internet (glasvezel) traag/instabiel

  • 11 May 2023
  • 11 reacties
  • 193 Bekeken

De afgelopen week is bedraad internet en via WiFi traag en instabiel. Geen meldingen op allestoringen.nl of op de T-Mobile sites.

Zie hier een aantal metingen (via WiFi) op een meter of twee van het modem. Up is vaak sneller dan down. Dit op een maximaal glas 1Gb wat via WiFi neer komt op ongeveer 400-500Mbps.

Nu dus minder dan 50% van normaal en overall dus minder dan 25%.

 

Zou fijn zijn als dit weer hersteld wordt, want de kosten lopen vrolijk door.

Is er geen monitoring van connecties die minder dan 50% leveren, zodat er eens pro-actief benadering van geraakte gebruikers gebeurt? 

PS: Ja de reset zijn gedaan. Volledige modem met glasconnector en andere apparaten.

 

 

 

Tommie van Odido 11 maanden geleden

Hi @the_menace, bedankt voor je screenshot.

Ik heb direct een lijnmeting gedaan, daar valt dit niet te verklaren. Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt voor de moeite!

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @the_menace 

Zou je een laptop/pc rechtstreeks op de router kunnen aansluiten met minimaal een CAT5E internetkabel en een speedtest doen met de Ookla speedtest app?

Je zou hierbij gebruik kunnen maken van verschillende testservers en misschien ook nog een andere laptop/pc, kun je de resultaten hier delen?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @the_menace, bedankt voor je screenshot.

Ik heb direct een lijnmeting gedaan, daar valt dit niet te verklaren. Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt voor de moeite!

@Waqqas Ik heb geen kabel beschikbaar naast de weggewerkte kabel die is aangesloten op de tvbox.

@Tommie Ga zo even de informatie via een Windows doorlopen.

Reputatie 7
Badge +15

@the_menace 

Als je een laptop hebt dan zou je de kabel naar de tv box tijdelijk kunnen gebruiken om een test te doen bekabeld.

De IPconfig

 

Speedtest; via WiFi.

Dit is al sneller dan gisteravond (11.5.2023)

Na wat geknoei om een UTP-kabel uit de tvbox en -meubel te krijgen… toch een speedtest bedraad.

 

Apart is dat zowel de TV als TVbox bedraad zijn aangesloten en beide issues geven. Netflix/Disney+ stream stokte elke 5minuten om na een minuut ‘laden’ weer verder te gaan. De TVbox stopt bij het afspelen van opnames regelmatig kort een aantal keren in de eerste 5-10min van een opname. Daarna niet meer.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @the_menace, bedankt voor het uitvoeren en doorsturen van de speedtest! De bekabelde verbinding ziet er inderdaad uitstekend uit en ook de snelheden van de Wifi lijken top. Echter zoals je zelf duidelijk aangeeft, toch gaat het niet goed met de TV en de TV Box. Kan het kloppen dat deze zijn verboden met een DQL repeater? In dat geval zou ik je graag aanraden om de repeater na te kijken en deze een reboot of een fabrieks reset te geven. Overigens lijkt het erop dat de DQL repeater of de kabel die naar de repeater loopt maximaal 100 MBit/s aankan. Zou het kunnen dat de kabel of de repeater verouderd is en niet meer optimaal presteert?

Ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit, dit is vast op te lossen! 

@Cal De repeater hangt in de gang. En die geeft alleen 2,4Ghz door terwijl WiFi in de woonkamer binnen een aantal meter (telefoon, tablet etc) 5Ghz gebruikt.

De apparatuur (tv en tvbox) zijn bedraad aangesloten met een kabel die is verstrekt bij de nieuwe modem. WiFi wordt daar niet voor de verbinding gebruikt want dat ia uitgeschakeld.

WiFi geeft nu 420 down / 420 up. Blijft toch apart dat het dus na een melding maken weer ineens stabiel is. Daarvoor dus down snelheid die qua streaming het belangrijkste is tot 150-200Mbps. De helft van wat het normaliter is.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @the_menace, hoe staat het er vandaag voor met de wifi? Zou je een tweetal snelheidstests kunnen delen met ons, alsjeblieft?

@Jason Hierbij een staatje met de laatste twee metingen. Weer terug naar de 200/400 waarden.

 

Reputatie 7
Badge +15

@the_menace

Wat is er nu verbonden met de repeater in de gang? Wat je zou kunnen proberen is om die te verwijderen en internet via de modem/router gebruiken. Misschien veroorzaakt de repeater problemen.

Omdat bekabeld internet een prima snelheid heeft zou je misschien de netwerkinstellingen eens kunnen resetten op de tv box.

Reputatie 7
Badge +16

Die snelheden op wifi zien er prima uit; daar is op zich niet zoveel mis mee dus dat kunnen we wat mij betreft wel uitsluiten. Ik krijg sterk het gevoel dat het toch te maken heeft met de repeater. Kun je deze als access point (bekabeld) aansluiten of heb je dat al gedaan?

Reageer