Regelmatig tijdelijke uitval wifi

  • 12 December 2023
  • 51 reacties
  • 607 Bekeken

Reputatie 1

Het valt me op dat het wifi-signaal geregeld even ‘uitvalt', als ik zit te internetten laden pagina's dan niet en volgt een error dat er geen verbinding is. Het is meestal binnen een minuut ook weer actief (vanzelf, zonder actie van mijn kant dus). Net overigens een stuk langer en toen heb ik de router gereset, waarna de verbinding weer actief was. In de logging van de router zie ik een fors aantal vermeldingen mbt het volgende: dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD

Het lijkt vaker voor te komen in de avond (daar lees ik vaker iets over op dit forum), maar ik heb het ook wel eens overdag meegemaakt. 


Het gekke (of niet, zo technisch ben ik niet) is dat het tv-signaal geen last lijkt te hebben. Ik zit namelijk net tv te kijken zonder problemen terwijl mijn laptop en telefoon een minuut lang geen wifi hebben. 

Wat kan ik doen om het probleem verder te onderzoeken / te fixen? 

Anonymous 4 maanden geleden

Beste @Erikp77

Ik ben niet heel erg technisch, maar ik probeer je toch verder op weg te helpen! 
 

Even voor de verduidelijking: de modem is het kastje dat direct is aangesloten op je glasvezel of telefoonaansluiting, de router is gewoonlijk aangesloten op de modem. 
 

Maak je gebruik van eigen apparatuur? En waarop is je modem op aangesloten, zoals glasvezel of op de telefoonlijn (DSL)?

 

Ook is het belangrijk om te weten hoelang deze problemen zich al voordoen.. Is dit iets wat recent aan de gang is, of heb je dit probleem al vanaf het begin?

als je deze informatie verstrekt, kan ik je wellicht verder helpen!

 

Bekijk origineel

51 reacties

Beste @Erikp77

Ik ben niet heel erg technisch, maar ik probeer je toch verder op weg te helpen! 
 

Even voor de verduidelijking: de modem is het kastje dat direct is aangesloten op je glasvezel of telefoonaansluiting, de router is gewoonlijk aangesloten op de modem. 
 

Maak je gebruik van eigen apparatuur? En waarop is je modem op aangesloten, zoals glasvezel of op de telefoonlijn (DSL)?

 

Ook is het belangrijk om te weten hoelang deze problemen zich al voordoen.. Is dit iets wat recent aan de gang is, of heb je dit probleem al vanaf het begin?

als je deze informatie verstrekt, kan ik je wellicht verder helpen!

 

Reputatie 1

Hoi @Axon dank je voor je reactie. Ik haal inderdaad dingen door elkaar, het gaat om het modem (T-56, dus geen eigen apparatuur). Ik maak gebruik van glasvezel, 1Gbit verbinding. 

 

De problemen ervaar ik eigenlijk al sinds ik overgestapt ben op Odido, nu zo'n 3 weken geleden.

Het wifinetwerk blijft overigens wel beschibaar (ik kan dus via wifi ook inloggen in het modem via 192.168.1.1), alleen er komt geen internet overheen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Erikp77 

Is de tv bekabeld aangesloten? Dan heb je bekabeld misschien geen problemen, enkel via de WiFi?

Maak je gebruik van de Zyxel WiFi of heb je nog een versterker of andere router achter de Zyxel?

Hey @Erikp77,

 

De melding ‘dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD’ geeft aan dat de modem je apparaat een nieuw IP adres wilt geven of de verbinding wilt vernieuwen, ook wel ‘lease’ genoemd. Dit gebeurd zover ik weet één keer per dag. Dus als je bijvoorbeeld in de avond op het internet zit, en het signaal of verbinding valt eventjes weg, dan kan het daardoor komen. Als je modem uitschakelt, en opnieuw aanzet bijvoorbeeld rond 15:00, dan zal de verbinding de volgende dag rond die tijd ook weer eventjes wegvallen. (Ik weet zelf niet of de modem automatisch zelf een gunstige tijd kiest waarop weinig activiteit plaatsvind)

 

Ik heb hier zelf geen last van, maar bij ons kun je ook zien dat op een bepaald moment, apparaten eventjes geen internetverbinding meer hebben, maar dat dit snel weer in orde is.

 

Meestal is het beeld dat je ‘live’ ziet niet live. Er zit meestal een vertraging van 1 minuut tussen, je merkt er dan niets van als die even snel geen verbinding heeft. Is je TV box aangesloten op Ethernet of ook op Wifi? 
 

heb je zelf instelingen aangepast op de modem, en zo ja, welke?

 

Reputatie 1

Hallo @Erikp77 

Is de tv bekabeld aangesloten? Dan heb je bekabeld misschien geen problemen, enkel via de WiFi?

Maak je gebruik van de Zyxel WiFi of heb je nog een versterker of andere router achter de Zyxel?

De tv is inderdaad bekabeld aangesloten (althans de tv-ontvanger is dat, de tv niet rechstreeks). 

Er zit ook een wifplus versterker in het netwerk, maar volgens de netwerktekening ben ik met mijn laptop niet via de wifiplus versterker verbonden, maar rechtstreeks via de zyxel.

Reputatie 1

Hey @Erikp77,

 

De melding ‘dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD’ geeft aan dat de modem je apparaat een nieuw IP adres wilt geven of de verbinding wilt vernieuwen, ook wel ‘lease’ genoemd. Dit gebeurd zover ik weet één keer per dag. Dus als je bijvoorbeeld in de avond op het internet zit, en het signaal of verbinding valt eventjes weg, dan kan het daardoor komen. Als je modem uitschakelt, en opnieuw aanzet bijvoorbeeld rond 15:00, dan zal de verbinding de volgende dag rond die tijd ook weer eventjes wegvallen. (Ik weet zelf niet of de modem automatisch zelf een gunstige tijd kiest waarop weinig activiteit plaatsvind)

 

Ik heb hier zelf geen last van, maar bij ons kun je ook zien dat op een bepaald moment, apparaten eventjes geen internetverbinding meer hebben, maar dat dit snel weer in orde is.

 

Meestal is het beeld dat je ‘live’ ziet niet live. Er zit meestal een vertraging van 1 minuut tussen, je merkt er dan niets van als die even snel geen verbinding heeft. Is je TV box aangesloten op Ethernet of ook op Wifi? 
 

heb je zelf instelingen aangepast op de modem, en zo ja, welke?

 

Dat de lease 1x per dag vernieuwd wordt zie ik inderdaad ook terug in de router, maar ik ervaar dus vanavond al 2-3 keer zo'n tijdelijke uitval van het internetsignaal. 

De tv box is bekabeld aangesloten op de T-56. Wist niet eens dat dat ook via wifi zou kunnen, in elk geval hier niet gedaan. Ik heb alleen een gastennetwerk aangemaakt in het modem, verder geen instellingen gewijzigd.

Bij mij hezelfde probleem, sinds vandaag geen internet meer, 2 rode lampen. In het begin van de avond had ik ineens verbinding, maar helaas nu niets meer, balen.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Erikp77 

Zou je de versterker tijdelijk eens kunnen verwijderen en kijken hoe het dan gaat?

@Erikp77

 Weet je toevallig hoeveel apparaten geen internet hebben als het probleem zich voordoet, is het bijvoorbeeld alleen beperkt tot je telefoon of laptop, of zijn er meerdere apparaten binnen je netwerk die dan geen internet hebben?

 

Omdat je aangeeft dat de modem binnen een korte periode 3 keer opnieuw verbindingen wilt leasen, zit ik zelf te denken aan een IP conflict. 
 

als het probleem zich alweer voordoet, en je hebt weer verbinding met je modem, kun je eens in het logboek kijken of de modem misschien niet twee keer een zelfde IP adres ziet tegenkomen. Als dat zo is, zou je kunnen proberen om je modem naar fabrieksinstellingen te zetten.

 

Reputatie 1

@Erikp77

Zou je de versterker tijdelijk eens kunnen verwijderen en kijken hoe het dan gaat?

Dat ga ik morgen proberen, wordt vervolgd

Reputatie 1

@Erikp77

 Weet je toevallig hoeveel apparaten geen internet hebben als het probleem zich voordoet, is het bijvoorbeeld alleen beperkt tot je telefoon of laptop, of zijn er meerdere apparaten binnen je netwerk die dan geen internet hebben?

 

Omdat je aangeeft dat de modem binnen een korte periode 3 keer opnieuw verbindingen wilt leasen, zit ik zelf te denken aan een IP conflict. 
 

als het probleem zich alweer voordoet, en je hebt weer verbinding met je modem, kun je eens in het logboek kijken of de modem misschien niet twee keer een zelfde IP adres ziet tegenkomen. Als dat zo is, zou je kunnen proberen om je modem naar fabrieksinstellingen te zetten.

 

Als deze problemen zich voordoen heb ik (met een huis met tieners) heel snel door dat het zich niet beperkt tot mijn devices :). Laptop, en tenminste 4 mobiele telefoons hebben op dat moment allemaal geen internet. 

Ik zal het log eens dieper doorspitten de volgende keer dat het optreedt.

Reputatie 1

Nou, vanavond de wifi plus uitgeschakeld en in ieder geval vanavond geen uitval van internet gezien. Rond 23u kreeg m'n laptop een nieuwe ip lease en daar merkte ik niks van. 


Ik probeer het morgenavond opnieuw om te zien of het inderdaad iets met de wifi plus te maken heeft. 

Reputatie 1

Wifi plus uit lijkt een positief effect te hebben. Vrijdagavond weer aangezet en dit weekend wederom een aantal keer probleem ervaren dat wifi wel zichtbaar blijft, inloggen in modem werkt wel maar er is geen internetverkeer. Na een minuutje of zo herstelt het zich vanzelf. 

Het lijkt er dus op dat de wifi-plus een verstorende werking heeft (maar dan eens per dag of zo?) op de rest van het internetverkeer, ook voor apparaten die niet via de wifiplus draaien maar rechtstreeks op het modem.

Hoe nu verder hiermee? 

Reputatie 1

Net weer een kwartier lang zonder internet via wifi. TV blijft gewoon werken, het is dus geen buffer van een minuutje die nog draait zoals iemand hier opmerkte, het tv signaal wordt gewoon doorgegeven. Maar via wifi dus geruime tijd geen internet. Heeft zichzelf weer hersteld. In de logs zie ik in dat kwartier dat mijn laptop (maar ook andere op dat moment verbonden apparaten zoals de deurbel) meerdere keren een nieuwe IP lease krijgt (waarom zo vaak???), zo'n beetje elke 2 minuten. Terwijl de lease time op een dag staat (standaard instelling). Nadat het internetverkeer zich weer herstelt stopt ook dat herhaaldelijk uitdelen van nieuwe IP leases overigens weer.

 

Wie kan me verder helpen? 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Erikp77, ik heb je netwerk onder de loop genomen en hierop is te zien dat je dekking niet al te best is. Waar heb je het modem precies staan? Kan je mij een schets geven van je thuisnetwerk?

Reputatie 1

Hoi Tommie, 

Hierbij een plattegrond, bovenaan de begane grond, onderaan de 1e verdieping. Modem staat in begane grond in de meterkast (mk). Is bekabeld (=rode lijn) verbonden met wifi-plus versterker op de 1e verdieping.

De dekking ervaar ik zelf geen problemen mee hoor, alleen dus de tijdelijke uitval. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ervaar je de uitval op meerdere apparaten of gaat het om een specifiek apparaat @Erikp77

Reputatie 1

Op het moment dat internetverkeer wegvalt hebben alle apparaten die op wifi zitten er last van. 

Reputatie 7
Badge +9

Kan je jouw Reolink is ertussen uit halen @Erikp77? Deze vraagt namelijk elke 10 seconden om een nieuw IP-adres. Ik denk niet dat dit de boosdoener is maar we kunnen het altijd proberen. 

Reputatie 1

Kan je jouw Reolink is ertussen uit halen @Erikp77? Deze vraagt namelijk elke 10 seconden om een nieuw IP-adres. Ik denk niet dat dit de boosdoener is maar we kunnen het altijd proberen. 

Kijk je dan naar een actueel log? Dit probleem had ik gisteren met 1 van mijn 2 reolink camera's, die heb ik gisteren dus ook al uitgezet. In de log van vandaag zie ik geen meldingen vanuit die Reolink staan.

Reputatie 7
Badge +9

Dat klopt @Erikp77. Verder zie ik geen reden voor de uitval terug. Weet je zeker dat het op alle apparaten is? 

Reputatie 1

Ik heb ze niet allemaal gecheckt. Wat ik in elk geval merk is, op zo'n uitvalmoment, dat mijn laptop en meerdere smartphones op dat moment geen internetverkeer hebben. Ik kan zoals gezegd op dat moment nog wel in het modem inloggen maar zie in logs daar niets bijzonders staan. 

Reputatie 7
Badge +9

Zou je wifi 6 is willen uitschakelen en het modem daarna willen rebooten? Het kan zijn dat de bepaalde apparaten geen wifi 6 ondersteunen @Erikp77. Wellicht lost dit het euvel voor je op! 

Reputatie 1

Ga ik vanavond proberen. Ik had dan alleen wel verwacht dat die apparaten helemaal geen internet hadden en niet, zoals nu, het gros van de tijd prima werkt en ineens geen internet hebben. Maar goed, we gaan het zien.

Reputatie 1

Hoi Tommie, ik heb wifi 6 uitgezet en vanavond wederom een uitval van internet op alle devices. Meteen met een kabel naar de modem gelopen en gekeken of er bedraad wel internet mogelijk was, dat was niet het geval. Ook tv signaal viel dit keer trouwens weg. 

Voor de duidelijkheid nog even een samenvatting van mijn probleem:

Vrijwel elke avond, tussen 22.30 en 23.00, valt het internet weg. Nu blijkt dit dus zowel draadloos als bedraad te zijn. TV signaal blijft soms werken, soms niet. Inloggen in het modem is altijd wel mogelijk.

In het logboek van de Zyxel is niets te vinden over een oorzaak, of uberhaupt over een probleem. Soms lost het probleem zich vanzelf op en komt internet weer op, soms is een reboot van het modem nodig. Dat laatste werkt in elk geval altijd.

Acties uitgevoerd: Wifplus uitgezet, helpt niet. Wifi6 uitgezet, helpt niet. Reolink die netwerkproblemen uitgezet, helpt niet.


Ik heb niet het idee dat we er op deze manier achter komen, wat kan Odido doen om dit voor elkaar te krijgen want ik ben het eigenlijk zo langzamerhand wel zat. Nog vrijwel geen avond normaal internet gehad sinds ik abonnee ben. Hiervoor 10 jaar xs4all zonder ook maar enig probleem.

 

Ik hoor graag wat Odido hieraan gaat doen.

Reageer