Beantwoord

Klacht over abonnement inflatiecorrectie

  • 4 October 2023
  • 4 reacties
  • 224 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Geachte heer of mevrouw,

 
Op 29 september 2023 kwam ik erachter dat u mijn abonnement hebt veranderd. U hebt namelijk het bedrag van de hoogte van het abonnement gewijzigd met een verhoging van 10% zonder mij hier tijdig over in te lichten en het bedragen op de facturen van augustus en september jl. zijn ook onverklaarbaar hoger dan de 15,50 euro die gesteld wordt (zelfs met 10% verhoging). Ik heb hier een klacht over.
 
Wat is het probleem?
 
De verandering in mijn abonnement is niet in mijn voordeel omdat, Tele2 op 7 juli 2023 mij een verlenningsaanbod heeft gedaan (al eerder dan ik had verwacht) voor de gestelde 15,50 euro per maand. Daarna is zonder enige aankondiging het bedrijf over gegaan van naam naar Odido. Sinds dien betaal ik meer. U vertelde mij dit niet van tevoren. Ik kreeg dan ook geen kans om het abonnement zonder extra kosten op te zeggen.
 
Hoe is dit wettelijk geregeld?
 
Als de verandering niet in mijn voordeel is, dan heb ik het recht om mijn abonnement zonder kosten op te zeggen. Ook moet u mij minimaal een maand van tevoren informeren over veranderingen in mijn abonnement. Dit staat in de Telecommunicatiewet, artikel 7.2. De Autoriteit Consument & Markt (de ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl.
 
Wat verwacht ik van u?
 
Ik vraag u om mijn abonnement te laten doorlopen zonder deze veranderingen, dus zoals deze is aangeboden voor 15,50 euro per maand. Wilt u of kunt u dat niet? Dan wil ik mijn abonnement zonder kosten opzeggen en overstappen naar een andere provider.
Ik vraag u vriendelijk om een oplossing binnen twee weken.
 
Biedt u geen oplossing?
 
Verandert u mijn abonnement? En laat u mij niet zonder extra kosten opzeggen? Dan dien ik hierover een klacht in bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM en ben ik genoodzaakt verdere juridische stappen te ondernemen.
Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per email.
 
Tot slot.
 
Ik wil graag aangeven dat Odido het erg moeilijk maakt om contact mee te krijgen. Na ruim 20 minuten aan de telefoon te wachten wordt de hoorn erop gegooid. Er wordt richting de chatbot gestuurd die ook niet voor het juiste antwoord kan zorgen. Zo lees ik ook dat ik niet de enige ben. Erg klant onvriendelijk in mijn ogen.
 
Met vriendelijke groet,
Raymond
icon

Beste antwoord door eric 5 October 2023, 13:56

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @ballum ,

Ik begrijp toch dat je niet bent ingegaan op het telefonische verleningsaanbod? Indien wel, heb je dan de bevestiging ontvangen. Dat is namelijk wel nodig om de overeenkomst en de nieuwe prijs/voorwaarden/bundels helder te hebben.

Als je abonnement niet is verlengd, dan geldt de 10% inflatiecorrectie. Dat is geen verandering van het abonnement, maar de in de algemene voorwaarden opgenomen correctie die het CPB vaststelt. Meer info daarover vind je hier.  Omdat het al onderdeel is van de overeenkomst is een aparte aankondiging niet verplicht, maar die is wel gedaan op de factuur die je voor de factuur met de inflatiecorrectie hebt ontvangen.

De naamswijziging van Tele2 naar Odido is een cosmetische, er veranderd voor bestaande klanten niets in de voorwaarden. Wle kun je nu verlengen naar een Odido abonnement met alle voordelen die Tele2 nog niet bood. Denk dan aan Multisim, een unlimited abonnement met roaming inbegrepen in een aantal landen buiten de EU en een 120 winkels waar je ook voor service vragen terecht kan. Ook hierbij geldt dat de naamswijziging geen reden is om je abonnement kosteloos te beëindigen.

Hoi Eric,

Ik ben niet telefonisch gebeld en ben door niemand benaderd.

Ik kreeg op 7 juli 2023 een aanbod om mijn abonnement te verlengen en dat ik 15,50 euro per maand kwijt zou zijn. Dus inclusief verhoging. Want op de factuur staat dat jullie per 1 juli 2023 een verhoging doorvoeren. Ik teken het contract op 7 juli 2023.

Ik beroep mij dan ook op mijn recht om het abonnement te ontbinden als de wederpartij zich niet aan het contract houdt en beëindig hierbij mijn contract per 30 november 2023.

 

Graag ontvang ik van jullie schriftelijke bevestiging per mail.

 

Ps. Ik ben blijkbaar niet de enige met dit probleem en dat jullie onbereikbaar zijn. Via dit rare platform wordt er wel gereageerd, maar niet wanneer ik bel of mail.

 

Groeten,

Raymond

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @ballum ,

Ok, dus je hebt dit digitaal gedaan in de mijn.tele2.nl omgeving? Dan heb je daar toch ook een bevestiging van gehad en moet het goedkomen.

Ik kan als medeklant natuurlijk niet in jouw gegevens kijken, dus zou je even moeten kijken in het aanbod wanneer dat nieuwe abonnement zou ingaan. Ze sturen namelijk vaak een x tijd voordat je abonnement afloopt een aanbod voor een verlening, maar die verlenging, prijzen, bundels en voorwaarden gaan pas in zodra het lopende abonnement is afgelopen en tot die tijd loopt het oude abonnement en is ook de inflatiecorrectie van toepassing . Dus wat is de einddatum van je oude/lopende contract, en wat was het maandbedrag begin van dit jaar?

Het is door de naamswijziging drukker bij de klantenservice. De wijzingen bieden namelijk voor veel oud Tele2 klanten meer mogelijkheden en die willen daar “allemaal” informatie over. Op dit forum praat je vooral met medeklanten, er zijn ook moderators die je herkend aan “moderator” achter hun naam.

Ok, ik begrijp dus dat je een medeklant bent. Excuus.

Nou ja goed, ik heb nooit problemen gehad met Tele2 maar, ik kon ineens eerder verlengen. Nog een punt is dat ik zo ook dingen rooskleuriger kan maken dan ze zijn. Als ik een aanbieding krijg van 15,50 ga ik er ook van uit dat ik dit ga betalen…

 

 

Als ik zo op internet lees, zijn er talloze mensen die klachten hebben over dingen die niet werken, prijzen die omhoog gaan en meer. Het lijkt erop dat er in het bedrijf iets niet goed zit.

 

Kijk de naam had ik ook niet zelf gekozen, maar goed. En ook de manier waarop alles ineens over ging.

Ik krijg idd het idee dat degene die zeggen dat een grote partij alles heeft opgekocht en er nu dus een zooitje van maakt.

Ik ben gewoon niet tevreden over de kosten, de onbereikbaarheid en hoe het bedrijf dit voor zich zou zien. Als ik hier even een blik op het forum werp zie ik dat er duizenden met mij zijn..

Reageer