Beantwoord

Traag internet

  • 16 March 2024
  • 2 reacties
  • 111 Bekeken

Hoi, 

 

Ik was eerst lid van T-mobile, wat geen enkel probleem opleverde. Sinds de fusie heb ik last gehad van erg traag internet. Ons abonnement heeft een up en download van 100mbps (glasvezel KPN), terwijl we (met kabel) maar 70 download en 40 upload halen. Het viel nog wel mee, tot een paar weken terug. Nu kan ik niet eens de Odido Izzy-bot gebruiken zonder dat ik moet switchen naar mijn mobiele data. Dit speelt vooral een rol in de avond, waar ik niet eens kan aansluiten aan kleine lobbies in videospelletjes. Ik heb al geprobeerd om zowel mijn zyxel T50 modem, als de KPN mediaconverter uit en aan te zetten. Dit heeft niet geholpen. Ook heb ik een andere ethernet-kabel EN een andere ethernet poort uitgeprobeerd. Dit werkt ook niet. Wat kan ik hieraan doen?

 

Met vriendelijke groet,

Diren Öztürk

 

Update:
 

 

icon

Beste antwoord door henkdeleeuw 16 March 2024, 16:41

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 4
Badge

Hoi, 

 

Ik was eerst lid van T-mobile, wat geen enkel probleem opleverde. Sinds de fusie heb ik last gehad van erg traag internet. Ons abonnement heeft een up en download van 100mbps (glasvezel KPN), terwijl we (met kabel) maar 70 download en 40 upload halen. Het viel nog wel mee, tot een paar weken terug. Nu kan ik niet eens de Odido Izzy-bot gebruiken zonder dat ik moet switchen naar mijn mobiele data. Dit speelt vooral een rol in de avond, waar ik niet eens kan aansluiten aan kleine lobbies in videospelletjes. Ik heb al geprobeerd om zowel mijn zyxel T50 modem, als de KPN mediaconverter uit en aan te zetten. Dit heeft niet geholpen. Ook heb ik een andere ethernet-kabel EN een andere ethernet poort uitgeprobeerd. Dit werkt ook niet. Wat kan ik hieraan doen?

 

Met vriendelijke groet,

Diren Öztürk

 

Als dezelfde apparatuur voorheen goed werkte, is de kans dat daar de oorzaak te vinden is bijna nul.
Er zijn meer mensen die in de avonduren last hebben van traag internet.
Ze zullen je hier allerlei tests laten doen: sluit eens bedraad aan, doe een ping-test naar de eerste hop, splits 2.4/5GHz, schakel Wifi-6/WPA3 uit, verwijder een switch uit je netwerk, etc.
Over het algemeen helpt dit weinig tot niets.

Aangezien het probleem vaker voorkomt, bij totaal verschillende setups die goed werkten voor de overstap naar Odido, en met name in de avonduren, kan ik maar een conclusie trekken: in bepaalde gebieden lijkt het netwerk van Odido in de avond overbelast. Daar kun je als individuele gebruiker niets aan doen, behalve afwachten tot Odido intern de problemen opgelost heeft.

Naar ik begreep ging voorheen TV van T-Mobile over een eigen vlan met multi-cast, en zijn ze daar vanaf gestapt. Ik vraag me af of dat wat met de problemen te maken kan hebben. Als je iedere tv verbinding unicast opbouwt, zonder forse lokale buffering, ga je in de avonduren een verkeerspiek van jewelste veroorzaken. En ik zie mensen klagen dat programma’s bij hen minuten later beginnen dan aangegeven, of dat zappen erg traag is. Dat klinkt ook als buffer-probleem.

Al met al gaat de trend van ouderwetse broadcast-tv naar video on demand en terug kunnen spoelen naar een paar minuten terug. Prachtige nieuwe technieken, die wel totaal andere eisen stellen aan hardware-ondersteuning. Ik krijg het (tot nog toe op weinig gebaseerde) vermoeden dat Odido zich een beetje in deze omschakeling verslikt heeft, het uit alle macht probeert recht te trekken, maar ja, dat kost tijd, en in de tussentijd zit je met - terecht - ontevreden klanten.

Tenzij iemand diepere inzichten heeft denk ik dat er maar een ding is dat helpt:
Geduld.

Reputatie 1

Yep, there is no solution to this problem, apart from switching to another provider. Odido does not want to acknowledge this as a problem in the first place. Save yourself a lot of headache, and just switch to another provider.

Reageer