Beantwoord

EasyMesh lijkt niet goed te werken

  • 22 November 2023
  • 9 reacties
  • 288 Bekeken

Hallo,

Vandaag is mijn Odido glasvezelverbinding opgeleverd en mijn setup is:

Begane grond: T-56 modem

[Bedraad naar]
Eerste verdieping slaapkamer: WX5600

[Bedraad naar]
Zolder: WX5600

 

In de instellingen van de T-56 staat de checkbox voor EasyMesh aan. Alle lampjes op de Wifi punten branden correct. Echter in de router instellingen zie ik onder het kopje Topologie geen correcte hiërarchie, mijn XBOX is bijvoorbeeld bedraad aangesloten aan het AP op zolder die bedraad aangesloten is aan het AP in de slaapkamer dus ik zou een groen lijntje verwachten tussen beide APs en daarna de xbox, maar het lijkt in de graphic in ieder geval alsof de XBOX bedraad verbonden staat met de router beneden.

Ook zie ik beide access points niet terug in de topologie graphic. Maar wel in de lijstweergave, daar zie ik zelfs dat sommige draadloze smart home apparaten met een AP verbonden zijn en niet met de router beneden, in topologie zie je dat echter niet terug (omdat de AP’s daar missen).

Het lijkt alsof draadloze apparaten niet automatisch switchen tussen het de router/APs met het sterkste signaal. Bijvoorbeeld als ik beneden op mijn telefoon verbonden ben met de router en boven naar de slaapkamer/zolder loop blijft mijn telefoon verbonden met de router beneden resulterend in een waardeloos signaal. Ook als ik een tijd wacht schakelt de telefoon niet over naar het bedrade AP waar ik dan naast zit. Pas als ik de wifi op mijn telefoon uit en aan zet verbindt hij met het AP en is de verbinding weer razendsnel. Maar als ik dan weer naar beneden loop blijft hij stug verbonden met het AP en schakelt niet terug naar het router. Ik moet dus steeds als ik naar een andere verdieping ga mijn wifi aan en uit zetten om correct over te schakelen. Dit lijkt me niet de bedoeling met EasyMesh? Wat is hier aan de hand?

Wat heb ik al geprobeerd: apparatuur gereset en met meerdere draadloze apparaten(telefoon, laptop) getest.

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 23 November 2023, 09:26

Bekijk origineel

9 reacties

Update: na EasyMesh aan en uit te zetten in de router laadt de “verbinding” pagina met topologie helemaal niet meer.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @NielsMas

Kan je je klantnummer in je profile zetten, dan kunnen we kijken wat er eventueel fout gaat. 

Hi @NielsMas

Kan je je klantnummer in je profile zetten, dan kunnen we kijken wat er eventueel fout gaat. 

Staat erin!

Reputatie 7
Badge +4

Hi @NielsMas

ik heb beide wifi punten geupdate naar de laaste versie. Ze hadden nog een te oude software versie om goed te werken met de T56, normaal worden ze binnen 24 uur van installatie geupdate, ik heb het alvast gedaan. 

Ik zie dat de topology nu wel netjes de Xbox bedraad laat zien aan het Wifi punt. 

Kan je eens testen of de steering nu ook beter werkt? hou wel ingedacht dat de Steering werkt op basis van suggesties, Het modem verteld een client dat het beter om naar Wifpunt x te gaan, maar het is aan de client zelf om dat te doen, een client kan het ook weigeren als het vind dat de verbinding nog goeg genoeg is. 

Hi @NielsMas

ik heb beide wifi punten geupdate naar de laaste versie. Ze hadden nog een te oude software versie om goed te werken met de T56, normaal worden ze binnen 24 uur van installatie geupdate, ik heb het alvast gedaan. 

Ik zie dat de topology nu wel netjes de Xbox bedraad laat zien aan het Wifi punt. 

Kan je eens testen of de steering nu ook beter werkt? hou wel ingedacht dat de Steering werkt op basis van suggesties, Het modem verteld een client dat het beter om naar Wifpunt x te gaan, maar het is aan de client zelf om dat te doen, een client kan het ook weigeren als het vind dat de verbinding nog goeg genoeg is. 

 

@Sven-Odido Vreemd, als ik inlog in de router zie ik nog steeds de access points niet in de visuele weergave, ik zie niet eens de XBOX meer, maar in de lijstweergave zie ik die wel.. Ook lijkt er niks veranderd te zijn aan het gedrag van de mesh.

 

Ik snap dat steering een suggestie is, maar als ik beneden op 900 Mbps zit en naar zolder loop en hij daar op 20 Mbps leuk verbonden blijft met de router beneden en als ik wifi uit en aanzet hij opeens wel met het AP op zolder verbind a 900 Mbps dan lijkt me dat niet de bedoeling. Telefoon geeft dan ook maar 1 streepje WiFi aan. Dat gebeurde mij in ieder geval nooit met de vorige Fritzbox router + APs.

 

Hoe kan het dat jij een andere topologie weergave ziet dan ik?

@Sven-Odido kan je nog kijken?

Reputatie 7
Badge +4

Als je kijkt naar de Steering Status page zie dat er veel Mesh steering gebeurd maar de meeste zijn rejected door de client. 

Wat betreft de Topology, ik die ze daar nu ook niet meer. Ik heb het kunnen reproduceren. 

Het komt doordat de tweede WX5600 aan de eerste is aangesloten. Dit zal worden opgelost in een latere firmware update. 

Als je kijkt naar de Steering Status page zie dat er veel Mesh steering gebeurd maar de meeste zijn rejected door de client. 

Wat betreft de Topology, ik die ze daar nu ook niet meer. Ik heb het kunnen reproduceren. 

Het komt doordat de tweede WX5600 aan de eerste is aangesloten. Dit zal worden opgelost in een latere firmware update. 

 

Geen idee waarom mijn vorige reactie niet goedgekeurd wordt, waarschijnlijk omdat ik screenshots toegevoegd had en niemand deze approved.

 

Die steering pagina kende ik nog niet, maar na een paar keer naar andere verdiepingen gelopen te hebben zie ik welgeteld 4 steering request die weliswaar allemaal rejected worden door de client, maar de steering requests zijn alleen van het modem zelf die van 5G naar 2.4G probeert te switchen, geen enkel request van het modem om naar een access point te switchen helaas. Dus dat lijkt me dan niet goed te werken?

@Sven-Odido enig idee wanneer die update zou moeten komen voor het bedraad aansluiten van de APs? Waar zou ik daar meer over kunnen vinden, aangezien de mesh naar mijn idee echt niet lekker werkt. Ik zie geen enkel steering requests die daadwerkelijk mijn device van het modem/AP naar een ander AP over switcht.

Reageer