Meer dan 1 wifipunt geeft conflict

  • 25 July 2023
  • 7 reacties
  • 115 Bekeken

Na alle instructies, handleidingen, troubleshooting en stappenplannen te hebben doorgelopen, blijft het volgende probleem bestaan:

Als ik naast de router, wifipunt 1 aansluit (bekabeld, op eerste verdieping) werk alles prima. Op die kamer staat ook de PS5 van mijn zoon en deze werkt super met een utpkabel op het wifipunt. Maar zodra ik een tweede wifipunt (zolder) of derde (achterzijde huis) bekabeld aansluit, krijgt de ps5 geen verbinding meer en daarbij lijkt wifi in huis soms te ‘stokken’/ niet te werken. Wat kan dit zijn?

 

Hoor het graag!

Tommie van Odido 9 maanden geleden

Hey @RogierStappers, welkom op onze Community!

Ik help je hier graag mee. Kan je mij iets meer duidelijkheid geven hoe je de wifipunten aansluit? Als je zegt; Maar zodra ik een tweede wifipunt (zolder) of derde (achterzijde huis) bekabeld aansluit. Sluit je het 2e en/of 3e punt dan bekabeld aan op het eerste wifipunt of direct op het modem? De ideale situatie is namelijk zo: Modem → Bekabelde WAP → Draadloze WAP → Draadloze WAP. Het eerste wifipunt vergroot namelijk het bereik voor wifipunt 2 & 3 en neemt alle gegevens over van het modem. Daarnaast is het niet ideaal om een groot gebruiker, zoals een Playstation 5, bekabeld aan te sluiten op een wifipunt, dit kun je beter op het modem zelf aansluiten. 

 

Ook wil ik je vragen om de bekabeling na te kijken, volgens mij heb je namelijk het eerste wifipunt, die nu bekabeld aangesloten is, aangesloten met een Cat5 kabel. Deze kabel kan maximaal maar 100 Mbit/s doorgeven. Mijn advies is dan ook om een Cat5e of hoger aan te schaffen. De Cat5e kan namelijk maximaal 1000 Mbit/s doorgeven. Daarnaast heb je nog meer soorten kabels: Cat6: Kan snelheden tot 1000 Mbit/s halen, Cat6a: Kan snelheden tot 10000 Mbit/s halen, Cat7: Kan snelheden tot 10000 Mbit/s halen en een Cat8: Kan snelheden tot 40000 Mbit/s halen. Een Cat6a zal in een thuissituatie altijd voldoen!

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @RogierStappers, welkom op onze Community!

Ik help je hier graag mee. Kan je mij iets meer duidelijkheid geven hoe je de wifipunten aansluit? Als je zegt; Maar zodra ik een tweede wifipunt (zolder) of derde (achterzijde huis) bekabeld aansluit. Sluit je het 2e en/of 3e punt dan bekabeld aan op het eerste wifipunt of direct op het modem? De ideale situatie is namelijk zo: Modem → Bekabelde WAP → Draadloze WAP → Draadloze WAP. Het eerste wifipunt vergroot namelijk het bereik voor wifipunt 2 & 3 en neemt alle gegevens over van het modem. Daarnaast is het niet ideaal om een groot gebruiker, zoals een Playstation 5, bekabeld aan te sluiten op een wifipunt, dit kun je beter op het modem zelf aansluiten. 

 

Ook wil ik je vragen om de bekabeling na te kijken, volgens mij heb je namelijk het eerste wifipunt, die nu bekabeld aangesloten is, aangesloten met een Cat5 kabel. Deze kabel kan maximaal maar 100 Mbit/s doorgeven. Mijn advies is dan ook om een Cat5e of hoger aan te schaffen. De Cat5e kan namelijk maximaal 1000 Mbit/s doorgeven. Daarnaast heb je nog meer soorten kabels: Cat6: Kan snelheden tot 1000 Mbit/s halen, Cat6a: Kan snelheden tot 10000 Mbit/s halen, Cat7: Kan snelheden tot 10000 Mbit/s halen en een Cat8: Kan snelheden tot 40000 Mbit/s halen. Een Cat6a zal in een thuissituatie altijd voldoen!

Dag Tommie,

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hier een reactie op jouw vragen. Sluit je het 2e en/of 3e punt dan bekabeld aan op het eerste wifipunt of direct op het modem? → Het tweede en derde wifi punt sluit ik aan op het modem. Kan dit de conflicten veroorzaken?

Over de kabels, klopt. Ik heb cat5 kabels. Inderdaad interessant om deze te vervangen door cat6a. Kunnen die kabels gemakkelijk door de bestaande pvc-buizen heen worden getrokken? Kan ik dat zelf? Of moet daar een speciaal bedrijf voor komen?

 

Hoor het graag! 

Met vriendelijke groet,

Rogier Stappers

Reputatie 7
Badge +9

Hi @RogierStappers, bedankt voor je reactie.

Dit zal inderdaad een conflict geven. Als je de wifipunten installeerd hoe ik het in mijn vorige reactie omschreven heb, heb je dan een stabiele verbinding overal? Lukt het trouwens ook om de Playstation 5 bekabeld aan te sluiten op het modem? Dit geeft een stabielere verbinding voor de Playstation 5 en voor het wifipunt.

 

De kabels zou je inderdaad zelf kunnen doortrekken met een trekveer. Dit is over het algemeen niet zo spannend. Je zou dit ook door een bedrijf kunnen laten doen, dit kost alleen wel wat centjes. Ik doe het daarom altijd liever zelf, al helemaal als het niet ondergronds hoeft te gebeuren!  

Dag Tommie,

Dank voor je uitgebreide info. Gisteren ben ik ermee aan de slag gegaan en heb het volgende aangepast;

  • Er bleek overal Cat 5e te liggen, dus heb geen nieuwe kabels getrokken (wellicht in de toekomst)
  • De PS5 direct met de router verbonden (werkt nu met bijna 900 Mbps :))
  • WAP 1 bekabeld op router en die (bekabeld) verbonden met WAP2 en vervolgens naar WAP3
  • Een nieuwe switch geplaatst.

Vooralsnog heb ik overal in huis tussen de 250 en 300 Mbps draadloze WiFi en geen storingen. Alles lijkt dus te werken. Zie jij nog gekke dingen?

 

Bedankt voor je hulp!

 

Groet, Rogier

Reputatie 7
Badge +5

Over de kabels, klopt. Ik heb cat5 kabels. Inderdaad interessant om deze te vervangen door cat6a. Kunnen die kabels gemakkelijk door de bestaande pvc-buizen heen worden getrokken? Kan ik dat zelf? Of moet daar een speciaal bedrijf voor komen?

 

Alvast een tip indien je erover denkt om in de toekomst de Cat5e te gaan vervangen door b.v Cat6 of Cat7

Dergelijke kabel is niet voorzien van een glijmiddel zoals dat het geval is bij installatie (elektra)draad,

Het beste kun je UTP kabel inpoederen met talkpoeder. Dat spul werd vroeger gebruikt om baby billetjes droog te houden. Een busje daarvan zijn de kosten niet en zorgen ervoor dat de kabel makkelijker door de buis schuift.

Nieuwe elektra buizen zijn tegenwoordig vaak voorzien van een rozige binnenkant. Ook dit is een glijmiddel. Oudere buizen hadden dit nog niet en door de jaren heen hoopt zich stof op in die buizen waardoor ze stroever aan de binnenzijde worden.

Sommige (idioten) gebruiken afwasmiddel of dergelijke. DOE DIT NIET. Dat middel droogt op en verergert de situatie van het stroef worden na jaren en maken het bijna onmogelijk om later de kabel/bedrading te vervangen.

Kabel trekken is meestal een klus van 2 personen, 1 om te trekken en 1 om in te voeren.

Gelukkig heb je al CAt5e kabel en daar is de specificatie in een woning situatie ruim voldoende om je van goede snelheden gebruik te laten maken.

Dag Yalerta,

Bedankt voor de tips! Ga ik onthouden.

 

groet,

Rogier

Reputatie 7
Badge +8

@RogierStappers Ik heb gelijk ook nog in jouw verbinding gekeken, maar ik zie hier geen gekke dingen in terug, dus dat is een goed teken. Super dat je dit momenteel ook ervaart! Mocht je toch nog met vragen of problemen zitten, schroom dan niet om weer aan de bel te trekken.

Reageer