Beantwoord

Wifi-signaal Zyxel stoort op Zigbee

  • 18 November 2023
  • 27 reacties
  • 405 Bekeken

Goedemiddag,


Ik ben sinds een paar dagen overgestapt naar 1GB glasvezel van Odido. Hiervoor had ik glasvezel van een andere provider, maar de helft minder aan snelheid.

Tot dusver tevreden over de snelheid, alleen zit het Wifi signaal mijn hele domotica-systeem in de weg. Dit zijn vooral zigbee apparaten. De apparaten reageren echt intens sloom. Het duurt bijna 12 seconden voordat de lamp aangaat als ik de switch omzet in de app. Dit was voorheen een reactietijd van een paar milliseconden. Nu heb ik het één en ander al getest:

  • 2.4 ghz netwerk uitzetten
  • 5.0 ghz netwerk uitzetten
  • Allebei de netwerken uitzetten (in de user interface vd router)
  • Beveiliging uitgezet
  • Firewall uitgezet
  • Dos beveiliging uitgezet
  • Allebei de beveilgingen uitgezet
  • Kanalen van het 2.4 en 5 ghz netwerk omgezet naar een ander kanaal (ipv automatisch)

Als laatste kon een servicemedewerken mij vertellen dat er een knop aan de achterzijde zit waarmee je de Wifi aan/uit kan zetten (zwarte knop achterop). En wat denk je..het hele systeem doet het weer, maar nu staat de Wifi dus helemaal uit en die heb ik wel nodig.

Nog wat extra informatie:

  • Router: Zyxel T56
  • Geen repeaters of andere zenders in het netwerk
  • Ik gebruik HomeAssistant op een Raspberry Pi 4 8gb met de ConBee 2 Zigbee USB-stick


Iemand hier een oplossing voor?
Hoor het graag, alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door eric 18 November 2023, 18:20

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @ddewilt 

Dit is natuurlijk een bekend gegeven! 2.4 Ghz wifi en 2.4 ghz Zigbee gebruiken hetzelfde frequentie spectrum.

Oplossingen zijn om de zenders verder uit elkaar te zetten, of Zigbee 2.4 Ghz in jouw Conbee uit te zetten. Als het alleen gaat om lampen aan/uit en alarm doorgeven etc, dan is de Zigbee standaard in de 915 Mhz voldoende en biedt ook betere dekking dan de 2.4 Ghz.

Hoi @ddewilt 

Dit is natuurlijk een bekend gegeven! 2.4 Ghz wifi en 2.4 ghz Zigbee gebruiken hetzelfde frequentie spectrum.

Oplossingen zijn om de zenders verder uit elkaar te zetten, of Zigbee 2.4 Ghz in jouw Conbee uit te zetten. Als het alleen gaat om lampen aan/uit en alarm doorgeven etc, dan is de Zigbee standaard in de 915 Mhz voldoende en biedt ook betere dekking dan de 2.4 Ghz.

Hey @eric,

Dank voor je reactie. Ja ik weet dat die 2 storen op 2.4 ghz storen, daarom had ik al geprobeerd om de 2.4 ghz wifi uit te schakelen in de router, maar dat hielp niet. De router staat in de gang en de zigbee dongle ligt in een kastje 11 meter van de router vandaan. Net zoals in de vorige situatie toen we een andere modem hadden.

Gisteravond heb ik jouw link eens gecheckt (dank daarvoor) en heb ik het kanaal vd Wifi aangepast, maar dat hielp ook niet helaas. Ik heb zelfs de ConBee op kanaal 26 (dat is wel mogelijk) en Wifi op kanaal 4 gezet. 

Hoe bedoel je eigenlijk dat laatste met die 915 Mhz? Want ik kan zelf alleen maar het kanaal aanpassen. Ik kan dus niet bepalen dat Zigbee altijd over die 915 gaat, want daar heb ik geen invloed op. Het werkt nog steeds even slecht.😅

Wat mij wel opviel is dat ik nu Wifi 6 ontvangst heb op mn mobiel (staat een 6je bij mn ontvangst-icoon bovenaan het scherm). Zou dat er iets mee te maken hebben?

Thanks!

Reputatie 7
Badge +14

Wifi 6 , wat de Zyxel ondersteund,  gebruikt dezelfde radiofrequenties als wifi 4 en 5. Dat ligt vast in het hele radiospectrum in Nederland. 

Maar als je zegt dat als je 2.4 ghz op Zyxel uitzet en het Zigbee probleem is er nog steeds, dan zou je eerder aan een "algemeen" zigbee probleem denken. Dan heeft het niets met de Zyxel te maken. Je zet die immers uit!

Wifi 6 , wat de Zyxel ondersteund,  gebruikt dezelfde radiofrequenties als wifi 4 en 5. Dat ligt vast in het hele radiospectrum in Nederland. 

Maar als je zegt dat als je 2.4 ghz op Zyxel uitzet en het Zigbee probleem is er nog steeds, dan zou je eerder aan een "algemeen" zigbee probleem denken. Dan heeft het niets met de Zyxel te maken. Je zet die immers uit!

Phoe...dat wordt een hele lastige dus. Nou ik zet het uit met de knop achterop de router, dan werkt Zigbee prima. Als ik de 2.4 ghz IN de routerinterface uit zet, doet het probleem zich weer voor…


💡 Ik zal de oude router eens aanzwengelen en naar de instellingen vd wifi kijken!

Laat het hier nog weten, bedankt voor je bericht in ieder geval!

Nou, ik heb de instellingen overgenomen van mijn oude router:

https://prnt.sc/Vm9CUcfG-2PA

Helaas werkt het nog steeds niet op deze instelling. Heb ook geprobeerd om Multicast uit te zetten, maar dat hielp ook niet.

Toevallig nog meer ideeen? Begin het echt benauwd te krijgen hier 😅

Reputatie 7
Badge +9

Hey @ddewilt, ik wil toch vragen of @TMTV, @louisL, @Pieter_B of @Sven-Odido hier nog een deskundige blik op willen wagen.

Reputatie 7
Badge +4

Phoe...dat wordt een hele lastige dus. Nou ik zet het uit met de knop achterop de router, dan werkt Zigbee prima. Als ik de 2.4 ghz IN de routerinterface uit zet, doet het probleem zich weer voor…

Bedoel je dat als je de Wifi uitzet via de knop het probleem weg is maar als je de 2.4Ghz uitzet via de Web interface het probleem blijft? 

Phoe...dat wordt een hele lastige dus. Nou ik zet het uit met de knop achterop de router, dan werkt Zigbee prima. Als ik de 2.4 ghz IN de routerinterface uit zet, doet het probleem zich weer voor…

Bedoel je dat als je de Wifi uitzet via de knop het probleem weg is maar als je de 2.4Ghz uitzet via de Web interface het probleem blijft? 

 

Ja dat klopt! @Sven-Odido 

Hoi @ddewilt 

Dit is natuurlijk een bekend gegeven! 2.4 Ghz wifi en 2.4 ghz Zigbee gebruiken hetzelfde frequentie spectrum.

Oplossingen zijn om de zenders verder uit elkaar te zetten, of Zigbee 2.4 Ghz in jouw Conbee uit te zetten. Als het alleen gaat om lampen aan/uit en alarm doorgeven etc, dan is de Zigbee standaard in de 915 Mhz voldoende en biedt ook betere dekking dan de 2.4 Ghz.

Ik weet trouwens niet waarom er al een antwoord/oplossing is gemarkeerd, maar die is er dus nog niet 😂

Reputatie 7
Badge +4

Ja dat klopt! @Sven-Odido 

Gaan het lampje van de 2.4Ghz wel gewoon uit via de WebGui? 

Ja dat klopt! @Sven-Odido 

Gaan het lampje van de 2.4Ghz wel gewoon uit via de WebGui? 

@Sven-Odido Oke, komtie:
De router staat in de gang (zelfde plek als daarvoor). Het is een wat lastige plek om zonder stoel een knopje te vinden, maar aangezien mij verteld werd om de knop op de achterzijde in te drukken om de WiFi uit te zetten, deed ik dat. En daarna werkte gewoon alles weer. Nooit meer terug gegaan naar de router en daarna het knopje weer ingedrukt. 

Nu pak ik een stoel om er even goed bij de kunnen, heb ik gewoon al die tijd (voel me echt heel erg dom nu, maar het verteld misschien wel iets meer) de router uitgezet. Aan de ene kant had ik het ook niet gemerkt aan het internet op mn apparaten, aangezien de rest op WiFi zit en alleen mijn laptop die met de kabel aan de switch hangt (waar ook de home assistant aanhangt) waarmee ik home assistant dan nog gewoon mee kan bedienen. Daarna zag ik dat alles het weer deed en heb ik die knop achterop de router weer ingedrukt (om de router dus eigenlijk weer aan te zetten.

Oke, dus. Heb de JUISTE ‘WiFi’-knop gevonden (doordat ik er nu goed bij kon) en dat maakt dus helemaal geen verschil of dat ik de WiFi softwarematig of hardwarematig uitzet, geen van beide maakt het verschil. Maar als ik de router dus uitzet, dan doet mijn lamp het dus wel weer gewoon.

Dus eigenlijk zit daar dus nog steeds iets in de weg, maar wat dan. Als de router aanstaat, werkt het niet. Staat hij uit, werkt alles goed. 🙄
 

Ja dat klopt! @Sven-Odido 

Gaan het lampje van de 2.4Ghz wel gewoon uit via de WebGui? 

Om hier even duidelijk over te zijn; Ja, het lampje op de router gaat uit als ik het via de WebGui uitvink.

Reputatie 7
Badge +5

@ddewilt 

Waarom de Fritzbox! niet direct op de utp aansluiting van de mediaconverter aangesloten?

Andere mogelijkheid die hier al jaren werkt is een DMZ in de Zyxel instellen en de Wifi ervan helemaal uitschakelen. Jammer dan maar geen wifi6.

Ik maak gebruik van deze  Sonoff-stick en heb geen probleem met ZHA-Zigbee integratie.
Bij de HA 2023.11.1 update bemerkte ik wel een traagheid maar die is naar “mijn gevoel” met de laatste update weer verdwenen.

 

 

@ddewilt

Waarom de Fritzbox! niet direct op de utp aansluiting van de mediaconverter aangesloten?

Andere mogelijkheid die hier al jaren werkt is een DMZ in de Zyxel instellen en de Wifi ervan helemaal uitschakelen. Jammer dan maar geen wifi6.

Ik maak gebruik van deze  Sonoff-stick en heb geen probleem met ZHA-Zigbee integratie.
Bij de HA 2023.11.1 update bemerkte ik wel een traagheid maar die is naar “mijn gevoel” met de laatste update weer verdwenen.

 

 

Die Fritzbox is weer terug naar de vorige ISP waar ik bij zat..

Reputatie 7
Badge +5

@ddewilt

Waarom de Fritzbox! niet direct op de utp aansluiting van de mediaconverter aangesloten?

Die Fritzbox is weer terug naar de vorige ISP waar ik bij zat..

Duidelijk.

Heb je HA's IP verkregen via DHCP of het je een vast IP ingesteld voor je RPi?
Is de Pi aangesloten met kabel of wifi?

Staat er in de config van HA nergens een verkeerde gateway of dergelijke vast ingesteld?

HA → instellingen → netwerk → IPv4 en verder.

@ddewilt

Waarom de Fritzbox! niet direct op de utp aansluiting van de mediaconverter aangesloten?

Die Fritzbox is weer terug naar de vorige ISP waar ik bij zat..

Duidelijk.

Heb je HA's IP verkregen via DHCP of het je een vast IP ingesteld voor je RPi?
Is de Pi aangesloten met kabel of wifi?

Staat er in de config van HA nergens een verkeerde gateway of dergelijke vast ingesteld?

HA → instellingen → netwerk → IPv4 en verder.

De RPi is verbonden met een kabel en krijgt zijn IP adres middels DHCP. Ik heb in de router het IP adres van HA vastgezet op een speicifiek adres, dus die krijgt altijd hetzelfde IP. De IP instellingen in de RPi staan allemaal op automatisch, WAN is uitgeschakeld en de Netwerkadapter staat op ‘Auto Configure’.

Aan deze situatie is niets veranderd nadat de modem/router is vervangen.

Reputatie 7
Badge +5

Pff. lastig, lastig om mee te bedenken waar de knik (bij wijze van spreken 😅) in de wifi zou kunnen zitten.

  1. enige verandering is een modem/router. Dit brengt de eerste vraag: Is de IP range hetzelfde gebleven? Niet 192.168.0.x en nu 192.168.1.x. (maar een gewijzigd subnet zou HA helemaal onbereikbaar maken)
  2. Kan dan nog niet bedenken waarom dan het IN-schakelen van de Wifi een vertraging teweeg brengt in de sturing naar HA zigbee apparaten.
  3. In de router staat dus eigenlijk het utp MAC adres van de RPi vast? In HA zelf staat de netwerk IP adres instelling en de gateway op Automatisch. Bij een handmatige instelling kan ook de Gateway verkeerd vermeld zijn.!
  4. Zit er in de RPi soms een wifi stick die dwars kan liggen?. Bedoel dus niet de Conbee stick.

Enige is misschien Wifi6 helemaal uit te schakelen of te zoeken in de WPA3 beveiliging waar HA zijn tanden (misschien) op stuk bijt.

Reputatie 7
Badge +3

 

Kan dan nog niet bedenken waarom dan het IN-schakelen van de Wifi een vertraging teweeg brengt in de sturing naar HA zigbee apparaten.

Ander router/modem dus een gewijzigde Wifi signaal sterkte en uitzendpatroon.

Als deze dus krachtiger is, gaat hij de rest meer ‘overstemmen’. Zigbee staat bekend als ‘low power’, dus zal al snel beïnvloed worden door ‘overheersende’ wifi sterkte van devices die in dezelfde band c.q. kanaal uitzenden.

Wat je zou kunnen proberen is, om de bandbreedte van je eigen Wifi eens aan te passen naar zo smal mogelijk. Dus i.p.v. 20/40MHz auto, eens naar handmatig 20MHz te zetten. Hierdoor neemt jou Wifi dus minder bandbreedte in, waardoor er meer ‘ruimte’ overblijft voor je Zigbee.

Als het kan, de uitzendkanalen van de wifi router manueel aanpassen, zodat deze niet of nauwelijks overlappen met je Zigbee kanaal. Zag een plaatje voorbij komen van kanalen, probeer tussen het Zigbee kanaal en je Wifi kanaal zoveel mogelijk afstand te creëren.

Ben geen Zigbee spec zoals @yalerta , dus kan ook niet echt veel meer inbrengen.

 

Reputatie 7
Badge +5

@Pieter_B

zigbee low power heeft meer betrekking op de energie consumptie, al is de zendsterkte daar wel mee gerelateerd.

verder hebben de meeste zigbee devices die niet op batterijen werken een ingebouwde router die zigbee signalen onderling tussen zigbee apparaten doorgeeft.

In het geval van @ddewilt zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn dat de eerste zigbee apparaten die het dichtst bij de zyxel zitten op batterij gevoed zijn waardoor het zigbee signaal word gestoord door die zyxel.en daardoor niet ontvangen op juist die apparaten en daardoor traag reageren.

Behoorlijk ver gezocht en klopt misschien niet helemaal met het storingsbeeld van een vertraagde reactie.

Het 2.4 ghz kanaal van de zyxel verzetten en uit proberen is een eerste optie om het storingsgedrag te onderzoeken en de opmerking om de bandbreedte te verminderen naar 20 MHz is ook het proberen waard.

 

Pff. lastig, lastig om mee te bedenken waar de knik (bij wijze van spreken 😅) in de wifi zou kunnen zitten.

  1. enige verandering is een modem/router. Dit brengt de eerste vraag: Is de IP range hetzelfde gebleven? Niet 192.168.0.x en nu 192.168.1.x. (maar een gewijzigd subnet zou HA helemaal onbereikbaar maken)
  2. Kan dan nog niet bedenken waarom dan het IN-schakelen van de Wifi een vertraging teweeg brengt in de sturing naar HA zigbee apparaten.
  3. In de router staat dus eigenlijk het utp MAC adres van de RPi vast? In HA zelf staat de netwerk IP adres instelling en de gateway op Automatisch. Bij een handmatige instelling kan ook de Gateway verkeerd vermeld zijn.!
  4. Zit er in de RPi soms een wifi stick die dwars kan liggen?. Bedoel dus niet de Conbee stick.

Enige is misschien Wifi6 helemaal uit te schakelen of te zoeken in de WPA3 beveiliging waar HA zijn tanden (misschien) op stuk bijt.

Ja, dit ik snap er echt heeeelemaal geen knars van…Om antwoord te geven op jouw vragen:
1. Ja, dat is veranderd. dat was eerst X.X.178.X. Bij het moment van omschakelen van router, was HA inderdaad ineens onbereikbaar, maar dat probleem is gelukkig allang getackeld.
2. Nou, ik dus ook niet...begin wel een beetje cranky te worden van dit geneuzel 😪
3. Ja, MAC adres staat vast van de RPi. In de HA staat ALLES op automatisch en niets op handmatig.
4. Nee, heb de WiFi uitstaan. Die gebruik ik niet. Er is dus alleen de ConBee stick aanwezig en bedraad internet.

Nou dat laatste heb ik nog eens gecheckt, dat was een goeie optie om nog eens te proberen, maar helaas.. Heb de 802.11 modus zelfs naar “802.11 b/g Gemengd” gezet (ipv b/g/n), maar nog steeds geen verandering. Daarna nog de WPA naar WPA2 gezet (icm de 802 modus) en zelfs ook nog eens de easymesh (die ik uiteindelijk voor op de zolder wel nodig ga hebben omdat ik daar geen bereik heb, maarja, moet iets proberen) uitgezet (ook icm met de andere 2 opties), maar nog steeds geen verbetering..

Ik heb zelfs een ZigBee apparaat verwijderd in HA en opnieuw geinstalleerd in de hoop dat hij iets van instellingen overneemt van de nieuwe situatie, maar had ook weinig zin...😭

 

Kan dan nog niet bedenken waarom dan het IN-schakelen van de Wifi een vertraging teweeg brengt in de sturing naar HA zigbee apparaten.

Ander router/modem dus een gewijzigde Wifi signaal sterkte en uitzendpatroon.

Als deze dus krachtiger is, gaat hij de rest meer ‘overstemmen’. Zigbee staat bekend als ‘low power’, dus zal al snel beïnvloed worden door ‘overheersende’ wifi sterkte van devices die in dezelfde band c.q. kanaal uitzenden.

Wat je zou kunnen proberen is, om de bandbreedte van je eigen Wifi eens aan te passen naar zo smal mogelijk. Dus i.p.v. 20/40MHz auto, eens naar handmatig 20MHz te zetten. Hierdoor neemt jou Wifi dus minder bandbreedte in, waardoor er meer ‘ruimte’ overblijft voor je Zigbee.

Als het kan, de uitzendkanalen van de wifi router manueel aanpassen, zodat deze niet of nauwelijks overlappen met je Zigbee kanaal. Zag een plaatje voorbij komen van kanalen, probeer tussen het Zigbee kanaal en je Wifi kanaal zoveel mogelijk afstand te creëren.

Ben geen Zigbee spec zoals @yalerta , dus kan ook niet echt veel meer inbrengen.

 

Ja dank je, maar heb hem al handmatig op 20mhz gezet en heb al meerdere combinaties met kanalen geprobeerd, heb ook de ZigBee weer handmatig omgzet met a.d.h.v. het filmpje wat je meestuurde (dank daarvoor). Ook daarna de router weer naar een ander kanaal gezet, maar die combinatie werkte ook niet..

@Pieter_B

zigbee low power heeft meer betrekking op de energie consumptie, al is de zendsterkte daar wel mee gerelateerd.

verder hebben de meeste zigbee devices die niet op batterijen werken een ingebouwde router die zigbee signalen onderling tussen zigbee apparaten doorgeeft.

In het geval van @ddewilt zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn dat de eerste zigbee apparaten die het dichtst bij de zyxel zitten op batterij gevoed zijn waardoor het zigbee signaal word gestoord door die zyxel.en daardoor niet ontvangen op juist die apparaten en daardoor traag reageren.

Behoorlijk ver gezocht en klopt misschien niet helemaal met het storingsbeeld van een vertraagde reactie.

Het 2.4 ghz kanaal van de zyxel verzetten en uit proberen is een eerste optie om het storingsgedrag te onderzoeken en de opmerking om de bandbreedte te verminderen naar 20 MHz is ook het proberen waard.

 

Nou, mijn Zigbee apparaten zitten dus allemaal op het stroomnet. Er is 1 Zigbee-apparaat in de bijkeuken, die zit het dichtsbij de router en de rest zit er minimaal 6 tot 9 meter vandaan. Mijn Zyxel en mn HA zitten 11 meter uit elkaar en mijn test-lamp zit nog verder weg van de router dan mn HA.

Het 2.4 ghz kanaal van de zyxel verzetten en uit proberen is een eerste optie om het storingsgedrag te onderzoeken en de opmerking om de bandbreedte te verminderen naar 20 MHz is ook het proberen waard.

Dit heeft dus niets uitgehaald, heb kanaal 1 tm 11 gehad van de router 🙄..

 

Kan dan nog niet bedenken waarom dan het IN-schakelen van de Wifi een vertraging teweeg brengt in de sturing naar HA zigbee apparaten.

Ander router/modem dus een gewijzigde Wifi signaal sterkte en uitzendpatroon.

Als deze dus krachtiger is, gaat hij de rest meer ‘overstemmen’. Zigbee staat bekend als ‘low power’, dus zal al snel beïnvloed worden door ‘overheersende’ wifi sterkte van devices die in dezelfde band c.q. kanaal uitzenden.

Wat je zou kunnen proberen is, om de bandbreedte van je eigen Wifi eens aan te passen naar zo smal mogelijk. Dus i.p.v. 20/40MHz auto, eens naar handmatig 20MHz te zetten. Hierdoor neemt jou Wifi dus minder bandbreedte in, waardoor er meer ‘ruimte’ overblijft voor je Zigbee.

Als het kan, de uitzendkanalen van de wifi router manueel aanpassen, zodat deze niet of nauwelijks overlappen met je Zigbee kanaal. Zag een plaatje voorbij komen van kanalen, probeer tussen het Zigbee kanaal en je Wifi kanaal zoveel mogelijk afstand te creëren.

Ben geen Zigbee spec zoals @yalerta , dus kan ook niet echt veel meer inbrengen.

 

Het laatste wat ik zou kunnen doen is in mijn buidel tasten om een andere modem te kopen, maar als ik niet weet of dat werkt, ga ik dat niet doen.

Reputatie 7
Badge +5

@ddewilt 

oke, je was eerst bij Ziggo

Zet de router ip op het ip van de ziggo router. 
Toen ik overschakelde was dat het eerste dat ik deed. Ip adres van de Texel op 192.168.178.1 instellen.

Het wifi6 en wpa3 van de Zyxel kunnen ook voor hick-ups zorgen, hou dat in gedachten

@ddewilt

oke, je was eerst bij Ziggo

Zet de router ip op het ip van de ziggo router. 
Toen ik overschakelde was dat het eerste dat ik deed. Ip adres van de Texel op 192.168.178.1 instellen.

Het wifi6 en wpa3 van de Zyxel kunnen ook voor hick-ups zorgen, hou dat in gedachten

Nee Trined, maar doesn’t matter. Ik ga morgenavond even het ip adres anders zetten, kijken of het werkt, weekend zit helaas vol. De Wifi 6 en WPA3 allebei al teruggeschroeft maar dat hielp niets..

Maaaar.. thanks voor je reactie en hulp. Appreciate it!

Reageer