Wifi werkt niet goed

  • 13 March 2024
  • 20 reacties
  • 159 Bekeken

Beste Odido medewerker,

Na nu bijna 3 weken bezig te zijn om onze wifi goed aan de praat te krijgen heeft de back office voor de 3e keer ons verzoek voor een monteur geweigerd. Ref nr: 69481154.

We hebben werkelijk alles geprobeerd, maar het wifi signaal in ons huis blijft bedroevend slecht, valt soms weg ook. Internet doet het prima, het gaat echt om de wifi. Gisteren met de klantenservice medewerker opnieuw 2 wifi versterkers geprobeerd in te stellen, maar ook dat lukte weer niet helaas. Toen is opnieuw het verzoek naar de back office doorgezet voor een monteur maar afgewezen met dat het probleem zou zijn opgelost. Maar helaas…

Dus mijn vraag is, hoe kunnen wij nu verder? Wifi staat al op 2.4 gH, 5 is uitgeschakeld. Het enige wat wij willen is goed wifi bereik op de 1e en 2e etage van ons huis. En dat het signaal stabiel is. 

Wat wij al hebben gedaan:

  • herhaaldelijk systeem (glasvezel en modem) gereset
  • klantsenservice afgelopen 2,5 week 6 keer gebeld met meerdere gesprekken van >1 uur. Modem doet het altijd goed (dat is vermoedelijk de reden dat de back office het verzoek afwijst).
  • gideon zelf gebeld, maar zonder ticket van de back office van Odido kunnen zij niks. Ook vanuit Gideon is met Odido gebeld maar konden niks betekenen.
  • eigen deco tp links (3 stuks type M9) doen niks voor het wifi signaal boven
  • wifi verterkers (2 stuks) van Odido zoals boven beschreven zelfs met hulp van de klantenservice zijn beide niet op het wifi netwerk te koppelen waardoor ze dus ook het netwerk niet kunnen versterken.

Inmiddels heeft dit alles mij al meer dan 3 volle dagen gekost en ben ik zo'n beetje wanhopig omdat ik niet meer weet hoe ik Odido kan overtuigen dat wij een monteur nodig hebben die thuis komt kijken wat het probleem is. Mijn vriend en ik werken veel vanuit thuis, we hebben 3 pubers. Dus wifi is echt nodig met alle apparaten die tegenwoordig op wifi werken: smartphones, speakers, centrale verwarming, tablet, play station, laptops etc. Hopelijk begrijpen jullie dat met wegvallend wifi bereik er dus echt problemen zijn.

Ik hoor heel graag of vanuit de Odido community wij wel geholpen kunnen worden?

Tommie van Odido 1 maand geleden

Hoi @fleurtjeS, hiervoor ben je aan het juiste adres!

Ik ben meteen voor je gaan kijken en zie inderdaad dat je Wifi niet optimaal is. Daarnaast werken onze wifipunten niet als je Mesh uit hebt staan ( 2,4 GHz en 5 GHz banden gesplitst). Ik heb wat instellingen voor je aangepast op het modem. Zou je sowieso één wifipunt bedraad aan kunnen sluiten en vervolgens de tweede draadloos volgens onze instructies op de website? Daarnaast ben ik benieuwd naar waar het modem precies staat en hoe je netwerk in elkaar zit, zou je hier een schets van kunnen maken en met mij willen delen? Geef het modem ondertussen een powerflip en haal je Deco's uit je netwerk. Ik heb WPA-3 op WPA-2 gezet en Mesh weer aangezet. Als je apparaten aangeven dat WPA-3 vereist is dan dien je het netwerk volledig te vergeten op het apparaat en opnieuw verbinding te maken.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @fleurtjeS, hiervoor ben je aan het juiste adres!

Ik ben meteen voor je gaan kijken en zie inderdaad dat je Wifi niet optimaal is. Daarnaast werken onze wifipunten niet als je Mesh uit hebt staan ( 2,4 GHz en 5 GHz banden gesplitst). Ik heb wat instellingen voor je aangepast op het modem. Zou je sowieso één wifipunt bedraad aan kunnen sluiten en vervolgens de tweede draadloos volgens onze instructies op de website? Daarnaast ben ik benieuwd naar waar het modem precies staat en hoe je netwerk in elkaar zit, zou je hier een schets van kunnen maken en met mij willen delen? Geef het modem ondertussen een powerflip en haal je Deco's uit je netwerk. Ik heb WPA-3 op WPA-2 gezet en Mesh weer aangezet. Als je apparaten aangeven dat WPA-3 vereist is dan dien je het netwerk volledig te vergeten op het apparaat en opnieuw verbinding te maken.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Hoi @fleurtjeS, hiervoor ben je aan het juiste adres!

Ik ben meteen voor je gaan kijken en zie inderdaad dat je Wifi niet optimaal is. Daarnaast werken onze wifipunten niet als je Mesh uit hebt staan ( 2,4 GHz en 5 GHz banden gesplitst). Ik heb wat instellingen voor je aangepast op het modem. Zou je sowieso één wifipunt bedraad aan kunnen sluiten en vervolgens de tweede draadloos volgens onze instructies op de website? Daarnaast ben ik benieuwd naar waar het modem precies staat en hoe je netwerk in elkaar zit, zou je hier een schets van kunnen maken en met mij willen delen? Geef het modem ondertussen een powerflip en haal je Deco's uit je netwerk. Ik heb WPA-3 op WPA-2 gezet en Mesh weer aangezet. Als je apparaten aangeven dat WPA-3 vereist is dan dien je het netwerk volledig te vergeten op het apparaat en opnieuw verbinding te maken.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Hoi @Tommie van Odido,

Ik ben zo blij dat er nu echt iemand is die kan helpen! Alvast hartelijk dank daarvoor.

De update nu is dat ik de wifi versterkers van Odido opnieuw heb gekoppeld na de powerflip. Naast het modem een versterker waarbij het power lampjes oranje brandt, het wifi lampje groen en het lampje met de 3 streepjes groen. Dit was nog niet gelukt, hiervoor brandde het lampjes met de 3 streepjes niet. Dus dit is al winst :-) Daarna de tweede versterker met de lan kabel aan het modem gekoppeld en na dezelfde installatie als de 2e deze op de 1e etage geplaatst. Maar daar gaat iets niet goed denk ik, het lampje met de 3 streepjes gaat niet branden (de andere twee zijn groen zoals hoort). Heb deze op meerdere plaatsen gezet (verder weg en dichterbij het modem, maar nooit meer dan 8-10 meter). Dus hier loop ik vast… Wat kan ik hier nog doen?

Helaas lukte het inloggen op de app mpro mesh voor het apparaat WX5600-T0 nog steeds niet, niet met ons eigen aangemaakte ww, niet met de wireless key en ww van achterop het modem en ook niet van achterop de wifi versterkers zelf. Wel kon ik inloggen op EX5601-T1 met ons eigen aangemaakte ww. Wellicht dat deze info jou wel wat zegt ;-) ik weet niet wat hiermee te doen.

We hebben na de aanpassing van de instellingen vanuit jou inderdaad alle apparaten opnieuw op het wifi netwerk moeten inloggen na het netwerk te ‘vergeten’. Wel heb ik alle apparaten dan op het 2.4 GHz netwerk gezet.

Ik zag dat ik door Odido ben gebeld vanmorgen en kreeg hier een mail over, was op mijn werk dus kon niet opnemen. Ik zou dolgraag met jou verder kijken hoe wij onze problemen hier met de wifi kunnen oplossen! Als je morgen na 11:30 uur kan bellen ben ik bereikbaar, dan het liefst zo vroeg mogelijk vanaf 11:30 :-) Verder ben ik aan het werk en niet thuis. Hoop dat dat lukt!

De vragen nu zijn dus:
1. Hoe verder met de wifi versterkers?
2. Hoe kan ik inloggen op de mesh app?
3. Kunnen wij bellen zodat we samen kunnen uitkomen op een oplossing?

Alvast suuuuuuper bedankt voor het meedenken!

Hoi @Tommie van Odido 

Nog een aanvulling op mijn bovenstaande bericht van vandaag. Ik ben ingelogd op ons netwerk via 192.168.1.1. Daar kan ik zien dat 5 GHz nog steeds uit staat, dus dit lijkt niet anders dan daarvoor. Deze had jij weer aangezet toch? Kan heel goed zijn dat jij meer ziet dan ik natuurlijk, maar toch even checken.

En wat nu vervelend is, de speakers op de 2e etage (met het slechste wifi bereik) moest ik naar fabrieksinstellingen terugzetten om deze weer opnieuw aan wifi te koppelen. Dit hebben wij de afgelopen weken steeds, en is een onderdeel van het wegvallende wifi signaal denk ik. Als ik op de 2e etage ben valt op mijn telefoon ook geregeld het wifi signaal weg.

En daarbij krijgen wij de e-readers niet meer aan het wifi netwerk gekoppeld. Ook niet na 'vergeten’ van het netwerk op de e-reader. Dit was eerst (beneden bij voldoende wifi signaal) geen probleem. Dus dat is ook gek.

Het kastje van de centrale verwarming (e-twist van remeha) heb ik ook naar fabrieksinstellingen moeten terugezetten om weer aan de wifi te koppelen. Ook dit is, net als met de speakers, een terugkerend probleem.

Ik hoop van harte dat je ons verder kan helpen! Inmiddels weet ik het echt niet meer...

@Tommie van Odido 

Hoi, sorry voor nog een bericht, maar onze laptops kunnen ook niet meer op de wifi. Dit was voor vandaag bij voldoende wifi signaal geen probleem. Het IP adres lijkt niet goed te gaan (dat is wat wij kunnen zien bij de wifi instellingen op de laptops). Mocht je het nuttig vinden kunnen wij hiervan een screenshot sturen (of bespreken aan de telefoon?).

Reputatie 7
Badge +9

Hey @fleurtjeS, ik ben alleen werkzaam op de Community en alle communicatie verloopt via hier en niet telefonisch.

Ik ben opnieuw gaan kijken en zag dat de 5 GHz band nog steeds uit was en de Transmitpower veel te laag stond. Dit heb ik voor je aangepast. Als je nu je apparaten probeert te verbinden lukt het dan wel? Ook ben ik benieuwd naar je snelheid. Zou je eens een bekabelde speedtest kunnen uitvoeren? Ik zie namelijn een hele lichte verhoging op de demping terug in mijn lijnmeting. Maar dit is zo mini dat het waarschijnlijk niks zal doen. 

Hoi @Tommie van Odido ,

Super bedankt dat je weer voor ons aan de slag bent!

Helaas gaat het nog niet goed. Mijn laptop gaat nu wel op de wifi (mijn vriend is vandaag op kantoor dus die kan ik nu niet testen), maar e-readers en mijn remarkable niet. Ik heb het glasvezel kastje en het modem allebei weer van het stroom afgehaald en daarna laten opstarten. Daarna gaat het dus nog steeds mis.
En de harman kardon speakers (staan beneden met goede wifi daar) zijn dus ineens uit wifi verbinding waarvan ik de multibeam niet meer aan de wifi krijg. Ik snap er niks meer van! :-(

Voordat ik de wifi versterkers ga instellen handig om eerst te kijken waarom ik sommige apparaten niet op de wifi krijg?

Ik begrijp dat je niet kan bellen, maar vanuit de klantenservice kunnen ze mij ook niet helpen. Al zoveel gesprekken gehad, en de back office heeft dus al 3 keer het verzoek om verder geholpen te worden bijvoorbeeld met een monteur afgewezen. 
Dus hoop ik echt heel erg dat jij ons verder kan helpen :-) 

Ik hoe doe ik een bekabelde speedtest? Ik kan best aardig logisch nadenken, maar ben geen ITer, dus deze snap ik even niet.

Hoop dat we weer verder komen :-) 

Groeten,

Fleurtje

Reputatie 7
Badge +9

Kan je eens je de naam van je wifi netwerk (SSID) wijzigen in iets zonder een punt, speciale tekens of spaties @fleurtjeS? Heb je toevallig in het wachtwoord speciale tekens zoals een komma of een vraagteken staan?

Sorry, ik zie dat ik de instructies van een bakebelde test niet heb meegestuurd in mijn vorige bericht. Bij deze:

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Hoi @Tommie van Odido 

Hier komen de foto's 😁

Met hele fijne hulp van een klantenservice medewerker hebben wij opnieuw de wifi versterkers geprobeerd aan te sluiten, maar helaas zonder resultaat.

Het netwerk heeft nu een andere naam en ww, beide zonder leestekens.

Bijgevoegd de screenshots van de 3 gevraagde beelden. 

En daarbij het kastje van de CV krijgen we niet meer op de wifi, deze zou alleen op 2.4 GHz werken en nu denk ik dat dit dus komt doordat het netwerk beide frequenties heeft. Wat kunnen we hiermee? De speakers koppelen wel (heb nog niet allemaal gedaan maar de eerste 2 doen het).

Ik hoop weer heeeeeeel erg dat jij ons weer verder kan helpen!

Groeten,

Fleurtje

 

Reputatie 7
Badge +9

We hebben iets aangepast op de firmware van je wifipunten. Kan je eens kijken of het koppelen nu wel goed lukt @fleurtjeS?

Dit ziet er inderdaad veel te laag uit. Heb je toevallig je desktop wel in de 2.5 Gbit poort met minimaal een Cat6 kabel of hoger? Anders stuur ik een monteur voor je aan om alles langs te lopen.

Hoi @Tommie van Odido 

Het klinkt wel alsof we steeds dichterbij een oplossing komen 😀
13 jaar geleden zijn wij hier komen wonen en hebben overal cat5 UTP kabels liggen, dat was toen de standaard geloof ik. Dus mogelijk dat dit iets van de vertraging veroorzaakt? Maar volgens mij is 500 mbs dan nog steeds erg laag ook voor de cat5 kabel, toch? Zeker omdat wij een 2G abonnement hebben afgesloten en de cat5 meer aan moet kunnen dan 500 mbs.

Wij doen geen high tech dingen hier in huis, wel aardig wat apparaten die op de wifi zitten: 6 speakers, 6 smartphones, 3 e-readers, een remarkable, 1 tablet, 2 laptops, kastje CV installatie en de PS4 en TV. Wij hoeven echt niet het allersnelste internet/wifi, maar het moet wel werken en voldoende bereik hebben 😉. Nu met wegvallend wifi signaal en waarschijnlijk erg traag hebben wij dus echt problemen. 
Zou een cat 8 kabel het verschil maken? Dan zijn wij wel bereid dit aan te leggen (kost een halve dag met het doortrekken van de kabel door het huis).
En anders toch een monteur die kan helpen zou heel fijn zijn.

En er is goed nieuws over de wifi versterkers. Ik heb er eentje op de 1e etage in de kamer boven de meterkast (daar staat het modem) geplaatst en eentje op de 2e etage. Met gebruik van het wps knopje (op advies van je frontoffice collega) hebben beide versterkers nu een groen lampje branden bij de 3 locatie streepjes. Dit alleen is al reden voor een feestje 😎 Ik hoop dat alle speakers het blijven doen en dat het wifi signaal stabiel goed blijft.

Dan blijft de vraag over wat te doen met de kabel en het vertraagde signaal? Want wij hebben nu een 2G abonnement waar we niets aan hebben… 

Nogmaals super bedankt voor je hulp en ik zie ernaar uit dat alles helemaal werkt! Fijn weekend!

Reputatie 7
Badge +9

Hey @fleurtjeS, bedankt voor de verduidelijking. Hopelijk heb je een lekker weekend gehad.

Een Cat5 kabel kan tot 100 Mbit/s aan, dus ik gok dat je een Cat5e kabel getrokken hebt? Cat5e kan namelijk tot 1000 Mbit/s, om van je 2 Gbit abonnement te kunnen genieten dien je minstens een Cat6 kabel of hoger te hebben. Zou je eens een Cat6 kabel in de 2.5 Gbit poort willen stoppen en een bekabelde speedtest willen doen? Ik ben benieuwd of je dan wel in de buurt komt van de 2000 Mbit/s. 

Op dit moment zie ik dat één wifipunt goed werkt, het modem heeft nog wat dekkings issue's zo te zien en het tweede wifipunt verbind ook niet helemaal lekker. Waar staat het modem precies?

Hi @Tommie van Odido 

Weekend was hier goed, met betere wifi ;-) Jij goed weekend gehad ook hoop ik!

Het klopt inderdaad dat het cat5e is. Maar dan zouden we 1000 mbit/s moeten halen wat dus niet lukt. We hebben nu een cat6 kabel besteld en zullen dan deze uitproberen en met dezelfde laptop de snelheidstest doen.

Wel gek dat je ziet dat maar één wifipunt goed werkt, ze geven namelijk beide groene lampjes (power, locatie en wifi). Het is wel voor het eerst in jaren dat we nu op de 2e etage werkende wifi hebben. Beneden hebben wij in de keuken echter nauwelijks wifi bereik. Dit is op een kleine 8m afstand van de meterkast waar het modem zit. Dus dit is wel gek… En het is een huis uit de jaren ‘60 (dus zonder dikke betonnen muren en vloeren). En voor de volledigheid, het 1e wifipunt staat recht boven het modem dus op de 1e etage, dat is op ongeveer 4m afstand. Het 2e wifipunt staat dan op de 2e etage op ongeveer 6m afstand van het 1e wifipunt.

Een probleem wat niet is opgelost is dat het kastje van de CV eerst wel verbond aan de wifi maar nu niet meer. Het bereik lijkt hier het probleem te zijn (hooguit 2 streepjes en heel soms even 3 streepjes). Voor een stabiele verbinding moet dit minimaal 3 streepjes zijn. Ik vermoed dus dat het bereik (wat jij ook ziet als probleem vanuit modem/wifi versterkers) hier een oorzaak van is. Hoop dat we daar nog een oplossing voor gaan vinden.

Kan jij nog wat betekenen voor de dekkings issue's van het modem? Een nieuwe kabel gaat daar namelijk niet veel aan verbeteren toch?

Weer super bedankt voor al je moeite!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @fleurtjeS, mijn weekend was ook goed, bedankt voor het vragen!

Ik heb nogmaals je wifinetwerk er maar eens bijgepakt en het lijkt erop dat de dekking voor je Sunitech Enterprise apparaten vooral niet goed gaat. Deze zorgen dan ook voor de congestie op het netwerk omdat ze aandacht blijven vragen. Weet jij toevallig welke apparaten dat zijn? Ik denk dat we tijdelijk de wifi problemen aan de kant moeten zetten en eerst de focus leggen op een bekabelde verbinding met een Cat6 kabel. Als de test niet goed is met een bekabelde verbinding dan kunnen we hoog of laag gaan springen maar dan zal de Wifi ook nooit beter worden, wat we ook doen. 

Als we een goede bekabelde situatie hebben uitgesloten dan kunnen we verdere stappen ondernemen. Vind je dat een goed idee? Zou jij nog een test willen doen als je de Cat6 ontvangen hebt? Als je dan een goede meting hebt dan heb ik nog een paar trucjes in mijn zak om dit op te lossen en anders moeten we een monteur laten komen om de thuissituatie uit te sluiten.

 

Hoi @Tommie van Odido 

Eindelijk tijd nadat de cat6 kabel binnen was om de speedtest opnieuw uit te voeren. Nu met VPN uit. Ik heb hier de documenten bijgevoegd, met de cat6 kabel metingen. In volgende bericht zet ik de nieuwe metingen met cat5e kabel. Ik hoop dat je er wijzer van wordt dan ik ;-) Voor zover ik het begreep moet met de cat6 kabel zeker meer dan 1000 worden gehaald toch? En dat halen wij dus niet. Heel gek dat eerder vandaag de test veel lager (rond 500) uitkwam.

Ik hoop zo erg dat je een paar hele goede trucjes nog hebt :-) 

Groeten,

Fleurtje

 

Hi @Tommie van Odido 

En hierbij de metingen met de cat5e kabel.

Ik hoor heel graag van je wat je ervan vindt en hoe we nu verder moeten.

Dank je!

Fleurtje

 

Reputatie 7
Badge +9

Dit ziet er goed uit @fleurtjeS! Daar ben ik erg blij om want dan is het issue alleen met wifi en niet op het netwerk zelf. 

We hebben al een aantal stappen uitgevoerd maar nu wil ik je toch nog vragen om het modem en wifipunten te voorzien van een harde factory reset. Ik weet dat het veel gevraagd is maar ik ben erg benieuwd wat het gaat doen als alle instellingen op default staan. Als je eenmaal de devices gerest hebt, kan je het wifipunten dan opnieuw verbinden met het modem? Waar ik vooral naar benieuwd ben is of je apparaten die geen verbinding meer kunnen krijgen met het modem, na de reset wel weer kunnen verbinden met het modem. Alvast heel erg bedankt voor alle moeite!

 

1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (boven de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.

Hoi @Tommie van Odido 

Toch denk ik dat er iets niet klopt. Met de cat6 kabel zouden we meer moeten halen toch met een 2G abonnement? Dan lijkt het toch dat er een probleem is met het modem.

Tuurlijk zal ik een reset uitvoeren, niet vandaag ivm werk dus geen tijd om ook daarna alles weer te koppelen (ben ik voor ales 2 uur mee bezig). 

Wat kun je verder zien van de dekking van het modem? Eerder gaf je aan dat dit niet helemaal in orde was en dat maar één wifipunt goed gekoppeld zou zijn (en dat terwijl wij hier bij beide wifi versterkers 3 groene lampjes zien).

Groetjes,

Fleurtje

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @fleurtjeS 

Kan je eens in je browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat?

Klik op de > naast systeeminformatie en kan je dan eens een screenshot daarvan delen?

Hallo @fleurtjeS 

Kan je eens in je browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat?

Klik op de > naast systeeminformatie en kan je dan eens een screenshot daarvan delen?

Hoi @Waqqas ,

Neem je het van @Tommie van Odido over? Werken jullie allebei voor Odido? Vind het wat lastig om ‘zomaar’ details te delen via internet.

Groeten,

Fleurtje

Reputatie 7
Badge +15

@fleurtjeS 

Nee hoor ik ben een klant bij Odido die je graag helpt.

Bij de WAN poort moet je 2500 zien staan en bij de 2.5G LAN ook.

Indien dit niet het geval is dan zul je CAT6A kabels of hoger tussen ONT en router en tussen router en laptop moeten gebruiken, CAT6A kabels kunnen snelheden tot 10 Gbps aan.

Ben je er ook zeker van dat je eigen apparatuur deze snelheid aan kan?

Reageer