-
-
is een nieuwe Poster
-
3 reacties
Na alle instructies, handleidingen, troubleshooting en stappenplannen te hebben doorgelopen, blijft het volgende probleem bestaan:
Als ik naast de router, wifipunt 1 aansluit (bekabeld, op eerste verdieping) werk alles prima. Op die kamer staat ook de PS5 van mijn zoon en deze werkt super met een utpkabel op het wifipunt. Maar zodra ik een tweede wifipunt (zolder) of derde (achterzijde huis) bekabeld aansluit, krijgt de ps5 geen verbinding meer en daarbij lijkt wifi in huis soms te ‘stokken’/ niet te werken. Wat kan dit zijn?
Hoor het graag!
Hey @RogierStappers, welkom op onze Community!
Ik help je hier graag mee. Kan je mij iets meer duidelijkheid geven hoe je de wifipunten aansluit? Als je zegt; Maar zodra ik een tweede wifipunt (zolder) of derde (achterzijde huis) bekabeld aansluit. Sluit je het 2e en/of 3e punt dan bekabeld aan op het eerste wifipunt of direct op het modem? De ideale situatie is namelijk zo: Modem → Bekabelde WAP → Draadloze WAP → Draadloze WAP. Het eerste wifipunt vergroot namelijk het bereik voor wifipunt 2 & 3 en neemt alle gegevens over van het modem. Daarnaast is het niet ideaal om een groot gebruiker, zoals een Playstation 5, bekabeld aan te sluiten op een wifipunt, dit kun je beter op het modem zelf aansluiten.
Ook wil ik je vragen om de bekabeling na te kijken, volgens mij heb je namelijk het eerste wifipunt, die nu bekabeld aangesloten is, aangesloten met een Cat5 kabel. Deze kabel kan maximaal maar 100 Mbit/s doorgeven. Mijn advies is dan ook om een Cat5e of hoger aan te schaffen. De Cat5e kan namelijk maximaal 1000 Mbit/s doorgeven. Daarnaast heb je nog meer soorten kabels: Cat6: Kan snelheden tot 1000 Mbit/s halen, Cat6a: Kan snelheden tot 10000 Mbit/s halen, Cat7: Kan snelheden tot 10000 Mbit/s halen en een Cat8: Kan snelheden tot 40000 Mbit/s halen. Een Cat6a zal in een thuissituatie altijd voldoen!
Bekijk origineel