geen verbinding meer met NAS ds 218+ van synology

  • 16 December 2023
  • 11 reacties
  • 96 Bekeken

Met het overgaan van tweak naar de installatie van de nieuwe router van odido, heb ik geen toegang meer tot de online omgeving van mijn NAS van synology de DS218+.

Wat ik ook probeer. Hij zit wel via een domme switch voor uitbreiding van Ethernet poorten aangesloten.

Dit werkte voorheen zonder problemen met de tweak router en nu niet meer.

Wat gaat hier mis of is anders?

soepkip67 4 maanden geleden

Hallo @stjochems ,

Heb hier een link naar de Synology site: synology
Hier staat veel informatie, hopelijk lukt het hiermee wel.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @stjochems ,

Heb hier een link naar de Synology site: synology
Hier staat veel informatie, hopelijk lukt het hiermee wel.

Reputatie 7
Badge +14

Met het overgaan van tweak naar de installatie van de nieuwe router van odido, heb ik geen toegang meer tot de online omgeving van mijn NAS van synology de DS218+.

Wat ik ook probeer. Hij zit wel via een domme switch voor uitbreiding van Ethernet poorten aangesloten.

Dit werkte voorheen zonder problemen met de tweak router en nu niet meer.

Wat gaat hier mis of is anders?

Bedoel je dat je vanuit je interne netwerk er niet bijkan of vanuit extern. Is je netwerk qua IP adressen niet anders ingeregeld? De Zyxel router deelt IP adressen uit in de range 192.168.1.x.

Hallo @stjochems ,

Heb hier een link naar de Synology site: synology
Hier staat veel informatie, hopelijk lukt het hiermee wel.

De  uitleg die hier staat beschreven kom ik al niet toe.

Ik kan mijn eigen NAS niet eens benaderen laat staan quick connect aan te zetten.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @stjochems ,

Je kan op de synology site ook zoeken naar jouw oplossing.

Heb hier nog een linkje
https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/Unable_to_Locate_NAS

Met het overgaan van tweak naar de installatie van de nieuwe router van odido, heb ik geen toegang meer tot de online omgeving van mijn NAS van synology de DS218+.

Wat ik ook probeer. Hij zit wel via een domme switch voor uitbreiding van Ethernet poorten aangesloten.

Dit werkte voorheen zonder problemen met de tweak router en nu niet meer.

Wat gaat hier mis of is anders?

Bedoel je dat je vanuit je interne netwerk er niet bijkan of vanuit extern. Is je netwerk qua IP adressen niet anders ingeregeld? De Zyxel router deelt IP adressen uit in de range 192.168.1.x.

Bedankt voor de reactie.

Ik heb een vast ip adres van:192.182.172.178.10

En ik kom met geen mogelijkheid op mijn eigen interne netwerk bij de online omgeving van mijn NAS.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @stjochems ,

Heb hier een gerichte aanpak: verander ip adres van NAS

 

Reputatie 7
Badge +6

@stjochems Kun je proberen om de NAS rechtstreeks op de router aan te sluiten? Misschien zit het probleem in de switch en dat sluiten we op deze manier uit. Heb je op de NAS een statisch IP-adres ingesteld? Dan moet je dat aanpassen naar een adres in de 192.168.1.x-reeks of op de Zyxel de range aanpassen naar 192.182.172.x. Lukt het zo?

NAS rechtstreeks aansluiten heb ik ook al geprobeerd zonder succes.
Dus ip aanpassen gaat me ook niet lukken.

Reputatie 7
Badge +6

Dan zijn er nog twee mogelijkheden: die van @soepkip67, dus resetten met het knopje waarbij je netwerkinstellingen en admin-account gereset worden, of inloggen op de Zyxel en daar de DHCP-range aanpassen naar het IP-adres van de NAS. Ik kan niet overzien welke optie in jouw situatie de makkelijkste is, maar het zou allebei moeten werken.

Oké dank jullie wel voor de input.
Ik ga wat opties proberen.

Reputatie 7
Badge +5

@stjochems

Toch wat onduidelijkheden in het verhaal.

Is er geen VLAN probleem? Tweak heeft hier de instellingen van hun aansluiting.

In het geval van Odido wordt VLAN 300 toegepast. Als die “domme switch” na de Zyxel router aangesloten is zal dat VLAN er al uitgefilterd zijn. Als de “domme switch” echter direct na de mediaconverter geplaatst is zal de VLAN codering nog steeds aanwezig en je Synology niet bereikbaar.

Toevallig ooit een VLAN ingesteld in de Synology zelf? Ook dan is je DS218 onzichtbaar.

resume:

  1. sluit de Synology direct aan op de Zyxel router of sluit de domme switch aan op een poort van de Zyxel
  1. controleer de netwerkinstellingen in de Synology. Vast IP (192.168,1,x - Zyxel IP range), VLAN

Uit netwerkbeheer oogpunt is het beter om een vast IP adres van de Synology vast te leggen d.m.v. het MAC adres in de (Zyxel) router. De Synology krijgt dan via DHCP zijn IP van de router. Ook poort doorschakelingen worden in de router beheert.
Door op meerdere plaatsen IP adressen vast te zetten, in de router en/of in apparaten zelf ontstaan onoverzichtelijke en mogelijk onontwarbare toestanden.

Het kan moeilijk zijn om JOUW NAS intern te benaderen als het IP adres daar vast is ingesteld. In dat geval kan het eenvoudiger zijn om de Zyxel router dezelfde IP range toe te kennen als de Tweak router voorheen had.

vlgs. Fritzbox website
In de fabrieksinstellingen gebruikt de FRITZ!Box het IP-adres 192.168.178.1.

Reageer