"Perfecte Wifi" met WifiPlus

  • 2 October 2023
  • 11 reacties
  • 136 Bekeken

"Perfecte Wifi" met WifiPlus

Helaas is het allemaal niet zo perfect, op een of andere manier kunnen mijn Chromecast's vaak geen verbinding maken met het netwerk. Andere apparaten wel, meermaals modem opnieuw opgestart, reset, zonder stroom, idem voor de Chromecast's, zonder stroom, fabrieksinstellingen maar helaas…

Voorheen bij de andere provider nooit last gehad. 

Bovendien lukt het niet om te chatten met Odido, mega frusterend. Ik hoop echt snel op een oplossing, het kost onwijs veel moeite om contact te krijgen

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hey @nielznl, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiele internetverbinding. Ik heb daarom ook direct een lijnmeting gedaan maar hier ziet alles er goed uit. Branden de lampjes op je WX5600's ook goed? Maken je Chromecasts helemaal geen verbinding of valt de verbinding weg? Heb je toevallig de MAC-adressen van je Chromecasts, dan kan ik hier wat dieper in duiken. 

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @nielznl, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiele internetverbinding. Ik heb daarom ook direct een lijnmeting gedaan maar hier ziet alles er goed uit. Branden de lampjes op je WX5600's ook goed? Maken je Chromecasts helemaal geen verbinding of valt de verbinding weg? Heb je toevallig de MAC-adressen van je Chromecasts, dan kan ik hier wat dieper in duiken. 

Goedenavond @Tommie van Odido , fijn dat er een reactie komt :-)

De lampjes branden goed. Bovendien zijn ze verbonden via Ethernet.

Kan jij ook zien dat een van de 2 WX5600's enige tijd niet gewerkt heeft? Deze zorgt voor de Wifi-verbinding op onze bovenverdieping en hier hebben we al vaker contact over gehad met de klantenservice. Het betreft de WX5600-AP-31913

De Chromecast maken 8 van de 10x normaal verbinding, maar in de andere dagen/gevallen werkt het niet (andere verbindingen werken dan wel! die zich in dezelfde ruimtes bevinden). De MAC-adressen van de Chromecasts zijn: 82:7d:8a:37:54:11, 20:1f:3b:38:db:10.

Daarnaast zie ik via de Zyxel app bij een van de 2 Chromecast een rood icoontje staan.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @nielznl, bedankt voor je snelle en duidelijke reactie.

Ik heb je wifi netwerk onderzocht en het lijkt erop dat je vrij veel apparaten te ver hebt staan van het modem en wifi punten. De 2,4 GHz frequentie wordt erg belast. Je zou nog kunnen spelen met de plaatsing van je wifi punten en de locatie van de apparaten. Daarnaast lijkt het erop dat je Chromecast met MAC-adres: 20:1f:3b:38:db:10, te ver staat van het wifi punt en daardoor de verbinding verliest. Hopelijk kun je wat met deze informatie!

 

Ik zal een AP veranderen van locatie, kijken of dat werkt. 
 

Is het mogelijk om de lampjes van het AP uit te schakelen in de avond/nacht? Zo ja, hoe? @Tommie van Odido 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @nielznl ,

Die optie is er helaas niet. Best annoying inderdaad.. Ik heb de led's met een zwart tape erover onzichtbaar gemaakt.

@eric dan toch maar tapen, staat niet charmant maar alles boven een goede nachtrust. 
 

@Tommie van Odido  heb een van de AP’s naast mijn TV staan nu. Het IP adres van de betreffende chromecast eindigt op 18 en staat, ondanks dat het wifipunt nu naast de tv zelf staat, op rood in de app. Heel vreemd,…. Kan je er nog een blik op werpen??

Reputatie 7
Badge +3

@nielznl 

Ben zelf eigenlijk altijd een voorstander, waar mogelijk, om AP’s hard wired aan te sluiten.

Nadeel van meerdere AP’s die die met elkaar verbonden worden via een z.g.n. ‘Backhaul’, is dat de laatste in de rij in het slechtste geval amper meer bandbreedte heeft. 

Als de Backhaul in een verkeerde band is gekozen die extreem druk is, dan krijg je de meest vage klachten en dan vooral connectie issues.

 

@nielznl

Ben zelf eigenlijk altijd een voorstander, waar mogelijk, om AP’s hard wired aan te sluiten.

Nadeel van meerdere AP’s die die met elkaar verbonden worden via een z.g.n. ‘Backhaul’, is dat de laatste in de rij in het slechtste geval amper meer bandbreedte heeft. 

Als de Backhaul in een verkeerde band is gekozen die extreem druk is, dan krijg je de meest vage klachten en dan vooral connectie issues.

 

 Bedankt, zoals aangegeven is alles hard wired.
Zyxel modem —> 2 aparte kabels —> 2x AP

modem beneden, ap1 op 1ste verdieping, ap2 op 2e verdieping. 
Hoe stel je de AP’s correct in om de back haul te beperken? Is mij niet duidelijk 

Reputatie 7
Badge +3

@nielznl 

Als je de AP’s allemaal hard wired hebt aangesloten is dat dus de meest perfect backhaul.

Dan heb je dus niet nog een extra wireless backhaul nodig, dus mijn verhaal was dan niet helemaal correct in deze.

Lees dat je voorheen bij een andere provider geen issues had, maar was dat met een soortgelijke opstelling?

Het enige wat ik kan bedenken is, dat je devices niet het correct AP kiezen als ze willen verbinden. Dus ze verbinden bijv. naar een zwakker AP dan degene die echt in de buurt zit.

Om dit te testen zou je de AP’s eens een eigen SSID kunnen geven, puur om te kijken op welk AP ze een verbinding kunnen of willen maken die stabiel werkt.

Heb zelf niet de Zyxel in gebruik en maak dus ook geen gebruik van wifi punten van Odi, maar wie weet is er binnen de community die een soortgelijke opstelling heeft en bij wie het wel goed werkt en zijn opzet kan delen.

De vorige situatie was met Wifi Extenders, niet ideaal want de snelheid was echt niet zo hoog als wat ik nu haal (700 Mbps op m’n telefoon) daar ben ik tevreden over. Maar had geen problemen met uitvallen van internet.

Dat is nu, met Perfect Wifi van T-Mobile/Odido, wel het geval. De hele set is al eens vervangen. Ik hoor graag van Odido hoe nu verder gebruik te maken van “Perfect Wifi”. @Tommie van Odido ?

Reputatie 7
Badge +4

 

@eric dan toch maar tapen, staat niet charmant maar alles boven een goede nachtrust. 
 

@Tommie van Odido  heb een van de AP’s naast mijn TV staan nu. Het IP adres van de betreffende chromecast eindigt op 18 en staat, ondanks dat het wifipunt nu naast de tv zelf staat, op rood in de app. Heel vreemd,…. Kan je er nog een blik op werpen??

Hi @nielznl

Ik zie dat de chromecast gisteren eerst nog was verbonden met het modem vandaar dat die toen rood stond in het app , en later in de avond is overgeschakeld op de AP met het serienummer dat eindigt op 2314. Is dat degene die naast de TV staat? Al het goed is moet het nu ook beter staan in de App. 

Reageer