Lage WiFi uploadsnelheid overdag en in de vroege avond

  • 20 November 2023
  • 22 reacties
  • 236 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 21 reacties

Ik woon in Leeuwarden, postcode 8923 en ik heb wat een vreemd probleem. De WiFi uploadsnelheid is overdag en in de vroege avond beduidend lager dan bijvoorbeeld ‘s nachts en het allergekste is nog wel dat ik via de bekabelde verbinding op mijn PC op elk moment de volledige snelheid behaal. Ik zit nu een maand bij Odido (kom vanaf KPN) en ik weet niet precies wanneer het probleem is ontstaan maar ik merkte op bepaalde tijdstippen steeds een vertraging op mijn mobiel en toen heb ik wat snelheidstest gedaan en toen kwam het probleem aan het licht.

Ik maak gebruik van de T56 router (staat in de meterkast) en een WX5600 WiFi Plus punt (verbonden met een netwerkkabel en staat boven op een kamer op de wasmachine)

Ik heb het volgende allemaal al geprobeerd maar zonder verschil in resultaat:

  • Optical Network Terminal gereset
  • T56 router naar de fabrieksinstellingen gereset
  • WX5600 WiFi Plus punt gereset

Ik heb daarna alles weer stap voor stap opnieuw aangesloten maar het probleem blijft.

De bijgevoegde snelheidstests zijn van gisteren (19-11) en van vandaag (20-11) en op mijn PC (T-Mobile Thuis) en mobiel (Odido) uitgevoerd.

 

 

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hi @Varg, welkom op onze Community!

Wifi is altijd een lastig verhaal. Je hebt namelijk te maken met heel veel factoren die kunnen meespelen in een goede wifi verbinding. Het netwerk wordt in de avond een stuk meer belast dan in de ochtend en middag omdat veel mensen dan niet thuis zijn en op internet zitten. Wat je kunt doen is een wifi scan uitvoeren. Hierop kun je zien welk kanaal het minst belast wordt. Zet je 2,4 GHz en 5 GHz frequentie op het minst belastte kanaal voor de optimale wifi verbinding. We hebben ook een handig topic geschreven over wifi, neem dit gerust een keertje door.

 Als je in de toekomst nog ergens tegen aanloopt, trek dan gerust aan de bel. We staan voor je klaar!

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 1

Zonet wel weer een prima snelheid via WiFi. Heel vreemd allemaal.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Varg, welkom op onze Community!

Wifi is altijd een lastig verhaal. Je hebt namelijk te maken met heel veel factoren die kunnen meespelen in een goede wifi verbinding. Het netwerk wordt in de avond een stuk meer belast dan in de ochtend en middag omdat veel mensen dan niet thuis zijn en op internet zitten. Wat je kunt doen is een wifi scan uitvoeren. Hierop kun je zien welk kanaal het minst belast wordt. Zet je 2,4 GHz en 5 GHz frequentie op het minst belastte kanaal voor de optimale wifi verbinding. We hebben ook een handig topic geschreven over wifi, neem dit gerust een keertje door.

 Als je in de toekomst nog ergens tegen aanloopt, trek dan gerust aan de bel. We staan voor je klaar!

Reputatie 1

Bedankt voor het advies. De kanalen zijn behoorlijk druk bezet hier op het rijtje maar ik ga het vanavond eens proberen.

Reputatie 1

Er is hier een ander netwerk genaamd *hidden* (de netwerk naam is dus verborgen) van één van mijn buren actief en elke keer wanneer ik de kanaalnummers van mijn netwerk (ODIDOHH) aanpas dan past dat andere netwerk zijn kanaalnummers ook aan en zitten we beide weer op dezelfde kanaalnummers terwijl er genoeg andere kanaalnummers vrij zijn. Wat is dat voor vaag gedoe zeg en wat kan ik daar tegen doen?!

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @Varg, de verborgen/hidden netwerk die je ziet, is jouw eigen netwerk die verborgen is. Denk hierbij aan een gastnetwerk dat inactief is of andere versleutelde inactieve netwerken vanuit het modem. Vandaar dat dit ook automatisch aanpast naar hetzelfde kanaal wanneer je handmatig de kanalen wijzigt. Weet je zo voldoende?

Reputatie 1

Hi @Varg, de verborgen/hidden netwerk die je ziet, is jouw eigen netwerk die verborgen is. Denk hierbij aan een gastnetwerk dat inactief is of andere versleutelde inactieve netwerken vanuit het modem. Vandaar dat dit ook automatisch aanpast naar hetzelfde kanaal wanneer je handmatig de kanalen wijzigt. Weet je zo voldoende?

Ooh, zit dat zo. Ik heb dat nooit geweten.

Maar als dat dus zo is dan ziet het er qua drukte op de kanalen wel rustig genoeg uit bij mij in de buurt.

Wat kan dan nog een verklaring zijn voor de lagere WiFi snelheid en vertragingen die ik op bepaalde tijdstippen ervaar?

Ik had van hetzelfde bij KPN met de box 12 toen geen last en die heeft ook WiFi 6 en zond op dezelfde kanalen uit.

Zou de Zyxel T56 router soms gevoeliger zijn voor elektrische stromen, gas stromen en water stromen die bij mij allemaal door de meterkast gaan?

Reputatie 1

Er viel mij bij nader inzien trouwens onderstaande nog op:

 

Kan de Zyxel WX5600 op de 2.4 Ghz band niet op 40 MHz kanaalbreedte uitzenden?

Zo ja, waarom doet ie dat bij mij dan niet?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Varg, de beste bandwith voor 2,4 GHz is 20 MHz. In dit artikel lees je er alles over: https://www.cbtnuggets.com/blog/certifications/cisco/when-to-use-20mhz-vs-40mhz-vs-80mhz

Reputatie 4

De hidden verbinding is toch de verbinding van jouw modem naar jouw WiFi punt.

Reputatie 1

Een dikke maand is de internetverbinding en dan met name de WiFi verbinding stabiel geweest qua snelheid en nu heb ik steeds weer hele hoge ping waarden en een sterk wisselende uploadsnelheid wat als behoorlijk vervelend wordt bevonden.

Het is een hele poos goed gegaan en ik merkte het toen gelijk al nadat ik alleen het 5 Ghz gedeelte aan liet staan. Aan het signaal zal het niet liggen want dat is verder wel steeds optimaal.

 

 

Het onnozele is dus weer dat de snelheden via de vaste verbinding steeds maximaal zijn. WiFi is gewoon opnieuw ruk.

 

Reputatie 1

 

Zonet nog even een late night snelheidstest.gedaan maar het is nog steeds niet optimaal wat heel vreemd is aangezien het bij mijn buren nu allemaal donker is en er dus in principe ook geen activiteit op hun lijn moet zijn en ik op dit tijdstip er ook weinig tot geen last van zou moeten hebben.

Reputatie 1

 

Nog eentje.

Ik zou toch mogen denken dat dit geen gedrag is wat bij onderhoudswerkzaamheden hoort niet ❓

Reputatie 1

Zo zou het normaal gesproken altijd moeten zijn, dag en nacht, liefst nog iets beter natuurlijk.

Reputatie 1

Nog altijd niet verkeerd.

Reputatie 1

Heden ochtend weer dikke ruk...😑

Heel aparte situatie hier hoor..🤔

 

Het is jammer dat geen van mijn buren bij Odido zit want anders had ik e.e.a. wel met elkaar kunnen vergelijken en mogelijk kunnen uitsluiten.

Reputatie 1

Nou, dit ligt niet alleen de WiFi verbinding maar is een algemeen probleem want dat kun je aan het pakketverlies wel afleiden.

Gaat hier ook nog iets mee gedaan worden ❓

Reputatie 1

Nou, nog eentje voor nu en dan ga ik wat nuttigs doen voor de kost. 🤪

Reputatie 6
Badge +2

@Varg Ik help je graag verder om de wifi verbinding te optimaliseren! Wil je ook een bekabelde speedtest doen en de resulaten hiervan delen in dit topic? Ik ga dan direct voor je op zoek naar een werkende oplossing.

Reputatie 1

@Varg Ik help je graag verder om de wifi verbinding te optimaliseren! Wil je ook een bekabelde speedtest doen en de resulaten hiervan delen in dit topic? Ik ga dan direct voor je op zoek naar een werkende oplossing.

Ik ben het nu van een paar dagen aan het bijhouden, steeds om de zoveel tijd even testen en plaats z.sm. mijn bevindingen. Ik dacht dat is wat gemakkelijker om een beter beeld van de situatie te krijgen.

Reputatie 6
Badge +2

@Varg Dank je wel voor de moeite! Ik weet zeker dat mijn collega’s zo gerichter op zoek kunnen naar de juiste oplossing.

Ik wacht jouw bevindingen af! 

Reputatie 1

Ik heb nu een aantal dagen op verschillende momenten van de dag metingen verricht, zowel op mijn mobiel als op mijn PC en wonderbaarlijk genoeg zijn mijn bevindingen positief te benoemen. Ik weet niet hoe dit komt maar ik ben er uiteraard wel blij mee.😃

Desalniettemin zal ik mijn bevindingen nog wel even delen.

Reputatie 1

 

Reageer