T-Mobile heeft onlangs kennelijk stapsgewijs voor haar klantenbestand de encryptie gewijzigd naar TLS 1.2 overigens zonder vooraf klanten te informeren. Windows 10 heet TLS 1.2 native te ondersteunen, maar dat is onjuist. Dat klopt mogelijk voor een schone installatie, maar voor de heel veel mensen zal de migratie naar Windows 10 met behoud van applicaties etc.zijn geïmplementeerd. Daarmee wordt ook in elk geval deels de registry van de voorgaande Windows versie meegenomen die al of niet TLS 1.2 ondersteunde.
In het geval van mijn computer was er sprake van een op zich probleemloze stap van W7 → W10 totdat T-Mobile de encryptie standaard voor Outlook verhoogde naar TLS 1.2. De Oulook foutmelding gaf toen ook aan dat de encryptie het probleem was. Na aanpassing in de registry is TLS 1.2 nu toegevoegd. Mail werkt weer, maar te vaak krijg ik nu een melding dat de server kennelijk te druk is. Na enige tijd slaagt Outlook er wel in om de server te bereiken. Mijn zoon heeft op zijn Outlook vergelijkbare problemen.
Het zou mij niet verbazen als dit probleem contact met server veroorzaakt wordt door mensen met een vergelijkbaar upgrade pad voor Windows, die met de oude lagere encryptiestandaard toch contact proberen te leggen met de T-Mobile servers.
Advies aan T-Mobile om dit zelf verder te onderzoeken.