Beantwoord

Einde webmail - mobiel abonnement opzeggen

  • 22 July 2023
  • 9 reacties
  • 314 Bekeken

TMobile stopt met webmail en schrijft mij dat ik hierom kosteloos mijn internet abonnement kan opzeggen. Nu heb ik ook een mobiel abonnement afgesloten bij T Mobile. Maar daar heb ik dan niet veel meer aan, omdat de korting vervalt. Ik neem aan dat ik het mobiele abonnement dan ook kan opzeggen? Of zit ik daar 2 jaar aan vast?

icon

Beste antwoord door eric 22 July 2023, 16:23

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hi @Maria789 

De kosteloze opzegging met het verdwijnen van email per 1 april 2024 is alleen voor t-mobile thuis. Als je van de kortingen gebruik maakt vervalt inderdaad het klantvoordeel voor je mobiel maar dat is geen grond om ook mobiel kosteloos te annuleren. Dat zul je dus moeten meenemen in de beslissing of je provider email dusdanig belangrijk is dat je liever naar een andere provider email overstapt.

Het is zo handig om een provider onafhankelijk email adres te nemen. Is het niet voor nu, dan wel voor de toekomst..

maar dat is geen grond om ook mobiel kosteloos te annuleren.

Beste @eric, dit klopt niet.

Er zijn al enige tijd nieuwe regels die de consument het recht geven om zogenaamde ‘converged’ producten (combinatie van vaste en mobiele diensten) op te zeggen bij wijzigingen in de prijs of voorwaarden bij één van de twee producten.

ACM zegt hierover dan ook het volgende:

“Wat doe ik als mijn aanbieder van telefonie, internet of televisie de prijzen of de algemene voorwaarden verandert?”

(...)

“Wanneer mag ik mijn abonnement kosteloos opzeggen?

Is de wijziging in uw nadeel? Bijvoorbeeld omdat de prijs omhoog gaat of omdat er televisiezenders verdwijnen? Dan mag u het abonnement zonder verdere kosten opzeggen.

Hebt u een pakket met meerdere diensten? Bijvoorbeeld: internet, televisie en vaste of mobiele telefonie? En verandert er iets aan één van deze diensten? Dan mag u het hele pakket kosteloos opzeggen.”

Bron: https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden

@Maria789 mag het abonnement mobiele abonnement dus tegelijk opzeggen met de vaste diensten. Als er eventueel sprake is van een toestellening in het mobiele abonnement maakt T-Mobile uiteraard nog aanspraak op de betaling daarvan. De klant krijgt dan een ‘administratief’ abonnement zonder diensten met enkel de toestellening, of kan er voor kiezen om deze in één keer te voldoen.

Dat is interessante info, Tom. 👍🏻

Leest een moderator ook nog mee? Want deze vraag is dus verkeerd beantwoord.

Reputatie 7
Badge +14

@Maria789  Het is geen pakket! Het zijn beide losse diensten die als je van beide gebruik maakt een korting opleveren.
Mobiel en thuis wordt nooit als pakket aangeboden. Dat zijn dus 2 verschillende zaken.
Er zijn overal gratis maildiensten je wordt nergens van afgesloten en je hebt tot volgend jaar de tijd om het adres te veranderen wat overal online kan. Fluitje van een cent. 

Alle Algemene voorwaarden

@CrisTien Het is een converged dienst, de wet ziet dit als ‘bundel’. Deze mag je opzeggen in dit geval. T-Mobile lijkt de regels die inmiddels al 1 á 2 jaar gelden niet te kennen.

Artikel 7.3aa (Telecommunicatiewet)

1. Indien een aan een consument aangeboden bundel van diensten of bundel van diensten en eindapparatuur ten minste een internettoegangsdienst of een voor het publiek beschikbare nummergebaseerde interpersoonlijke communicatiedienst omvat, zijn de artikelen 7.1, tweede, derde en zevende lid, 7.2, 7.2a, 7.2ab, 7.2ac, 7.2ad en 7.3, vierde lid, van toepassing op alle elementen van die bundel.


Deze aanscherping van de Telecommunicatiewet komt vanuit Brussel (EU). Hij is gemaakt omdat consumenten goedkoper uit zijn als ze bij één provider zitten voor zowel mobiele als vaste diensten, aangezien ze daar korting op krijgen als ze deze combineren. Om te voorkomen dat een consument voordeel verliest mag deze beide diensten opzeggen zodat deze bij een andere provider kan combineren en korting krijgt.

Offtopic: dezelfde aangescherpte wet stelt dat T-Mobile klanten jaarlijks moet informeren over het goedkoopste aanbod. Doen ze ook niet.

Artikel 7.2ab (Telecommunicatiewet)

2. Ten minste een maand voordat de initiële contractduur afloopt informeert de aanbieder de eindgebruiker op genoegzame wijze en op een duurzame drager over het einde van de initiële contractduur van de overeenkomst en over de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen en geeft hem advies over de voordeligste tarieven met betrekking tot zijn diensten.

3. De aanbieder geeft de eindgebruiker ten minste een keer per jaar informatie over de voordeligste tarieven.

 

Fluitje van een cent. 

Ik heb al zo ruim 200 accounts in mijn wachtwoordmanager staan. Alle e-mailadressen aanpassen is absoluut geen fluitje van een cent. Maar dit was ook niet de vraag van TS. 

Reputatie 7
Badge +14

De vraag van TS is beantwoord. Het is hier geen juridische loket waar we met wettekst interpretatie aan de gang gaan. Als hij/zij het abonnement op wil zeggen kan dat niet via een klantenforum.  Hoe je kan opzeggen staat hier

De vraag van TS is beantwoord.

De vraag is verkeerd beantwoord, als iemand dezelfde vraag heeft zal deze persoon onterecht verkeerd voorgelicht worden en daarmee geen gebruikmaken van consumentenrechten. Dat is in het voordeel van T-Mobile in dit geval natuurlijk.

Het is hier geen juridische loket waar we met wettekst interpretatie aan de gang gaan.

Dit is inderdaad iets wat T-Mobile zelf zou moeten doen, maar geen enkele moderator gaat dit opwerpen omdat het topic als beantwoord is gemarkeerd.

Als hij/zij het abonnement op wil zeggen kan dat niet via een klantenforum.  Hoe je kan opzeggen staat hier

De vraag was of het opgezegd mag worden of niet. Het was geen opdracht tot opzeggen.

Reageer