Beantwoord

Welke wifi versterker heb ik nodig?

  • 11 November 2023
  • 21 reacties
  • 296 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 12 reacties

Ik heb een odido glasvezel abonnement en een zyxel t50 modem met wifi. Nu wil ik de wifi versterken naar boven, maar liever geen gebruik maken van de wifi plus met de netstroom repeaters. Er loopt al een prachtig verborgen kabel van mijn modem naar boven. En daar wil ik een wifi versterker op plaatsen. Graag zo dat het 1 en hetzelfde wifi netwerk blijft. Welke wifi versterker moet ik daarvoor aanschaffen? En zijn er nog overige tips voor een dergelijke setup voor iemand die beperkt verstand heeft van netwerken?

Dank!

icon

Beste antwoord door Mierk 15 November 2023, 21:44

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mierk 

Je wilt dus een versterker waarbij stroom ook over dezelfde internetkabel gaat? Dan heb je alsnog een PoE injector nodig die wel stroom nodig heeft en een versterker met PoE poort.

Je zou dan ook gewoon WiFi Plus kunnen nemen of je vervangt alles voor TP-LINK Deco's bijvoorbeeld.

Dag @Waqqas ,

Klopt, bedankt voor de toevoeging. Ik heb reeds een PoE injector. Ik wil liever niet aan de wifi plus. Waarom moet alles vervangen en kan ik niet een versterker achter mijn huidige odido modem zetten? 

Reputatie 7
Badge +15

@Mierk 

Grote kans dat de versterker met PoE niet in een mesh netwerk functioneert samen met de Zyxel dus deze zal dan een eigen netwerk uitzenden.

@Waqqas en anderen ..

Dank je, maar dat is dus eigenlijk de vraag. Je zegt grote kans dat het niet in 1 mesh netwerk functioneert. Dat impliceert dat er een kleine kans is dat dat wel kan. En wat moet ik daarvoor doen? Is er geen bijpassende zyxel versterker? Is er een ander modem van Odido waarbij dat wel kan? Moet ik daarvoor mijn abonnement upgraden? 

Reputatie 7
Badge +4

HI @Mierk

Er is geen 1 op 1 passende zyxel versterker die je met PoE kan werken en samen werkt het Zyxel modem. Er is ook geen andere modem die het wel kan. 

Zyxel modem maakt gebruikt van Easymesh wat een open standaard is voor mesh netwerken. Als je een versterker kan vinden die met Easymesh werkt en PoE heeft, dan kan het werken. Maar zoals @Waqqas al aangeeft de kans is heel groot dat het niet het geval gaat zijn. 

Je hebt zo te zien alleen internet, je kan er dan ook voorkiezen om bijvoorbeeld een set als de TP-Link Deco X50-PoE aan te schaffen. Deze kan je dan direct aansluiten op de ONT ipv van de Zyxel. De tweede unit kan je dan voeden via je PoE injector. 

Dankje @Sven-Odido 

Ik ben door jullie en het online lezen overtuigd dat ik voor de LInk Deco x50 set ga. Toch nog 1 basisvraagje waar ik dan tussen alle info niet goed uitkom. Als ik zo een set koop, dan voldoet een set van 2 exact dezelfde apparaatjes. Dat 1 dienst doet als modem en de ander als versterker maakt dan niet uit? Het is niet zo dat ik ergens 1 basisstation moet kopen en dan de x50 poe alleen als versterker dienst kan doen?

Reputatie 7
Badge +15

@Mierk 

1 sluit je dus aan op de internetkabel die vanaf de mediaconverter komt.

Via de app bij more, advanced schakel je IPTV/VLAN in, mode custom, VLAN 300 met prioriteit 0 en connection type DHCP.

Deze zal dan functioneren als router en de unit boven als Acces Point om het WiFi netwerk uit te breiden.

@Waqqas @Sven-Odido 

Vandaag is de set deco's gekomen en gelijk gaan aansluiten. Na enige problemen bleken de tips van Waqqas over de iptv/vlan goud waard en het basisstation werkt prima. Sterker nog, mijn internetsnelheid is direct tussen de 8 en 10x zo snel. Wat je overigens wel doet afvragen waarom Odido zo'n snelle glasvezel verbinding biedt maar dan een modem levert dat de boel lijkt af te knijpen? Maar ik benader het positief en ben erg blij met jullie advies in dezen.

Anyway, nu wil ik graag het access point aansluiten, maar heb geen utp aansluiting meer over om een kabel vandaan te trekken? Mijn mediaconverter geeft 1 internetkabel en die gaat in de deco main. En ik had gedacht dat er nu een utp uitgang op die deco zou zitten, die ik kon versterken met PoE, die dan naar het access point zou gaan. Maar ik heb geen uitgang, en ook mijn mediaconverter heeft geen extra uitgang. Hoe los ik dit op? 

Reputatie 7
Badge +14

Zet er dan een ethernet switch tussen, dan heb je meer poorten.

@eric  Hmm, nog meer aanschaf dus. Is het dan handig gelijk een PoE switch te kopen? Ik heb nu een Ubiquiti 48V 24W PoE adapter liggen, maar dan worden het wel erg veel stekkers. En welke poe switch dan, ook maar een TP link? Het linkje naar jouw switch lijkt niet te werken.

Reputatie 7
Badge +14

Poe switch is natuurlijk handig. Dit is gewoon een eenvoudige 1 gbit switch.

Reputatie 7
Badge +15

@Mierk 

Goed om te horen dat het naar behoren werkt :)

De Deco X50 heeft inderdaad maar 2 poorten en dan kan een probleem zijn als je meerdere poorten nodig hebt.

Ik heb alleen de Zyxel-T56 en de snelheid is goed en stabiel, ook via wifi haal ik dezelfde snelheden als via de kabel.

@Mierk

Goed om te horen dat het naar behoren werkt :)

De Deco X50 heeft inderdaad maar 2 poorten en dan kan een probleem zijn als je meerdere poorten nodig hebt.

Ik heb alleen de Zyxel-T56 en de snelheid is goed en stabiel, ook via wifi haal ik dezelfde snelheden als via de kabel.

 

Maar die 2 poorten zijn allebei ingangen toch? Ik kan er niet 1 als uitgang gebruiken?

Reputatie 7
Badge +15

@Mierk 

Volgens mij moet dat wel kunnen. 

Mediaconverter naar Deco, kabel van Deco naar injector en kabel van injector naar boven.

 

@Mierk

Volgens mij moet dat wel kunnen. 

Mediaconverter naar Deco, kabel van Deco naar injector en kabel van injector naar boven.

Ben ik weer, heb zitten testen met zoals je omschrijft, maar kreeg de 2e deco niet aan de praat. Lampje ging zelfs niet aan, leek alsof hij geen stroom kreeg. Om het goed te testen heb ik even de andere Deco eruit gehaald en de “lege, ongeinstalleerde” deco geinstalleerd alsof het een clean install was via poe. Dus ook direct vanuit de mediaconverter. Wederom geen lampje, geen stroom. Geen idee wat dat is, zou het kunnen dat de ubiquiti poe injector niet matcht met de deco unit? 

Nog ter aanvulling: mijn andere deco reageert ook niet op poe. Dit om uit te sluiten dat het aan de unit ligt, zoals ik online wel eens tegenkom. Het is vervelend want ik kan dus niet testen of de poort op de deco ook als uitgang werkt en zodoende weet ik niet of ik wel een switch nodig heb. En als ik die alsnog zou kopen, ga ik dan dadelijk merken dat de PoE daar ook niet werkt bij mij PoE deco's en wat dan te doen? Ik zeur een beetje want er is enige haast bij vanwege erg complex thuis werken nu voor zowel mij als mijn vrouw. 

 

@Waqqas @eric @Sven-Odido 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Mierk 

Heb je wel dan wel de speciale Deco X50-PoE versie? De gewone x50 heeft alleen een voedingsadapter power mogelijkheid. 

Reputatie 7
Badge +15

@Mierk 

Mogelijk werkt de injector niet met de Deco X50 PoE. Hier en daar op het internet lees ik dat je naar de juiste specificaties moet kijken, helaas heb ik hier niet veel verstand van en hopelijk kan iemand anders je hierover advies geven.

Hoi @Mierk 

Heb je wel dan wel de speciale Deco X50-PoE versie? De gewone x50 heeft alleen een voedingsadapter power mogelijkheid. 

Ja ik heb zeker de PoE versie, het staat ook op de unit zelf bij de ingangen. 

@Mierk

Mogelijk werkt de injector niet met de Deco X50 PoE. Hier en daar op het internet lees ik dat je naar de juiste specificaties moet kijken, helaas heb ik hier niet veel verstand van en hopelijk kan iemand anders je hierover advies geven.

Hier zit mijn enige logische verklaring ook. Maar het lukt me niet hier duidelijkheid over te vinden online. Juist de ubiquiti geeft een poe standaard aan maar de deco units geven niet aan welke poe standaard er nodig is. Vreemd hoor. Denk dat ik gewoon een switch ga bestellen om te kijken

Hoi allen, ter afsluiting ook het goede nieuws. Switch is binnen gekomen, PoE werkte direct op beide deco units. Tis even puzzelen geweest, het heeft alles bij elkaar zon 300 euro gekost, maar alles werkt nu, ik heb overal goede dekking en het is veel sneller dan voorheen. 

Veel dank! @Waqqas @eric @Sven-Odido  

 

 

Reageer