Beantwoord

sonos (muziek systeem) verbinden met het wifi net

  • 2 November 2023
  • 15 reacties
  • 657 Bekeken

Sinds maandag hebben wij de nieuwe ZYXEL T-56 router. Nu wil onze Sonos (muziek/speaker systeem) niet verbinden met het wifi net. De Sonos detecteert het wifi net wel, maar geeft een fout melding.

 

icon

Beste antwoord door eric 2 November 2023, 16:12

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hi @AriedG

Wat voor foutmelding geeft het sonos systeem? 

De Sonos komt met: "Er deed zich een probleem voor bij het verbinden van je SYMFONISK boekenplank met TMNL-81F192-5G"

De meeste Sonos producten hebben een 802.11b/g-netwerk nodig. Als je router is ingesteld op “alleen N” of “alleen AC”, dan moet dit verandert worden in B/G/N (gemengd)

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @AriedG ,

De “SYMFONISK boekenplank met TMNL-81F192-5G"  is natuurlijk een Ikea product wat werkt binnen de Sonos omgeving. Het wifi-6 en WPA-3 beveiligde netwerk is wellicht te hoog gegrepen voor deze speaker. Zet dit dus eens terug naar geen wifi 6 en WPA-2.

Waar, in welke schermen kan ik dit doen?

Reputatie 7
Badge +14

Dat vind je als je inlogt in de router via deze pagina.

Helaas, ik kom wel in de instelomgeving van de ZYXEL router (draadloos LAN) en kan de router op b/g/n (gemengd) zetten. Op moment dat ik op "toepassen” klik lijkt het updaten vast te lopen. Ik krijg de draaibolletjes in beeld en kan dan niets meer doen. Ik heb dit 10 min laten doorlopen met geen resultaat. Uiteindelijk de router maar weer een reset gegeven. Mijn probleem is dus nog niet opgelost. Kan Odido mijn router instellingen op afstand verstellen? Zo ja, wat moet ik daar voor doen? Weer bellen met de computer stem? 

Reputatie 5
Badge +4

Hi @AriedG, ik heb de instellingen vanuit deze kant voor je aangepast! Wil je kijken of het nu wel lukt om verbinding te maken met de speaker? 

Helaas. Ik kan de Sonos nog niet checken. Met de aangepaste instellingen wil mijn iPad Air 4 niet meer connecten. De Sonos app staat op deze iPad.

De iPad geeft de volgende melding.

Ik heb de router meerdere malen opnieuw opgestart met geen resultaat. Wat nu?

 

In aanvulling, onze iPhones en een andere iPad, en mijn MBpro connecten wel.

Sonos toch gecheckt via iPhone. De Sonos wil nog steeds geen verbinding maken met de router.

Reputatie 7
Badge +8

@AriedG Super fijn dat je het gecheckt hebt! Ik ben ook nog voor je gaan speuren en ik stuitte op dit artikel: Aanbevolen instellingen voor het gebruik van Sonos op draadloze netwerken | Sonos en Sonos-systeemvereisten | Sonos. Hierin zie ik dat alleen de 2.4GHz ondersteund wordt. Ik zie dat jij bandsteering op het modem aan hebt staan, dit betekent dat het wifi-netwerk switched tussen de 2.4GHz en 5GHz. Wanneer de wifi dan automatisch switched naar 5GHz dan zou het voor de Sonos niet mogelijk zijn om te verbinden. Om de Sonos goed te laten werken, zou je de bandsteering uit moeten schakelen in het modem, zodat je een 2.4GHz netwerk hebt en een 5GHz netwerk. Als je jouw iPhone dan alleen met de 2.4GHz verbindt dan zou het moeten lukken. Hoe je de bandsteering in/uit kan schakelen in het modem, vind je in dit topic: Bandsteering op het Zyxel modem, hoe werkt het? | Odido community. Laat je weten of dit iets uithaalt?

Hartelijk dank voor het speurwerk.
Ik heb diverse pogingen gedaan. Maar helaas, als ik de instellingen aanpas, conform het advies, dan ziet de Sonos het wifi netwerk niet. 
Uiteindelijk heb ik de router weer een reset gegeven. Nu werkt alles weer prima, behalve de Sonos. 
Inmiddels heb ik ook de extra wifi hub ontvangen en in werking gezet. Dit geeft geen verschil voor de Sonos. 
De Sonos doet het wel als ik deze verbind met een UTP kabel direct aan de router. 
Erg jammer dat het niet lukt met de Sonos via de wifi.
Nu de netwerkontvanger en de router gesplitst zijn, kan ik de router op een andere plek in het huis zetten (een meer centralere plek) en middels een UTP hub andere gebruikers in de meterkast aansluiten. Vanuit die nieuwe plek is het wat simpeler om een UTP kabel naar de Sonos te trekken om op die manier verder te gaan. 

Dit ga ik binnenkort uit proberen.

Ik heb zelf nog een eigen Draytek router (vigor2132ac), die ik indertijd gekocht heb naast de Draytek router van T-Mobil, die ik als UTP hub kan gebruiken.

Weer even tot zo ver. 

Kan iemand mij een update sturen om mijn sonos te verbinden met het wifi netwerk? Ik heb begrepen dat er nog een bug in het systeem zit? 

Ik heb het Wifi systeem aangepast zoals 3 mnd. geleden uiteengezet. Dit werkt uitstekend.

Ik heb dus het Sonos probleem omzeild door de Sonos direct middels een UTP kabel aan de router te koppelen. 

Reputatie 6
Badge +2

@Sven-Odido Wil je de update naar @l.leusenkamp sturen? Echt super bedankt alvast! 

@AriedG Dank je wel voor het delen van je tip, ik weet zeker dat andere hier wat aan hebben! 😀

Reageer