Wifi instabiel Zyxel EX5601-T1

  • 4 January 2024
  • 11 reacties
  • 280 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 17 reacties

De laatste tijd is de wifi instabiel geworden. Toen Odido nog T-Mobile heette heb ik deze problemen nooit gehad, sinds Odido dus wel.

Dagelijkse vallen de wifi netwerken van mijn Zyxel EX5601-T1 uit. TV-boxen (bekabeld) blijven gewoon werken, maar wifi valt weg. Probleem wordt opgelost door Zyxel uit en aan te zetten.

Ik ben niet de enige:

@Tommie van Odido, hoe kan dit structureel gefikst worden?

eherle 3 maanden geleden

Ik heb gisteren drie wijzigingen aangebracht:

  1. IPv6 firewall aangezet
  2. bandsteering aangezet
  3. EasyMesh aangezet

Tot nu toe gaat het goed. De Zyxel hoefde vanochtend niet gereset te worden, de wifi verbindingen zijn intact gebleven. En geen Ping of Death meldingen meer in security log.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @eherle, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik doe graag een onderzoek op jouw wifi-netwerk. Echter kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Dit staat bovenaan een factuur. TV-klantnummer mag ook, deze is te vinden in Mijn Odido. Laat je me weten wanneer dit gelukt is? Dan zal ik het voor je onderzoeken! 

Fijn. Ik heb mijn klantnummer toegevoegd aan mijn profiel, @Tommie van Odido .

Wil je ook de Zyxel logfiles hebben?

@Tommie van Odido , ik de log files in een pb naar je gestuurd.

Opvallend is dat het security log melding maakt van een Ping of Death attack. Het source ip address is het adres van onze desktop, het destination address is van Microsoft (zal wrs. met OneDrive te maken hebben). Ik heb geen virussen gevonden op onze apparaten thuis (gecontroleerd op alle apparaten met twee verschillende virusscanners). Ik vermoed dat er bug in de Zyxel firmware zit, want ik krijg ook deze Ping of Death meldingen als ik mijn zakelijk laptop thuis gebruik. Het destination IP adres is dan van Zscaler.

Overigens hebben we hiervoor een flinke tijd last gehad dat de TV-boxen telkens aangaven dat er geen verbinding was of opnieuw opgestart moesten worden. Na opnieuw opstarten deden ze het dan weer.

Vanwege de logs en deze TV-ervaringen vermoed ik dat de firmware van Zyxel niet in orde is, waardoor de wifi nu regelmatig vastloopt.

My two cents, ik kijk uit naar de resultaten van je onderzoek.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @eherle, ik heb een blik geworpen op jouw wifi-netwerk, echter zie ik niet heel veel geks omhoog komen. Wel zie ik dat drie apparaten de 2,4 GHz frequentie goed in beslag nemen, deze apparaten met MAC-adres 6C:AD:F8:B7:5B:1B & 08:78:08:66:82:88 & 76:99:73:A7:40:53. Daar zou je wellicht het probleem mee kunnen verhelpen.

Daarnaast zie ik dat je bandsteering uit hebt staan, ik denk dat het verstandig is om dit weer aan te zetten. 

Over je DHCP-Log, hier heb ik nog een voorbeeld van een klant die dit gehad heeft: 

 

 

@Tommie van Odido, vreemd. Ik kan deze drie MAC nummers niet vinden, sterker nog, er is geen enkel apparaat momenteel verbonden met de 2,4 GHz. Waar en hoe heb je deze drie nummers gevonden?

Hi @eherle, ik heb een blik geworpen op jouw wifi-netwerk, echter zie ik niet heel veel geks omhoog komen. Wel zie ik dat drie apparaten de 2,4 GHz frequentie goed in beslag nemen, deze apparaten met MAC-adres 6C:AD:F8:B7:5B:1B & 08:78:08:66:82:88 & 76:99:73:A7:40:53. Daar zou je wellicht het probleem mee kunnen verhelpen.

Deze apparaten zitten niet in mijn netwerk. Ik kan deze MAC adressen niet vinden bij de mij bekende apparaten.

Ik kan alleen twee regels vinden in de ARP IPv6 Neighbour Table:

  • IPv6 fe80::6ead:f8ff:feb7:5b1b voor MAC 6c:ad:f8:b7:5b:1
  • IPv6 fe80::7499:73ff:fea7:4053 voor MAC 76:99:73:a7:40:53

Verbaast mij, want IPv6 wordt toch niet gebruikt? Beide IPv6 adressen zijn niet bereikbaar met ping (destination host unreachable).

Ik zag de firewall voor IPv6 uit staan, die heb ik nu maar aangezet. Misschien dat dat helpt.

Daarnaast zie ik dat je bandsteering uit hebt staan, ik denk dat het verstandig is om dit weer aan te zetten.

Ik heb bandsteering nooit gebruikt en ik lees op internet niet louter enthousiaste reacties. Het kan iig niet de oorzaak van het probleem zijn, want de wifi heeft lange tijd vlekkeloos gewerkt.

Over je DHCP-Log, hier heb ik nog een voorbeeld van een klant die dit gehad heeft: 

 

 

Ik heb met Advanced IP Scanner gezocht naar die MAC adressen (zonder resultaat). Die scans veroorzaken voor elk gescand IP adres een Ping of Death melding.

Ik heb gisteren drie wijzigingen aangebracht:

  1. IPv6 firewall aangezet
  2. bandsteering aangezet
  3. EasyMesh aangezet

Tot nu toe gaat het goed. De Zyxel hoefde vanochtend niet gereset te worden, de wifi verbindingen zijn intact gebleven. En geen Ping of Death meldingen meer in security log.

Hmm, te vroeg gejuicht. De wifi verbinding met mijn werklaptop ligt er nu om de haverklap uit. Daarom EasyMesh weer uitgezet om te kijken of dat het probleem oplost.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @eherle, bedankt voor de updates. Ik heb na verandering (change in network) een week de tijd nodig om die data uit te lezen. Houd me op de hoogte van het proces! 

Reageer