Hallo, je hebt je internet bundel volledig verbruikt.

  • 15 September 2023
  • 3 reacties
  • 589 Bekeken

Dag Odido,

allereerst fijn om via een ander platform dan jullie zelf (voorheen T-mobile, nu Odido) te moeten vernemen. Nou had ik inderdaad een mailtje van jullie in de inbox op de dag van de ‘overstap’, maar het was wellicht fijn geweest die aankondiging (al was het maar een sms of push bericht van de provider app) te ontvangen. Nu kwam ik er achter via andere sociale kanalen dat er dus klaarblijkelijk sprake was van een overname. Voor een bedrijf wat communicatie bied had ik toch wel wat betere communicatie verwacht. Enfin.

Mocht het bij toeval zijn dat niet veel later na het bericht van overname ik door mijn databundel heen was. Op zich geen gek idee, hoeft ook niet zozeer een probleem te zijn natuurlijk en het gebeurde hiervoor dan gelukkig ook niet iedere maand. Dus die situatie voor mij was schaars te noemen. Maar nou kreeg ik (zoals verwacht) een sms’je van (inmiddels) Odido;

Hallo, je hebt je internetbundel volledig verbruikt. Nog geen MB-aanvuller gekocht? Open snel de Odido App of ga naar www.odido.nl/aanvuller Of kies voor internet op lage snelheid totdat je nieuwe bundel ingaat op xx-xx-xxxx/ Je kunt pas verder internetten als je een keuze maakt. Tot snel, Odido

Dus je voelt hem al aankomen, ik dus als de wiedeweerga naar die nieuwe Odido App. Die was namelijk ervoor al ‘razendsnel’ geupdate via de Wi-Fi. Maar jammer en helaas, ik kan begrijpen dat er bij een overname wat haperingen zijn, maar pas na mijn keuze zou het pas mogelijk zijn om verder te internetten *vloekwoord*. Mocht dit nou net gebeuren op het moment dat ik mij ver weg van enig Wi-Fi punt bevond en ik juist op dat moment even een Navigatie App nodig had (wederom) *vloekwoord*. Oh, maar dan kan ik wel naar odido.nl/aanvuller om mijn MB’s aan te vullen zodat ik ieder geval nu de nood zo hoog is, daar gebruik van kan maken. Wederom een teleurstelling. De pagina odido.nl/aanvuller wou niet eens laden. Waarschijnlijk omdat ik mijn keus nog niet had gemaakt of ik gebruik wil maken van langzaam internet. Nou heeft mijn geheugen i.c.m. mijn richtingsgevoel mij gelukkig niet in de steek gelaten. En gelukkig waren daarnaast ook mijn belminuten nog niet op (waardoor het extra in de kosten zou lopen),

Nou speelde deze situatie zich gelukkig overdag af, maar ik kan mij voorstellen dat een ander gebruiker van Odido (in mijn geval voorheen T-Mobile) en/of ik zelf, deze situatie had gehad in de nachtelijke uren. Ik wil niet gelijk praten over een levensgevaarlijke situatie, want het bereik was nog steeds goed en daardoor 112 binnen hand bereik. Maar dat je data gelijk word gecanceld op het moment dat je door je ‘verbruik’ heen bent vind ik toch vrij vreemd. Helemaal omdat je dus eerst moet bevestigen dat je op lage snelheid verder wilt gaan nadat je door je zogenoemde bundel heen bent. De navigatie app wist mij niet eens te vertellen waar ik was ondanks dat ik GPS had aanstaan. De website www.odido.nl/aanvuller was niet eens te bereiken, omdat ik dus eerst moest bevestigen dat ik op langzamere snelheid door wou gaan (zonder daarbij extra kosten te maken).

Het nog vreemdere was, dat toen eenmaal bij thuiskomst (En ik weer Wi-Fi had en dus dat kon bevestigen) ik een sms’je ontving:

Hallo, je hebt gekozen om gratis te internetten op lage snelheid. Deze gaat in zodra je internetbundel volledig verbruikt is.  Wil je snel internet? Koop een MB-aanvuller. Ga naar www.odido.nl/jouwverbruik of de Odido App voor je actuele status. Tot snel, Odido.

Dat ‘tot snel’ was nog even extra spiritus op een brandende wond. Ik had tenslotte zeer snel die App geopend wat jullie zelf eerder aanraden, slechts tevergeefs. Daarnaast vraag ik mij nu af als dit weer mocht gebeuren, of ik dan gelijk die lage snelheid heb. Er staat tenslotte “Deze gaat in zodra je internetbundel volledig verbruikt is.”. En aangezien daar al sprake van was, verwacht ik eigenlijk wel na het lezen van dat bericht, dat daar in eerste instantie al sprake van was. Maar wederom helaas tevergeefs mocht het niet baten.

Het zou daarom fijn zijn dat je (ook met betrekking tot een ieders veiligheid);

  • 1. Of automatisch die trage snelheid beschikbaar maakt en je dus niet eerst via een App of via een website moet bevestigen dat je daar gebruik van wilt maken.
  • 2. Of die trage snelheid maakt voor een ieder, waardoor zij op zijn minst, met hun eigen snelheid die app kunnen openen dan wel naar die website kunnen gaan, om hun MB’s aan te kunnen vullen.
  • 3. Of in ieder geval punt 2. i.c.m. het gebruik/verbruik van een Navigatie App, waardoor (zowel overdag als ‘s nachts) je alsnog een weg weet te vinden richting huis, dan wel het punt waar je dacht te belanden.
  • 4. Eigenlijk gewoon een combinatie van al die drie. En dat je (eventueel via website/app) kan aangeven dat als het bundel op is, dat het dan ook echt op is. Of, dat je daar al van te voren kan aangeven, dat mocht het bundel op zijn, je in aller nood gebruik wilt kunnen maken van een lager data plan dan dat je bundel te bieden heeft.

Want ondanks het bundel wat je hebt, schijnt er nu dus ook sprake te zijn van ‘snelheidsbeperking’ van het bundel waar je aan gekoppeld bent. Mocht je onbeperkt internet willen, dan is dat niet gelijk gekoppeld aan de maximale snelheid waar je wellicht vanuit gaat.

Daardoor ben ik ook wel benieuwd naar, dat mocht je eenmaal na die overbodige bevestiging-stap gekozen hebben voor de lage snelheid, welke snelheid je op zijn minst kan verwachten. Ik kan dat zelf niet zo gauw vinden namelijk, maar merkte op dat mijn gekozen navigatie systeem (o.a. voor autorijden) daar af en toe wel moeite mee had en daardoor niet de verwachte service kon bieden die ik er normaliter van kon verwachten. Dat zou weleens gevaarlijke situaties kunnen opleveren waarvan je kan zeggen, had nou maar die extra MB’s genomen, maar het kan ook een service zijn die je op zijn minst hoopt te kunnen verwachten van een provider.

Tip: maak de overstap naar de lage snelheid buiten je bundel geautomatiseerd. Ik weet niet of je via bepaalde poorten navigatie wel toegankelijk kan maken/blijven houden, maar mocht zoiets kunnen, zou dat zeker fijn zijn en wat menig burger op prijs kan stellen vermoed ik. Je zou maar verdwaald zijn, net buiten je bundel vallen en hierdoor juist de verkeerde richting uit gaan met alle gevolgen van dien.

Marciano van Odido 6 maanden geleden

Hoi TeleV, allereerst excuses voor de vertraagde reactie. Jouw topic is ons volledig ontglipt. Zo net na de overgang naar Odido was erg druk, excuses hiervoor. Het kan daarom zijn dat niet alles even soepel werkte, zoals je gewend was. Ik ben het volledig met je eens dat je altijd online moet kunnen zijn. Daarom hebben we nu ook een stuk meer opties voor Unlimited bundels. Ook aan de Mijn Odido-omgeving blijft veel gewerkt worden, zodat alles goed bereikbaar is. Heb je inmiddels ook contact gehad met een van mijn collega's? Kan ik op dit moment nog iets voor je doen?

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi TeleV, allereerst excuses voor de vertraagde reactie. Jouw topic is ons volledig ontglipt. Zo net na de overgang naar Odido was erg druk, excuses hiervoor. Het kan daarom zijn dat niet alles even soepel werkte, zoals je gewend was. Ik ben het volledig met je eens dat je altijd online moet kunnen zijn. Daarom hebben we nu ook een stuk meer opties voor Unlimited bundels. Ook aan de Mijn Odido-omgeving blijft veel gewerkt worden, zodat alles goed bereikbaar is. Heb je inmiddels ook contact gehad met een van mijn collega's? Kan ik op dit moment nog iets voor je doen?

Dag Marciano,

bedankt alsnog voor je ‘iets wat late’ reactie, maar toch fijn dat er op terug word gekomen! Ik begrijp dat met een overstap er dingen wat anders kunnen gaan. Waar het voor de consument wellicht alleen een naamsverandering oogt, gebeurd er waarschijnlijk veel meer achter de schermen. Het is dan ook fijn dat er meer opties zijn voor Unlimited bundels, echter maak ik daar (qua bellen) geen gebruik van. Is er toevallig een vakje dat je weet wat ik kan aanvinken (mocht ik ooit weer eens over mijn data gaan), dat langzaam internet automatisch word gestart? Ik kan best even zonder internet, maar vooral qua navigatie gaf dit toch wel meer problemen dan gedacht/gehoopt.

Vriendelijke groet.

Reputatie 7
Badge +9

Hi TeleV, uiteraard, ik laat je niet zonder reactie hangen! Ook bedankt voor jouw begrip. Als je bundel op is ontvang je een SMS met deze melding en hier staat ook direct een linkje naar Mijn Odido, waar je deze optie inderdaad kunt kiezen. Mocht je een periode ingaan waarin je meer data nodig zal hebben, dan kun je wellicht ook (na de 80% verbruik SMS) je bundel verhogen. Deze kun je 1 keer per maand bijstellen en gaat ook gemakkelijk en snel via Mijn Odido

Een berichtje hier via de Community is uiteraard altijd welkom als we je ergens bij kunnen helpen! 😊

Reageer