Sinds nieuwe aansluiting veel problemen met wifi, valt vaak weg. Wel bereik maar geen internet dan.

  • 7 February 2024
  • 7 reacties
  • 187 Bekeken

We hebben nu sinds een korte periode via glasvezel odido internet. Al verschillende problemen mee gehad. Vooral de wifiverbinding werkt slecht. Valt vaak uit op de apparaten. 1 tablet werkte helemaal niet meer via wifi. Nu wat dingen aan t uitproberen om de wifi te verbeteren in en om huis. 1 wifi plus hebben we bekabeld erbij gehangen. Helpt nog niet veel.  Ik heb er niet veel verstand van maar dat was dan geloof ik via mesh. Nu las ik dat er apparaten moeite hebben met wifi als er gewisseld wordt tussen 2,4 en 5g , dus mesh uitgezet en het netwerk gesplitst. Na een herstart van alles, werkt het nu redelijk op die ene tablet. Maar de haperingen in het verdere wifinetwerk blijft. Buiten is de wifi ook slechter geworden, daar willen we dan een accespoint erbij hangen, wel jammer dat we daarin hebben moeten investeren, maar de camera's buiten werken op dit moment erg slecht. De bekabelde tv's werken ook niet optimaal, hapert ook zo nu en dan, vooral ook als er iemand op wifi zit. Daarbij hebben we ook nog 1 mailadres bij ons waarvan de uitgaande mail niet meer werkt, dat hebben we ook nog niet gevonden waar dat in zit. Al met al een erg onstabiel netwerk sinds de overstap naar odido… als er iemand nog ideeën of oplossingen heeft, graag.

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hoi @gerrie1234, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je een stabiel wifi netwerk hebt. Daarom heb ik je wifi netwerk onder de loep genomen. Dit ziet er inderdaad niet goed uit. De dekking van zowel het modem als het wifipunt zijn zeer slecht. Heb je veel apparaten die verweg van het modem af staan? Waar heb je het modem en wifipunt precies staan? Op dit moment staat het wifipunt uit zag ik, is daar een reden voor? Mesh dient ook aan te staan, anders werkt het wifipunt niet.

Mogelijke verstoringen:

  • Het modem is op de grond geplaatst. Voor een optimaal signaal is ooghoogte gewenst
  • Het modem is achter een metalen object geplaatst (denk aan een TV, stereo of koelkast)
  • Het modem is rondom een aquarium of aquariums geplaatst (water verstoort het signaal).

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je het modem en wifipunt een harde reset geeft. Zou je beide devices kunnen resetten?

  1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (boven de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
  2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
  3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @gerrie1234, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je een stabiel wifi netwerk hebt. Daarom heb ik je wifi netwerk onder de loep genomen. Dit ziet er inderdaad niet goed uit. De dekking van zowel het modem als het wifipunt zijn zeer slecht. Heb je veel apparaten die verweg van het modem af staan? Waar heb je het modem en wifipunt precies staan? Op dit moment staat het wifipunt uit zag ik, is daar een reden voor? Mesh dient ook aan te staan, anders werkt het wifipunt niet.

Mogelijke verstoringen:

  • Het modem is op de grond geplaatst. Voor een optimaal signaal is ooghoogte gewenst
  • Het modem is achter een metalen object geplaatst (denk aan een TV, stereo of koelkast)
  • Het modem is rondom een aquarium of aquariums geplaatst (water verstoort het signaal).

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je het modem en wifipunt een harde reset geeft. Zou je beide devices kunnen resetten?

  1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (boven de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
  2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
  3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.

Hallo Tommie, de modem is bij ons in de meterkast geplaatst, de plek waar de glasvezelkabel ook binnenkomt. De meterkast heeft 3 betonnen muren en 1 houten deur, de modem hangt op ooghoogte. Verder zijn er bij die houten deur geen storende objecten. Het wifipunt staat inderdaad nu uit, want wat ik begrijp is dat je de mesh uit moest zetten om het netwerk, 2,4 -5 gh te splitsen, anders gaat dat niet. Dat splitsen heeft dan wel geholpen om die tablet weer werkend op wifi te krijgen. Die doet het weer goed. 

De wifi hebben we nodig op onder andere de buitencamera's, er hangen er op dit moment 4. Met ons vorige netwerk werkte die goed op een wifiversterker die we buiten bekabeld hadden hangen (op een droge plek) Dat kregen we nu niet voor elkaar om ze daarmee goed te laten werken. Leek alsof het teveel gevraagd was van de wifi om en de buitencamera's en binnen de normale apparaten, telefoon, tablet enz. goed te laten werken, zetten we bepaalde apparaten uit dan ging het ietwat beter. Wel met haperingen en zo nu en dan uitval maar er was wel verschil.

 Sinds gisteravond hebben we een accespoint buiten bekabeld opgehangen. De camera's wil ik nog installeren, dat die het signaal pakken van de accespoint. We zijn nog aan t uitproberen voor de juiste plek van het accespoint maar hij geeft tot nog toe een super wifisignaal af! We hebben een groot huis en groot buitenterrein, maar ik kan het signaal binnen ook nog goed ontvangen en het is ook een stabiel signaal, geen hapering niks. Dus ik hoop dat de camera's het met dat accespoint ook beter gaan doen. 

Ik heb dan gisteren het netwerk gesplitst en binnen een andere wifiversterker, dat lijkt ook een iets stabielere wifi te geven. Het is nog steeds allemaal een beetje uitproberen. Ik ga straks nog even de camera's opnieuw installeren, even kijken wat dat dan doet met het wifinetwerk. 

Het probleem van de uitgaande mail heb ik nog niet op kunnen lossen, mail binnenhalen werkt wel, ik lees iets van dat het kan liggen aan de server van de uitgaande mail en dat je daar de smtp van moet veranderen en poort, maar ik heb nog niet uit kunnen vinden waar ik de poort kan veranderen in dat account in windows mail. En wat ik dan precies moet invullen. Die computer werkt trouwens ook via wifi, maar dat zal er denk ik niks mee te maken hebben.

 

Maar weer 1 netwerk van gemaakt en mesh staat weer aan want de wifi is nog steeds enorm onstabiel, maar dat helpt ook allemaal niet. De wifi in en om huis is erg slecht. Al zit je naast de modem en heb je vol bereik dan nog hapert het of krijg je gewoon geen internet. Inmiddels is het accespoint buiten ook onstabiel geworden, de eerste dag ging het nog goed, nu ook niet meer. De camera's buiten haperen dus ook want ze kunnen geen goede verbinding houden. Het lijkt of het 1 het ander verstoort, wat weet ik dan niet, maar daar hadden we voorheen geen last van, waarom nu wel?...

Reputatie 7
Badge +9

Hi @gerrie1234, bedankt voor je terugkoppeling. Ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat het wifipunt te ver weg staat van het modem. Hierdoor is je dekking niet oké. Plaats het wifipunt dichter bij het modem of sluit hem bedraad aan. Dit zal al een groot verschil moeten maken!

Da's vreemd want het wifipunt hebben we al bedraad aangesloten..  Zien jullie hem als niet bedraad aangesloten dan?

Gisteravond hebben we wel eens om te proberen 1 accespoint uitgezet. En dat geeft tot nog toe een enorm verschil, de buitencamera's hebben vanaf die tijd geen enkele keer meer gehaperd, dus het lijkt dat het ene accespoint de andere verstoord. Dus we moeten even kijken of we genoeg wifi buiten hebben zonder die ene. 

Reputatie 6
Badge +2

@gerrie1234 Ik denk dat dit komt doordat Tommie de meting op een ander tijdstip heeft gedaan. 

Ik ben blij om te lezen dat de verbinding goed lijkt te werken nu je maar één wifipunt, dat is fijn! Mocht je het andere wifipunt straks echt niet meer nodig hebben, kun je deze eenvoudig stopzetten in jouw Mijn Odido omgeving. 

Mocht je niet voldoende wifi dekking ervaren, laat het mij dan weten. Ik help je graag verder! 

Het is geen wifipunt van jullie die we buiten hebben hangen. Het is een accespoint voor buiten die we erbij hebben gekocht en gebruiken om buiten nog betere wifi te krijgen. Daar hadden we er al 1 hangen maar die was niet voldoende, die 2 accespoints samen klikte dus blijkbaar niet goed, en verstoorde het hele wifisysteem.

Binnen hebben we dan wel zo'n extra wifipunt van jullie. 

Nog even aankijken dat wel … maar de wifi lijkt opgelost.., nu nog het probleem van de uitgaande mail van 1 mailadres die niet werkt, dat heb ik nog niet voor elkaar heb gekregen om werkend te krijgen. Als jullie daar nog tips voor hebben graag!

Reageer