Lag tijdens het gamen ps5

  • 1 February 2024
  • 10 reacties
  • 344 Bekeken

Ik heb sinds 23 januari glasvezel internet (1 Gbit/s) van Odido.

Nu is het zo dat ik tijdens het gamen (call of duty) erg veel lag ervaar, vaak ook nog precies op de momenten die “belangrijk” zijn (dus wanneer je iemand tegen komt).

UPnP is uitgezet, want anders werkte het gamen al helemaal niet. Ook heb ik de wifi frequentie op de ps5 standaard ingesteld op 5ghz ipv 2.4ghz omdat bij 2.4ghz ik de 20mbps nog niet eens haalde.

Als ik een speedtest doe via het playstation menu zelf, dan is de download snelheid tussen de 300 en 400 mbps, upload snelheid is rond de 10mbps maar ik had ergens gelezen dat sony dat wat tegenhoudt in hun eigen speed test. De game geeft aan dat ik een ping rond de 30 heb, gaat er vrijwel niet boven en dat er 0 packet loss is. In de omgeving van de router staat er ook dat het signaal van mijn ps5 goed is.

Ik heb niet heel veel zin om een kabel te leggen naar m’n kamer, want het lijkt me dat dit gewoon moet werken. De kamer zit namelijk recht tegen over de router kamer. Mensen waarmee ik weleens speel hebben namelijk ook geen kabel, rond de 20mbps download snelheid en een hogere ping en die hebben er nooit last van.

Mijn vraag is dan ook of er iemand tips heeft om dit te verbeteren, zijn er bepaalde router instellingen die dit mogelijk kunnen verhelpen?

 

PS: Andere apparaten (mobiel, macbook, switch) daar merk ik niks, maar goed dat gebruik zal ook wel minder intensief zijn dan een game. 

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hi @joeyjurjens, welkom op onze Community!

Een kabel trekken is wel de beste optie. Er spelen simpelweg te veel factoren mee met wifi om dit goed onder controle te krijgen. We hebben hier een handig topic over geschreven: 

 

 

Om te kijken of de ping van ons netwerk vandaan komt kun je een bekabelde pingtest uitvoeren op een pc/laptop. Op Wifi is ping altijd hoger dan bekabeld en zul je altijd één punt achterstaan tegen je tegenstanders. 

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @joeyjurjens, welkom op onze Community!

Een kabel trekken is wel de beste optie. Er spelen simpelweg te veel factoren mee met wifi om dit goed onder controle te krijgen. We hebben hier een handig topic over geschreven: 

 

 

Om te kijken of de ping van ons netwerk vandaan komt kun je een bekabelde pingtest uitvoeren op een pc/laptop. Op Wifi is ping altijd hoger dan bekabeld en zul je altijd één punt achterstaan tegen je tegenstanders. 

Hi @joeyjurjens, welkom op onze Community!

Een kabel trekken is wel de beste optie. Er spelen simpelweg te veel factoren mee met wifi om dit goed onder controle te krijgen. We hebben hier een handig topic over geschreven: 

 

 

Om te kijken of de ping van ons netwerk vandaan komt kun je een bekabelde pingtest uitvoeren op een pc/laptop. Op Wifi is ping altijd hoger dan bekabeld en zul je altijd één punt achterstaan tegen je tegenstanders. 

Hi Tommie,

Bedankt voor je reactie. Ik snap dat een kabel de beste optie is, maar het is ook een beetje gedoe.

En ik vraag me ook af hoe het kan dat andere mensen wel zonder kabel gewoon kunnen gamen, zelfs met een hogere ping en lagere download/upload snelheid? Via hotspot gaat het ook gewoon goed (terwijl de ping dan ook hoger is).

Edit: Wat als ik een powerline adapter of wifi plus koop en via hier een utp kabel naar mijn ps5 verbind, zou dit dan eventueel ook moeten werken of is dit nog steeds niet stabiel genoeg?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @joeyjurjens, je zou ook normaal moeten kunnen gamen op Wifi als er niet te veel mensen op het netwerk zitten.

Ik heb nogmaals een blik geworpen en zag dat je de 5 GHz frequentie had vast gezet op kanaal 40. Dit kanaal is erg druk, daarom heb ik hem op automatisch gezet. Hopelijk zal je hier al wat verschil mee merken. Zou je een volledige powerflip willen uitvoeren en de verbinding willen testen?

 

Powerline adapters worden wel steeds beter echter raad ik een bedrade verbinding op een wifipunt wel af. Het is wel mogelijk maar niet optimaal. 

Hi @Tommie van Odido ,

 

Bedankt voor je antwoord. Vanavond zal ik het eens testen.

 

Hoe doe ik een powerflip?

Reputatie 7
Badge +9

Sorry @joeyjurjens, ik ben de werkinstructie vergeten mee te sturen. Bij deze:

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Sorry @joeyjurjens, ik ben de werkinstructie vergeten mee te sturen. Bij deze:

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Hi Tommie,

 

Ik had het brindsg getest en het gamen ging wel beter, echter ervaar ik nu tijdens het streamen van series of youtube vastlopen..

 

Enig idee hoe dit kan?

 

En over die adapter… zou dat wel helpen? Je geeft aan een wifipunt niet persé.

Reputatie 7
Badge +9

Nee dat durf ik niet te zeggen @joeyjurjens

Ja een wifipunt of stroomnet adapter is bijna het zelfde qua stabiliteit met een kabel. Ze worden steeds beter maar het liefst wil je je console direct op het modem verbinden.

Nee dat durf ik niet te zeggen @joeyjurjens

Ja een wifipunt of stroomnet adapter is bijna het zelfde qua stabiliteit met een kabel. Ze worden steeds beter maar het liefst wil je je console direct op het modem verbinden.

Ok. Ik heb wel het idee dat het netwerk nu minder stabiel is op andere apparaten. Zo had ik zojuist dat iemand op Whatsapp 50+ afbeeldingen had gestuurd en die wou ik downloaden, maar whatsapp gaf aan dat het problemen had met het netwerk.


Via 5G lukte het wel en minder afbeeldingen lukte ook via WiFi..

Reputatie 7
Badge +9

Hi @joeyjurjens, om dit wat beter te onderzoeken wil ik je vragen om een aantal testen uit te voeren. Alvast bedankt!

 

 

Speedtest bekabeld - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Ping test bekabeld.

  • De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
  • Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.
  • Gebruikte modem/router tijdens de problemen
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5G lan poort of een 1G lan poort 
  • Post de resultaten van een ping naar 8.8.8.8, alleen de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/max terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Post de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres je zit in een trace. Alleen de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop
      • Start een trace route naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden ip adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 ipadres
      • Linux/max terminal; ping -n 1000 ipadres

 

 

Ik heb sinds 23 januari glasvezel internet (1 Gbit/s) van Odido.

Nu is het zo dat ik tijdens het gamen (call of duty) erg veel lag ervaar, vaak ook nog precies op de momenten die “belangrijk” zijn (dus wanneer je iemand tegen komt).

UPnP is uitgezet, want anders werkte het gamen al helemaal niet. Ook heb ik de wifi frequentie op de ps5 standaard ingesteld op 5ghz ipv 2.4ghz omdat bij 2.4ghz ik de 20mbps nog niet eens haalde.

Als ik een speedtest doe via het playstation menu zelf, dan is de download snelheid tussen de 300 en 400 mbps, upload snelheid is rond de 10mbps maar ik had ergens gelezen dat sony dat wat tegenhoudt in hun eigen speed test. De game geeft aan dat ik een ping rond de 30 heb, gaat er vrijwel niet boven en dat er 0 packet loss is. In de omgeving van de router staat er ook dat het signaal van mijn ps5 goed is.

Ik heb niet heel veel zin om een kabel te leggen naar m’n kamer, want het lijkt me dat dit gewoon moet werken. De kamer zit namelijk recht tegen over de router kamer. Mensen waarmee ik weleens speel hebben namelijk ook geen kabel, rond de 20mbps download snelheid en een hogere ping en die hebben er nooit last van.

Mijn vraag is dan ook of er iemand tips heeft om dit te verbeteren, zijn er bepaalde router instellingen die dit mogelijk kunnen verhelpen?

 

PS: Andere apparaten (mobiel, macbook, switch) daar merk ik niks, maar goed dat gebruik zal ook wel minder intensief zijn dan een game. 

Hey gozer, 

 

Mijn reactie zal een beetje tegen de haren van anderen in gaan.. 

Ja ik ben het 100% eens een kabel trekken is het beste.

Maar.. kijkend naar jouw posts merk ik dat je voor de overstap naar glasvezel op je vorige type internetverbinding nooit of zelden problemen ondervind met CoD gaming via WiFi. 

Daar ga ik helemaal met je mee in. Die ervaring heb ik namelijk ook. Via WiFi gamen moet gewoon kunnen, punt. 

Ik ben ook een CoD gamer en heb er via WiFi (zowel op zolder draadloos verbonden op de WiFi van een powerline adapter als op de BG via WiFi) nooit problemen mee..

300Mbps is meer dan zat.. Zelfs 150Mbps is goed genoeg, ook gedaan. 

Ik zou zeggen probeer het via een kabel rechtstreeks op je powerline adapter. En check ook de WiFi instellingen van je powerline adapter, 5Ghz, channels etc.

Overigens, welke powerline adapter heb je?

Reageer