het verhaal over de snelheid wat in te korten.
Uit het verdere relaas over de nieuw aangeschafte Dongles en UTP netwerk apparaten en de daarop uitgevoerde snelheid testen blijkt dat de verhoging van je abonnement wel doorgevoerd is.

Het grootste probleem ligt inderdaad in de oude en inmiddels antiek te noemen modem. Het is een goed apparaat maar de WiFi is inderdaad uit een vorige eeuw.
Wat ook niet mee helpt is de flatwoning. Wanden, Vloeren en Zolders van beton, Beton zit vol ijzer. Je bevind je in een kooi van Faraday

 

Gisteren kreeg ik het wifi punt binnen (het pakket was eerst vermist, daarom duurde het langer) De bedoeling was om dit punt in de werk/studiekamer op te hangen. Tot mijn verbazing zag ik dat bij Draktek modems het eerste wifipunt bedraad aangelegd moet worden en vanaf het tweede punt dat het draadloos kan. Dit is absurd in mijn ogen. Een wifi punt hoort juist onbedraad te zijn. De meegeleverde usb kabel van een ruime meter heb je dan ook niets aan. Dan zou ik het wifipunt naast de router moeten ophangen. Ook nog allebei vol in het zicht. 

 

Het advies wat hier bij hoort is dat de WiFi van de Draytek uitgeschakeld dient te worden om storing t.o.v. elkaar te vermijden. En in dat geval is de lengte voldoende.

 

Na wat inlezen bleek dat ik een oude ethernet kabel had een cat 5 versie ipv de minimale cat 5E categorie. Ik heb dus ook nog een extra ethernetkabel moeten bestellen. Ik heb direct maar een kabel van 20 meter gekocht zodat ik in nood een kabel van de modem naar mijn werkkamer kan trekken. Ook direct maar 2 klasses hoger dan vereist gekocht. een Cat 6A kabel, nog net geen industriële sterkte. 

Een Cat5 (zonder e) kabel is nog antieker als de modem 🤣

 

Ik zou als jarenlange klant van zowel internet, mobiel en TV ook graag een nieuw modem willen.

Ik verwacht dat een moderator dit zonder problemen voor je in orde gaat maken. Dan zal je nog een keer een pakket in ontvangst moeten nemen 😁

Maak je al gebruik van het nieuwe TV platform? Daar kunnen ook wat overgangs hikjes optreden.
Houd er rekening mee dat een bedrade verbinding ALTIJD beter maar vooral stabieler is dan welke draadloze techniek er ook wordt toegepast.

Veel plezier straks met je nieuwe modem en naar verwachting betere internet beleving.

Hoi Yalerta,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

 

Ik had de wifi wel uit gezet op de Draytek tijdens het testen van de wifi router. 

Over de verouderde apparatuur. Ja, ik zit al sinds Commedore/ DOS/ Windows 95 met pc's te rommelen en heb twee plastic zakken vol met kabels en andere accessoires/pruttel. Toen ik een lange kabel nodig had greep ik er 1 uit de oude tas zeg maar.  Ik heb afgelopen jaar een extern kantoortje gehad en daar heb ik de usb naar ethernet converter en de cat 5 kabel nog gebruikt in combinatie met een eigen (wel nieuwe) TP link wifi 6 router. Ik zat toen zo rond de 50mbs bij snelheidsmetingen. Ruim voldoende voor wat kantoor en browse werk maar ik vraag me nu wel af wat de eigenlijke snelheid dan was als ik de nieuwere onderdelen had gebruikt. De verbinding viel toen onder het netwerkbeheer van het gebouw en zat bij de huur in. Moest alleen een eigen router aanschaffen. 

Ik maak geen gebruik van het TV platform of een tv kastje. Die heb ik pas ingeleverd. Keek bijna geen tv meer. 

 

Groet,

Niels

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Niels0531976, ik had je graag een T-54 willen geven, echter kan ik dit nog niet doen in verband met ons voorraadbeheer. Ik kan wel alvast een T-50 voor je opsturen en als het in de toekomst mogelijk is om een T-54 of T-56 te realiseren kan ik dat voor je regelen. Op dit moment is het alleen nog niet mogelijk. 

Hi @Niels0531976, ik had je graag een T-54 willen geven, echter kan ik dit nog niet doen in verband met ons voorraadbeheer. Ik kan wel alvast een T-50 voor je opsturen en als het in de toekomst mogelijk is om een T-54 of T-56 te realiseren kan ik dat voor je regelen. Op dit moment is het alleen nog niet mogelijk. 

Hoi Tommie,

Dan zou ik graag de T-50 ontvangen. Moet ik contact opnemen met de klantenservice hiervoor? Hoe gaat dat in zijn werk? 

Groet,

Niels

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Niels0531976, Ik heb alles voor je in gang gezet, je ontvangt zo direct een bericht met de wijzigingen en om een afspraak in te plannen met de monteur. Ook is dit terug te zien in My T-Mobile, hier kun je ook de zending volgen van je pakket. Het modem en Media Converter worden door ons afzonderlijk verstuurd en komen niet samen met de monteur. Het modem en Media Converter dienen dan ook eerst ontvangen te zijn voordat je de afspraak met de monteur inplant. Ik heb je nog een privébericht gestuurd met wat extra informatie!😎

Geweldig nieuws Tommie

 

Bedankt!

Inmiddels is de draytek modem vervangen voor een Zyxel model en werkt alles uitstekend. Door het hele huis goede ontvangst (200 mb+).

Prima opgelost door Tmobile/odido

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Niels0531976, bedankt voor deze geweldige update. We zijn blij om te horen dat alles het goed doet en je tevreden bent! Ik wens je nog een hele fijne dag. 

Reageer