geen verbinding mogelijk tussen devolo dLAN 1200+ wifi ac en Zyxcel T56


sinds een paar weken overgestapt van Tweak (Fritz box 5490 UI) naar Odido (zyxcel T56)

met geen mogelijkheid lukt het mij het wifi signaal te ‘klonen’ (zowel via WPS als online) Bij de Fritz box heeft het jaren naar tevredenheid gewerkt en ging het installeren vrij makkelijk. Is er een instelling die ik over het hoofd zie of een handeling die ik fout doe?

graag jullie input, dank alvast.

gr. Dick

sander_millingen 1 maand geleden

sinds een paar weken overgestapt van Tweak (Fritz box 5490 UI) naar Odido (zyxcel T56)

met geen mogelijkheid lukt het mij het wifi signaal te ‘klonen’ (zowel via WPS als online) Bij de Fritz box heeft het jaren naar tevredenheid gewerkt en ging het installeren vrij makkelijk. Is er een instelling die ik over het hoofd zie of een handeling die ik fout doe?

graag jullie input, dank alvast.

gr. Dick

 

Hoever is de Devolo van de router af?

 

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 2

sinds een paar weken overgestapt van Tweak (Fritz box 5490 UI) naar Odido (zyxcel T56)

met geen mogelijkheid lukt het mij het wifi signaal te ‘klonen’ (zowel via WPS als online) Bij de Fritz box heeft het jaren naar tevredenheid gewerkt en ging het installeren vrij makkelijk. Is er een instelling die ik over het hoofd zie of een handeling die ik fout doe?

graag jullie input, dank alvast.

gr. Dick

 

Hoever is de Devolo van de router af?

 

Reputatie 2

Eerst al een keer gereset?

 

Eerst al een keer gereset?

 

Hoi Sander,

Zowel de dLAN als de repeaters gereset. Heb het systeem al een aantal jaren en het resetten (indien nodig) was nooit een probleem.

Voor het koppelen staan de dLAN en repeaters in dezelfde kamer 4 x 4 mtr.

De WPA-only kan ik die uitzetten in het dashboard van Zyxcel?

Reputatie 2

Eerst al een keer gereset?

 

Hoi Sander,

Zowel de dLAN als de repeaters gereset. Heb het systeem al een aantal jaren en het resetten (indien nodig) was nooit een probleem.

Voor het koppelen staan de dLAN en repeaters in dezelfde kamer 4 x 4 mtr.

De WPA-only kan ik die uitzetten in het dashboard van Zyxcel?

ik ken het devolo systeem niet.

Op het dashboard van de zyxel kun je kijken of WPA3 only is ingeschakeld maar dat is in elk geval niet standaard bij de T56. Dus denk dat daar het probleem niet zit

Wellicht moet je de mogelijkheid om WPS te gebruiken eerst aanzetten op de T56?

Zie Netwerkinstelling - Draadloos - WPS

Eerst al een keer gereset?

 

Hoi Sander,

Zowel de dLAN als de repeaters gereset. Heb het systeem al een aantal jaren en het resetten (indien nodig) was nooit een probleem.

Voor het koppelen staan de dLAN en repeaters in dezelfde kamer 4 x 4 mtr.

De WPA-only kan ik die uitzetten in het dashboard van Zyxcel?

ik ken het devolo systeem niet.

Op het dashboard van de zyxel kun je kijken of WPA3 only is ingeschakeld maar dat is in elk geval niet standaard bij de T56. Dus denk dat daar het probleem niet zit

Wellicht moet je de mogelijkheid om WPS te gebruiken eerst aanzetten op de T56?

Zie Netwerkinstelling - Draadloos - WPS

Beste Sander,

dat had ik al gedaan. In ieder geval bedankt voor je snelle reacties en ondersteuning. stuur een mail naar support.zyxel.eu, hoop dat zij mij kunnen helpen.

Reputatie 4
Badge

Kijk ook eens in het logboek van je router (ergens onderaan in het drie-balkjes-(hamburger-)menu in je T-56). Als daar regelmatig (elke paar minuten) de regel

dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

terugkeert, heb je een firmware update nodig om verbinding te kunnen maken.
In dat geval maakt je apparaat gebruik van een te moderne versie van de dhcp-aanvraag, crasht de dchp-server, en start hij opnieuw op.

Staat die regel er maar 1x in dan is het een ander probleem, en is wellicht de firmware update niet essentieel (maar nog steeds aan te bevelen)

@Dick0561 

Ik denk dat als je de Zyxel op wpa2 zet (indien mogelijk) het probleem opgelost is.

Waarom gebruik je de Fritzbox niet.?

Je stelt lan1 als wan poort in en sluit deze aan met een netwerkkabel op het glasvezelkastje.

Je selecteer dan het T-Mobile profile in de Fritzbox.

 

Reputatie 4
Badge

@Dick0561

 

Waarom gebruik je de Fritzbox niet.?

 

Tweak wil die terug.
Als je hem niet terugstuurt gebruiken ze de 25 euro borg om een incasso-buro in te schakelen om de nieuwwaarde van je terug te vorderen.
Tenminste, dat heb ik uit hun voorwaarden begrepen.

Mijn Zyxel VMG8324-BM10 mocht ik wel houden.

Maar voor de rest is het idee om de T-56 te vervangen door een Fritzbox zo slecht nog niet.
Heb ik ook gedaan, en geen moment spijt van gehad.

@Dick0561

 

Waarom gebruik je de Fritzbox niet.?

 

Tweak wil die terug.
Als je hem niet terugstuurt gebruiken ze de 25 euro borg om een incasso-buro in te schakelen om de nieuwwaarde van je terug te vorderen.
Tenminste, dat heb ik uit hun voorwaarden begrepen.

Mijn Zyxel VMG8324-BM10 mocht ik wel houden.

Maar voor de rest is het idee om de T-56 te vervangen door een Fritzbox zo slecht nog niet.
Heb ik ook gedaan, en geen moment spijt van gehad.

Ik zelf gebruik de nieuwere 5590 direct op glasvezel. (GPON)

Dat ze de 5490 terug willen lijkt mij sterk.

Die is al lang E.O.L.

Als die 5490 van de provider is gewoon even contact met ze opnemen.

Meestal kun je die eol apparatuur bij de milieustraat inleveren. (Zelf houden)

Kijk ook eens in het logboek van je router (ergens onderaan in het drie-balkjes-(hamburger-)menu in je T-56). Als daar regelmatig (elke paar minuten) de regel

dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

terugkeert, heb je een firmware update nodig om verbinding te kunnen maken.
In dat geval maakt je apparaat gebruik van een te moderne versie van de dhcp-aanvraag, crasht de dchp-server, en start hij opnieuw op.

Staat die regel er maar 1x in dan is het een ander probleem, en is wellicht de firmware update niet essentieel (maar nog steeds aan te bevelen)

Beste Henk, klopt inderdaad. Heb een firmware update aangevraagd (is nog niet algemeen uitgerold en moet blijkbaar handmatig worden gedaan.

@Dick0561

 

Waarom gebruik je de Fritzbox niet.?

 

Tweak wil die terug.
Als je hem niet terugstuurt gebruiken ze de 25 euro borg om een incasso-buro in te schakelen om de nieuwwaarde van je terug te vorderen.
Tenminste, dat heb ik uit hun voorwaarden begrepen.

Mijn Zyxel VMG8324-BM10 mocht ik wel houden.

Maar voor de rest is het idee om de T-56 te vervangen door een Fritzbox zo slecht nog niet.
Heb ik ook gedaan, en geen moment spijt van gehad.

Ik zelf gebruik de nieuwere 5590 direct op glasvezel. (GPON)

Dat ze de 5490 terug willen lijkt mij sterk.

Die is al lang E.O.L.

Als die 5490 van de provider is gewoon even contact met ze opnemen.

Meestal kun je die eol apparatuur bij de milieustraat inleveren. (Zelf houden)

Beste Peter,

WPA 2 inschakelen is niet mogelijk en hetzelfde geldt voor het glasvezelkastje (alleen een fibercable en een apart LAN kastje van DELTA)

Heb inmiddels ook een doos toegestuurd gekregen om de Fritz! box te retourneren. Bedankt voor jullie snelle reacties en meedenken! 

Reageer