Beantwoord

Mesh-netwerk met Zyxel T56 en FritzBox Repeaters

  • 7 August 2023
  • 6 reacties
  • 920 Bekeken

Ik wil met mijn Zyxel T56 een mesh-netwerk maken met FritzBox Repeaters. Ik probeer dit te doen met behulp van MPro Mesh. Ik volg de beschrijving in de app, maar krijg steeds na 2 minuten de melding: Geen verbinding. Heb de FritzBox Repeater ook al teruggezet op de fabrieksinstellingen, maakt ook dat helpt niet.

Heeft er iemand een oplossing?

icon

Beste antwoord door Waqqas 7 August 2023, 23:59

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Martud2 

De Fritz repeaters creëren geen mesh netwerk met de Zyxel-T56.

Je zou WiFi Plus kunnen huren van T-Mobile of je vervangt de Zyxel-T56 voor een Fritzbox.

#Waggas: Dank. Oh, dus je kunt met de Zyxel T56 dus geen mesh-netwerk maken met repeaters van een ander merk. Dat is jammer. Moet ik dus weer nieuwe (dure) Zyxel repeaters kopen of huren bij T-Mobile (nog duurder….). Of zonder mesh-netwerk.

Ik ben een leek op dit gebied, maar op dit moment heb ik mijn “oude” FritzBox repeaters verbonden met mijn Zyxel modem T56, twee via wifi en 1 bekabeld. Maar hoe weet ik nu of deze ook daadwerkelijk als Repeater functioneren? Ik zie namelijk bij “Verbinding” van de T56 bij “Topologie” alle verbonden apparaten staan, maar zie daar ook twee FritzBox Repeaters dubbel in staan met verschillende IP-adressen (192.168.1.35 en 192.168.1.169). Dus ik zie daar 5 FritzBox repeaters met 5 verschillende IP-adressen. Op 3 van die 5 IP-adressen kan ik inloggen op de repeaters.

Wat ik daar ook zie is dat mijn iPhone daar dubbel in voorkomt en dan ook nog eens met het IP-adres van een van de FritzBox repeaters (192.168.1.169. Dus IP-adres 192.168.1.169 komt 3x voor. Overigens bij de iPhone 1 keer als 2.4 gHz en 1 keer als 5 gHz.

Mijn vragen:

  1. Hoe kan ik zien of mijn repeaters daadwerkelijk functioneren?
  2. Is een Mesh-netwerk überhaupt wel nodig?
  3. Waarom hebben twee repeaters twee verschillende IP-adressen?
  4. Hoe kan mijn iPhone 2 dezelfde IP-adressen hebben en dan ook nog eens hetzelfde als een van de repeaters?

Ha,

Ik ben zelf ook bezig geweest. Na diverse pogingen heb ik nu sytematiek te pakken.

als je router/repeater mesh ondersteund zou het moeten werken. Ik heb zelf de 3 pack WMS20 (ax1800) van Zyxel aangeschaft en dat werkt

  1. mijn tip. begin er met 1 aan te sluiten en vergeet dan niet Mpro mesh aan te zetten in de hoofdrouter (T-56)
  2. als je 1 wifi netwerk wilt hebben en zonder steeds te connecten naar een andere router, kies dan voor mesh
  3. het lijkt toch ook aangezien ze allebei in hetzelfde subnetwerk zitten - 192.168.1.xxx ?
  4. dat is vreemd. daarom eerst beginnen met 1 repeater

En waar heb je de WSM20 besteld? Ik zie dat ze best prijzig zijn. Ik wil er 1 in de woonkamer zetten(draadloos). Zit nog geen 2 meter van de meterkast af. Dus het wifi signaal is daar wel heel sterk. Gaat dat goed? 

Ha,

Ik ben zelf ook bezig geweest. Na diverse pogingen heb ik nu sytematiek te pakken.

als je router/repeater mesh ondersteund zou het moeten werken. Ik heb zelf de 3 pack WMS20 (ax1800) van Zyxel aangeschaft en dat werkt

  1. mijn tip. begin er met 1 aan te sluiten en vergeet dan niet Mpro mesh aan te zetten in de hoofdrouter (T-56)
  2. als je 1 wifi netwerk wilt hebben en zonder steeds te connecten naar een andere router, kies dan voor mesh
  3. het lijkt toch ook aangezien ze allebei in hetzelfde subnetwerk zitten - 192.168.1.xxx ?
  4. dat is vreemd. daarom eerst beginnen met 1 repeater

Waar heb je de WSM20 besteld? Tevreden? 

Ha,

Ik ben zelf ook bezig geweest. Na diverse pogingen heb ik nu sytematiek te pakken.

als je router/repeater mesh ondersteund zou het moeten werken. Ik heb zelf de 3 pack WMS20 (ax1800) van Zyxel aangeschaft en dat werkt

  1. mijn tip. begin er met 1 aan te sluiten en vergeet dan niet Mpro mesh aan te zetten in de hoofdrouter (T-56)
  2. als je 1 wifi netwerk wilt hebben en zonder steeds te connecten naar een andere router, kies dan voor mesh
  3. het lijkt toch ook aangezien ze allebei in hetzelfde subnetwerk zitten - 192.168.1.xxx ?
  4. dat is vreemd. daarom eerst beginnen met 1 repeater

Waar heb je de WSM20 besteld? Tevreden? 

Ja tevreden. Via Marktplaats!

Reageer