Beantwoord

Wifi snelheid problemen

  • 7 September 2023
  • 14 reacties
  • 301 Bekeken

Hi! ik heb even wat forums doorgekeken om te zien of ik iets kan doen aan mijn wifi snelheid zonder resultaat.

 

Ik ben al meerdere maanden klant (al bijna 1 jaar) en wou even vragen of er mischien een oplossing is voor mijn probleem, het probleem is als volgt: De wifi snelheid is veel trager dan belooft.

 

Ik heb een glasvezel aansluiting van 1GB up en download, maar ik krijg een snelheid van rond de 200 mb op mijn pc en rond 300mb op mijn mobiel (De speedtest screenshot beneden is wel lager dan normaal maar een speedtest is natuurlijk een moment opnamen)

 

Ik wou even vragen wat hier aan gedaan kan worden? In andere posts lees ik dat andere rond de 500mb zitten qua up en download en daar over klagen 😅 dus ik wou eventjes weten wat voor tips en triks jullie hebben om te snelheid te vergroten?

modem: Zyxel T-54

plaatsing: Pc zit 1 verdieping boven het modem (bijna direct erboven) Modem hangt naast de meterkast

Schermopnams speedtest (van pc):

PC info:
 


Mobiel speedtest:
 


als er nog andere info nodig is stuur ik het graag!

icon

Beste antwoord door Waqqas 7 September 2023, 12:54

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Wat je zou kunnen doen is Wi-Fi versterkers plaatsen. De snelheid die aangegeven wordt door Odido is bedraad internet. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Candler 

Haal je bedraad wel de juiste snelheid dus minimaal 750 Mbps?

In dit topic staan ook een aantal WiFi tips die misschien kunnen helpen.

200-300 Mbps zijn eigenlijk prima snelheden voor de WiFi.

@echteJacco Gaan versterkers wel helpen? de speedtest die ik heb geplaatst was gemaakt wanneer ik direct voor hem modem stond, en ik snap wel dat ik geen 1GB up en down ga krijgen via wifi maar dat het niet eens 50% is vond ik bijzonder.

@Waqqas Wij hebben momenteel niks bedraad aangesloten 😥 dus ik kan niet heel makkelijk checken of bedraad internet wel de juiste snelheden haalt. Maar ik ga even in het topic kijken of er misschien iets valt te verbeteren om de wifi snelheid te vergroten.

Bedankt in iederen geval voor de reacties!

Reputatie 7
Badge +15

@Candler 

Heb je verder apparaten die WiFi 6 ondersteunen of niet?

Met WiFi 5 is -450 Mbps wel het maximum denk ik.

Met WiFi 6 haalde ik zelfs tot 900 Mbps op 5 GHz.

@Waqqas Hi ik heb ook een : Lenovo ThinkBook 15 G3 - 21A4002DMH
In de specifiecaties staat dat hij wifi 6 ondersteund echter krijg ik als ik een speedtest uitvoer (voor het modem zoals bij mobiel) een download snelheid van ongeveer 125MB en een upload snelheid van ongeveer 185.

Dus wifi 6 helpt me niet veel qua snelheid verhogen

Reputatie 7
Badge +15

@Candler

Ik heb hier ook een Zyxel-T54.

2,4 GHz en 5 GHz gesplitst zodat apparaten niet onnodig met 2,4 GHz blijven verbonden in de buurt van het de router.

Vaste kanalen voor beide banden.

Het werkt prima hier, misschien kun je het zo ook eens proberen?

Als het apparaat WiFi 6 ondersteund dan zie je een 6 bij het WiFi icoontje.

@Waqqas ik ga kijken of het splitsen van de kanalen werkt. En wanneer ik op het wifi icoontje druk staat dat het verbonden is met het netwerk via wifi 6 

 

Ik moet nu werken maar ik stuur wel een berichtje als ik de kanalen heb gesplits om te kijken of dat werkt

@Waqqas Ik heb geprobeerd om de netwerken te splitsen echter kan ik het niet weg vinken (het blokje blijft grijs) Ik heb nu de 2,4gh uit gezet en de snelheid is nu dubbel!

Zou je ook mogelijk weten hoe ik de netwerken kan splitsen? gezien de knop niet werkt als ik via het modem zelf inlog

Reputatie 7
Badge +15

@Candler 

Als je in de router bent ingelogd, ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos, Easymesh, zet deze optie uit en klik op toepassen.

Op dezelfde pagina ga naar algemeen, nu kan je het vinkje bovenaan weghalen bij instellingen hetzelfde houden.

Kies 2,4 GHz, geef hem een andere SSID en wachtwoord bijvoorbeeld en klik op toepassen.

Doe hetzelfde voor 5 GHz en klik op toepassen.

Nu kan je de 2,4 GHz apparaten met het 2,4 GHz netwerk verbinden en de 5 GHz apparaten met het 5 GHz netwerk.

@Waqqas Yes het lukt nu! dankje voor het stappenplan!

Ik ben sinds gister overgestapt naar Odido en loop inderdaad tegen hetzelfde probleem aan. Bedraad haalt ie gewoon 1000mbit up en down maar op de wifi kom ik op de 2.4GHz band niet hoger dan 50mbit en op de 5GHz band rond de 200-300 mbit. Dit is aanzienlijk lager dan de 1000mbit. Mis ik een instelling in de modem waarmee ik de bv. het vermogen van het signaal aan kan passen?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @omafiets, welkom op onze Community!

De 1000 Mbit/s haal je wel bedraad, dat is goed. Met wifi is het bijna niet haalbaar om 1000 Mbit/s te halen, er spelen te veel factoren mee. Ik zie dat je de banden gesplitst hebt, dit raden we nooit aan. Je wifi netwerk heb ik onderzocht en die ziet er netjes uit. Een aantal apparaten nemen wel je 2,4 GHz frequentie in beslag. Zou je het Mesh systeem weer aan kunnen zetten en de snelheid kunnen testen zowel dichtbij het modem en verder weg van het modem? Ook is het handig om een blik te werpen op dit topic, wellicht kun je hier nog iets uithalen om je snelheid te verbeteren! 

 

Hey @omafiets, welkom op onze Community!

De 1000 Mbit/s haal je wel bedraad, dat is goed. Met wifi is het bijna niet haalbaar om 1000 Mbit/s te halen, er spelen te veel factoren mee. Ik zie dat je de banden gesplitst hebt, dit raden we nooit aan. Je wifi netwerk heb ik onderzocht en die ziet er netjes uit. Een aantal apparaten nemen wel je 2,4 GHz frequentie in beslag. Zou je het Mesh systeem weer aan kunnen zetten en de snelheid kunnen testen zowel dichtbij het modem en verder weg van het modem? Ook is het handig om een blik te werpen op dit topic, wellicht kun je hier nog iets uithalen om je snelheid te verbeteren! 

 

Dag @Tommie van Odido. Bedankt voor je reactie. Ik ben er zeker van op de hoogte dat je nooit 1000mbit/s via WiFi kan halen (ben zelf ook technisch). Echter is het wel merkwaardig dat met een nieuw modem de snelheid drastisch verlaagd is terwijl mijn situatie niet veranderd is. Ook bij mijn vorige provider had ik 2,4GHz en 5GHz gesplitst en had ik nooit problemen met de snelheid. Waarom raden jullie eigenlijk aan om de mesh aan te zetten? Het zou niet veel uit moeten maken aangezien het twee aparte frequenties zijn, lijkt me.

Het lijkt er bijna op alsof het modem het hardwarematig niet aan kan. Ik zit te twijfelen om een eigen modem aan te schaffen die de snelheden wel kan halen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @omafiets, we raden het aan omdat de Zyxel een Mesh modem is. Het modem bepaald dan voor het apparaat welke band het beste signaal heeft en verbind het apparaat automatisch met de betere band. In dit topic leggen we dat haarfijn uit:  

 

 

De T-56 kan snelheden aan tot 2500 Mbit/s. Hardwarematig moet het goed zitten!😎

Reageer