Zyxel T50 router zeer slecht wifi apparaat

  • 3 September 2023
  • 11 reacties
  • 345 Bekeken

Een familielid heeft een T-Mobile internet aansluiting afgenomen in haar appartement. Zij heeft een Zyxel T-50 gekregen en is erachter gekomen dat het WiFi signaal van dat apparaat bagger is. Zelf heb ik wat onderzoek gedaan, en deze apparaten blinken daar niet in uit. Een apparaat wat 3 meter bij de T-50 vandaan staat (directe line of sight) hapert continue.

Waarom doet T-Mobile zo moeilijk om het apparaat te vervangen voor de opvolger, nl de (betere) T-54 ? (dit wordt ook door T-Mobile gezien als de opvolger van de T-50)
Als algemeen bekend is dat de WiFi van de T-50 niet goed functioneert, waarom wordt deze dan niet direct vervangen als er een ticket wordt aangemaakt over een slecht WiFi bereik?

E zou iemand contact opnemen om langs te gaan, maar die afspraak is niet nagekomen. Niemand gehoord en/of gezien. Als ze gewoon een T-54 afsturen is het probleem opgelost, waarom dan monteurs rond laten rijden ?

Overigens heeft ze deze aansluiting pas een half jaar. De T-54 lijkt (volgens vele bronnen op internet) al meer dan een jaar de standaard router bij uitlevering van nieuwe aansluitingen. toch is ze opgezadeld met een zeer slecht functionerende T-50.

Tot op de dag van vandaag is ze erg ontevreden en wil het contract opzeggen. Dit zou niet nodig zijn geweest als T-Mobile adequaat handelt. Wellicht is het nog niet te laat, maar dan moet er wel een nieuwe router worden opgestuurd. 

 

Waqqas 7 maanden geleden

@Piet400

Hmm ik heb nu een Zyxel-T54 deze is eigenlijk hetzelfde als de Zyxel-T50 maar met WiFi 6.

Ik had geen WiFi Plus punten, de T50 was genoeg voor de hele woning (rijtjeswoning).

Had je de reset nog uitgevoerd? Hier staan een aantal WiFi tips die je misschien helpen om de WiFi wat beter te maken.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Piet400 

Ik heb hier ook de Zyxel T-50 gehad en het  is een prima router met prima bereik, in sommige gevallen wordt de Zyxel-T50 nog wel geleverd.

En gaat dit om een DSL of glasvezel verbinding? Werkt bekabeld internet wel zonder problemen? Verder zou een fabrieksreset misschien kunnen helpen.

Hi Waqquas,

Bedankt voor je reactie. Het betreft een DSL verbinding. Bekabeld werk hij wel naar behoren, maar feit is dat hij vrijwel alleen via WiFi wordt gebruikt.

De helpdesk heeft al diverse keren het apparaat op afstand onder handen genomen. Maar dat bied geen soelaas. 

Overigens is in dit geval de gebruikerservaring van de gebruiker als enige een factor van belang, specs van apparatuur tellen hierbij niet. Daar zou T-Mobile naar moeten luisteren.

Daarnaast heb ik wat onderzoek gedaan en het WiFi signaal van dit apparaat is ronduit beroerd. dat het in bepaalde situaties wel voldoet, doet hier niets aan af.

Als het signaal dan al zo goed is, mag jij me uitleggen waarom ze 2 WiFi versterkers toegestuurd heeft gekregen door T-Mobile. Dit is ronduit waanzin als we het hebben over een (niet functionerende) WiFi verbinding binnen een straal van 3 meter (direct zicht).

Hiervoor moet ze nog betalen ook, dus dat lijkt het belangrijkste te zijn bij T-Mobile. Een tevreden gebruiker krijg je door adequaat te reageren op klachten en deze snel te verhelpen. Dit is simpel te doen door een T-54 op te sturen. Maar nee, er moet extra verdiend worden door WiFi versterkers aan te smeren.

Zeer discutabel. Als het mij zou overkomen, lag mijn opzegging al op de mat bij T-Mobile.

 

 

 

 

 

Reputatie 2

Bij mij werkt met de T50 de download traag en de upload juist snel op WIFI 2.4ghz. 
Echter, de 5ghz wifi slaat nergens op. Die kan je net zo goed uit zetten. Na 4 meter kan je er niks meer mee. Flut bereik. 

Reputatie 7
Badge +15

@Piet400

Hmm ik heb nu een Zyxel-T54 deze is eigenlijk hetzelfde als de Zyxel-T50 maar met WiFi 6.

Ik had geen WiFi Plus punten, de T50 was genoeg voor de hele woning (rijtjeswoning).

Had je de reset nog uitgevoerd? Hier staan een aantal WiFi tips die je misschien helpen om de WiFi wat beter te maken.

Er zijn diverse acties ondernomen om het wifi bereik te verbeteren. Dit door met een WiFi analyser te kijken op welk kanaal hij het beste kan draaien. Dit heeft geen effect gehad op de kwaliteit van de verbinding. 

Ook heeft T-Mobile zelf wijzigingen gedaan aan het apparaat, wat precies is mij niet bekend, maar wel weet ik dat het ook niet heeft geholpen.

Alle tips zijn al uitgevoerd. Wat ik eerder heb aangegeven, het is werkelijk waanzin om met versterkers te werken in een appartement om een betere verbinding te krijgen over 3 meter afstand.

De stugge houding van T-Mobile helpt hierin zeker niet, 1-ding is zeker, ze jagen klanten weg.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Piet400, ik help je familielid hier graag mee!

Zou je voor mij het klantnummer van de desbetreffende persoon in je profiel kunnen zetten? Dan kan ik namelijk de verbinding van een afstandje bekijken. Ga naar My T-Mobile → Meer → Mijn Gegevens: bovenaan de pagina staat, Jouw Klantnummer: ABC12345. Als je dit gedaan hebt geef mij dan hier een seintje. Dan kijk ik met je mee.

@Tommie, Ik ben deze informatie aan het achterhalen, heb dat op dit moment nog niet.

Overigens neemt dat niet weg dat ik niet zoveel vertrouwen heb in het wijzigen van de configuratie van deze router. Het is zoals eerder vermeld niet een al te best apparaat als het om WiFi gaat.

Maar misschien dat het vanaf vandaag allemaal beter is nu jullie ‘Odido’ heten 😏

Niet zo pietluttig doen en gewoon een beter apparaat opsturen! al de manuren die er verloren gaan aan het zoeken naar een probleem, wat niet oplosbaar lijkt met dit apparaat is te vergeefse moeite. En (niet onbelangrijk) de klant blijft nog langer ontevreden.

Reputatie 7
Badge +15

@Piet400

Heb je misschien thuis een WiFi versterker liggen of kan je deze aanschaffen? Dan zou je deze ook bekabeld aan kunnen sluiten en zo de WiFi regelen. WiFi op de Zyxel kan dan uit.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Piet400, als jij de gegevens kan regelen kan ik alles nakijken en een lijnmeting doen. Dan kan ik ook het een en ander uitsluiten en daar een conclusie uithalen. Wellicht kan ik dan ook een nieuw modem opsturen. We doen er alles aan bij Odido om dit voor je familielid op te lossen! 

Reputatie 7
Badge +3

Een lijnmeting gaat niets opleveren als bekabeld goed werkt. @Piet400 zou je eens op een Android telefoon de (reclamevrije) app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vrem.wifianalyzer&pcampaignid=web_share kunnen installeren en schermafdrukken van de “Channel Graphs” maken op de locatie waar de Wifi slecht werkt? Zowel van 2,4 als 5 GHz. Dan krijgen we een beetje een idee hoe druk jouw Wifi omgeving is wat dat kan veel uitmaken.

Een modemruil is altijd het overwegen waard om uit te sluiten dat er iets aan dit specifieke modem mankeert want de T50 van @Waqqas werkte wel goed qua bereik.

Waar staat het modem? Hopelijk niet (verplicht) in de meterkast want dat kan ook verstorend werken voor Wifi door het vele metaal in de buurt.

@Tommie van Odido,  zodra ik het klantnummer heb, zal ik dat bekend maken. 

@Folkert, Ik zit helaas niet in de buurt bij de persoon om wie het gaat, maar mocht ik in de gelegenheid zijn, dan zal ik dat zeker doen. Overigens zit het aansluitpunt midden in de woonkamer, en zit er niets in de weg, qua spullen. 

Reageer