Beantwoord

Laptop verbindt niet met wifi access points (WX5400), enkel met modem (DX5401-B1)

  • 22 November 2023
  • 4 reacties
  • 58 Bekeken

Ik heb een opstelling waarbij de modem in de meterkast staat niet op een verdieping waar ik woon. Op zich geen probleem want met bedraad aangesloten access points heb ik in mijn woonruimte een goed wifi signaal. Dit werkt voor al mijn apparaten, behalve één, dat is mijn werklaptop waarmee ik grote bestanden upload en download. De laptop verbind wel aan het wifi netwerk, maarr alleen via de modem (DX5401-B1). Dit geeft een zeer matig signaal dat iedere twee minuten even wegvalt.

Ik heb de access points voor de test een andere SSID (wifinaam) gegeven en de laptop herkent dat netwerk wel, maar kan er niet aan verbinden. Checking network requirements → can't connect to this network.

Nu is mijn vraag: hoe verschilt het netwerk van de access points van die van de modem?

p.s. WPA3-SAE/WPA2-PSK instelling veranderen maakt het niet beter. BIj enkel WPA2 wordt het netwerk niet gevonden.

icon

Beste antwoord door Roland SvL 23 November 2023, 15:32

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Roland SvL

welke netwerk kaart zit er in je laptop en is er toevallig een driver update geweest recent?

Toevallig was er laast een zelfde soort probleem dat de laptop niet meer wilden verbinden met de WX5600 na een driver update. 

 

De laptop heeft een Intel Wireless-AC 9560 160MHz

Ik heb net de laatste drivers geïnstalleerd van de intel website en ook na opnieuw opstarten verbindt de laptop enkel aan de modem.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is dezelfde kaart als in het aangehaalde topic. 

Heb dezelfde aanpassen gedaan die het voor die klant oploste, kan je het nog een proberen. 

Het duurde even, maar na het herhaaldelijk moeten invullen van het wachtwoord heb ik het netwerk doen vergeten en opnieuw verbonden. Hierna werkt de wifi verbinding naar behoren. Ook met WPA2/WPA3 actief. Waarschijnlijk heeft de driver update het probleem dus opgelost, maarr had het een herstart én het opnieuw verbinden nodig om deze wijziging effectief te maken.

Ik zoef weer met grote snelheid over het web. Dank voor uw hulp.

Reageer