Beantwoord

Router keuze en Toon thermostaat

  • 7 February 2024
  • 2 reacties
  • 130 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Beste medeklanten, 

Ben nu net 2 dagen een nieuwe, welk technische klant, maar niet op gebied van glasvezel. Heb een internet only abonnement. 

Op zich nog geen klachten maar wel wat vragen.

 

Vraag 1:

Mijn Toon thermostaat verbindt niet met de Zyxel T-56 modem. Ik lees dat meerdere mensen dit probleem hebben/hadden. Dit speelt blijkbaar nog steeds. De aangeboden oplossing van Odido om de WiFi standaard van 6 naar 5 te zetten heeft niet gewerkt en zou ook een vreemde oplossing zijn omdat het op m'n Ziggo modem (Sagemcom, ook WiFi 6) wel normaal werkt.

Tips/oplossingen op het forum zijn wat ouder. 

Een kabel is geen oplossing voor mij. 

-a. Iemand betere tips/oplossingen voor mij?

-b. Of iemand een Toon alternatief die ook dag/week/maand/jaar grafieken laat zien over mijn gebruik en die vergeleken met anderen?

 

Vraag 2:

Ik heb gelezen dat de Zyxel T-56 niet echt de modem is maar het Huawei kastje daarachter wel. Dat is een media converter, hoe heet/werkt dat precies?

En dat dat zou betekenen dat ik de T-56 zou kunnen vervangen door een willekeurige Router mits je vlan id's op de router kan instellen.

-a. Klopt dat?

-b. Zo ja, waar moet ik meer op letten bij het kiezen van een Router?

-c. Welke router zouden jullie aanbevelen? Liefst niet meer dan 150,-

-d. Indien de prijs te krap is, is de T-56 in bridge-modus te zetten? Op de Zyxel website zag ik zoiets voorbij komen, zie link hierna. Werkt dit ook voor de T-56? (link: https://support.zyxel.eu/hc/nl/articles/7254914487186-Hoe-zet-ik-mijn-router-in-Bridge-modus)

-e. Indien bridge modus beschikbaar is, welke "normale" router is dan aan te bevelen voor een BG en 1e verdieping?

Sorry voor de vele vragen, liever veel in 1x dan meerdere posts.

icon

Beste antwoord door henkdeleeuw 7 February 2024, 22:46

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 4
Badge

Check eerst even of de twee volgende regels telkens terugkomen in het logboek van je router als de Toon verbinding probeert te krijgen:

Als dat zo is, helpt de firmware update, en daarvoor kun je je aanmelden in het topic van deze link.

Met name die regel ‘dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses’ is belangrijk. Als die er regelmatig staat is de kans bijna 100% dat de firmware-update het probleem oplost. Keert die regel niet terug dan ligt het probleem elders.

Vraag 2a: ja, je kunt iedere router die een VLAN aankan op de WAN-poort aansluiten op de Huawei ONT.
Routers van Fritzbox hebben standaard al een Odido of T-Mobile Thuis profiel waarmee alle instellingen meteen goed staan. Alleen telefonie via de vaste lijn is wat lastiger, maar ook dat werkt gewoon.

2b: de router moet VLAN op de WAN poort ondersteunen. Doen de meeste moderne types.

2c: geen rechtstreekse aanbevelingen, maar ik heb zelf een Fritzbox 7390, een wat ouder type, geen wifi-6, maar voldoet verder prima. Ik ga hem binnenkort vervangen door een Fritzbox 4060 die wel Wifi-6 heeft.

2d: de T-56 kan niet in bridge mode. Alternatieve firmware is niet beschikbaar.

2e: Helaas, hier heb ik te weinig persoonlijke ervaring.

De Zyxel T-56 had veel betere wifi dan de oudere Zyxel die ik bij mijn vorige abonnement had.
Maar de problemen die ik had met verbinden van bepaalde apparatuur (is nu grotendeels verholpen met de nieuwe firmware) en de regelmatige ping-spikes>500 ms (zitten er nog steeds in) hebben mij voor de Fritzbox doen kiezen, die ik toch had liggen (en de nieuwe die ik voor een vriendenprijsje kon overnemen).

Check eerst even of de twee volgende regels telkens terugkomen in het logboek van je router als de Toon verbinding probeert te krijgen:

Als dat zo is, helpt de firmware update, en daarvoor kun je je aanmelden in het topic van deze link.

Met name die regel ‘dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses’ is belangrijk. Als die er regelmatig staat is de kans bijna 100% dat de firmware-update het probleem oplost. Keert die regel niet terug dan ligt het probleem elders.

Vraag 2a: ja, je kunt iedere router die een VLAN aankan op de WAN-poort aansluiten op de Huawei ONT.
Routers van Fritzbox hebben standaard al een Odido of T-Mobile Thuis profiel waarmee alle instellingen meteen goed staan. Alleen telefonie via de vaste lijn is wat lastiger, maar ook dat werkt gewoon.

2b: de router moet VLAN op de WAN poort ondersteunen. Doen de meeste moderne types.

2c: geen rechtstreekse aanbevelingen, maar ik heb zelf een Fritzbox 7390, een wat ouder type, geen wifi-6, maar voldoet verder prima. Ik ga hem binnenkort vervangen door een Fritzbox 4060 die wel Wifi-6 heeft.

2d: de T-56 kan niet in bridge mode. Alternatieve firmware is niet beschikbaar.

2e: Helaas, hier heb ik te weinig persoonlijke ervaring.

De Zyxel T-56 had veel betere wifi dan de oudere Zyxel die ik bij mijn vorige abonnement had.
Maar de problemen die ik had met verbinden van bepaalde apparatuur (is nu grotendeels verholpen met de nieuwe firmware) en de regelmatige ping-spikes>500 ms (zitten er nog steeds in) hebben mij voor de Fritzbox doen kiezen, die ik toch had liggen (en de nieuwe die ik voor een vriendenprijsje kon overnemen).

Hi Henk, 

 

Bedankt voor je reactie. Ik ga het eerst testen en kom bij je terug. 

Reageer