Beantwoord

Fritzbox 5530 AON rechtstreekse Aansluitingen zonder de Huawei optixstar HN8010Ts

  • 4 December 2023
  • 24 reacties
  • 521 Bekeken

Beste lezers op deze communiteit,

Ben van Tweak noodgedwongen moeten overstappen naar Odido omdat ze ermee gaan stoppen ze worden overgenomen door Odido.

De modem Fritzbox 5530 AON doet het niet zoals voorheen op het Tweak glasvezelnetwerk. Ik heb nu Odido glasvezel.

War moet je nu doen?

WIl niet de Huawei optixstar gebruiken.

Geef me stapsgewijs de handelingen aan wat er moet gebeuren en ik ben je eeuwig dankbaar voor de uitleg.

Want bij de klantenservice kunnen ze dat niet wat me erg betreurt. Ze verwijzen me naar deze plek om het te vragen.

Mijn netwerk is de Fritzbox 5530 namelijk en ik ga geen instalatiepakkket van Odido gebruiken.

Bij voorbaat dank Jeroen Looden.

icon

Beste antwoord door Waqqas 4 December 2023, 11:38

Bekijk origineel

24 reacties

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jeroenlooden 

Omdat je een AON model hebt kan je deze niet rechtstreeks op XGSPON glasvezel aansluiten, met een model voor XGSPON kan dit helaas ook nog niet, hopelijk kan dit binnenkort wel want het is bekend bij Odido en ze werken aan een oplossing.

Voor nu kan je de Huawei gebruiken en de FB 5530 met een internetkabel verbinden.

Oke bedankt moet ik dan de glasvezel stekker uit de Fritzbox halen en er een UTP internetkabel insteken. Het is voor mij lang geleden dat ik de achterkant van de Fritzbox heb gezien. Zit daar dan een internetaansluiting in diezelfde ingang als de glasvezel stekker

Kan het me niet meer herinneren 

Hij moet in de Fiber ingang kunnen lijkt mij.

Zal eens kijken of dat gaat.

Wat is simpel de reden dat het Odido glasvezel anders is dan die van Tweak. Het isnen blijft dezelfde kabel. Wat is het technische verschil erachter. Denk het wel gelezen te hebben. Maar een logische uitleg zou welkom zijn

Met vriendelijke groeten Jeroen Looden 

Denk toch niet dat hier een internetkabel in kan wel?

Reputatie 7
Badge +14

 

Mijn netwerk is de Fritzbox 5530 namelijk en ik ga geen instalatiepakkket van Odido gebruiken.

Bij voorbaat dank Jeroen Looden.

Hoi Jeroen,

Een Odido glasvezel verbinding moet altijd eerst door een Guidion monteur met de Odido apparatuur worden opgeleverd. Dat is zowel voor het technische deel (en de garantie) als het administratieve deel, alleen dan wordt het abonnement gestart.

Nadat de monteur het met een ONT en de Zyxel router van Odido heeft opgeleverd en getest kun je jouw eigen apparatuur weer aansluiten. Er zijn diverse glasvezel technieken en degene die Tweak gebruikte kan anders zijn dan wat Odido via de bij jou aanwezige netbeheerder aanbiedt. Uiteindelijk bieden ze een internetdienst aan en geen glasvezel techniek. Als jij jouw eigen apparatuur wilt gebruiken, dan zal deze geschikt moeten zijn voor de aansluiting die Odido levert. 

Vaak is het gebruik van de Odido ONT en dan een goede ethernetkabel naar een eigen router het makkelijkst. Als jouw router daar niet aan voldoet en de glasvezel techniek is anders, dan kun je altijd nog de Zyxel router gebruiken, of natuurlijk een andere Fritzbox aanschaffen.

Dat heeft de monteur al gedaan en werkt maar moet er van af namelijk ik kan nu niks en de klantenservice heeft gezegt dat je het MAC adres alleen maar hoeft over te nemen van de mediaconverter van Huawei en het dan werkt. Dus aan die afspraak houd ik me aan. Tuurlijk ga ik geen andere Fritzbox aanschaffen. Welke van de Fritzbox 5530 zou dan werken.

Reputatie 7
Badge +15

@Jeroenlooden 

In de interface kies je het T-Mobile/Odido profiel en stel LAN 1 als WAN poort in, daar kan je dan de internetkabel die vanaf de Huawei komt op aansluiten.

WAN poort instellen

Reputatie 7
Badge +14

Ok Jeroen, helder.

De klantenservice kan verder geen advies en ondersteuning geven op klant specifieke eigen apparatuur. Het zijn geen tweakers zoals wellicht vroeger bij Tweak. De basis informatie staat op de Odido webpagina, de leverancier van apparatuur dient je verder te ondersteunen en er zijn ook medeklanten op dit forum waar je mee kunt sparren. 

Check eens de posts van @peter-keetfm . Hij is ook een enthousiaste gebruiker van een Fritzbox.

@Jeroenlooden 

Is het gelukt met de handleiding van @Waqqas .?

Helaas moet je nu de 2.5Gbit poort opofferen voor een wan poort.

Dat doe je eerst in netwerkinstellingen.

(Screenshot is van een Fritzbox 5590)

Hierna het profile kiezen.

Dit kan Odido of T-mobile zijn afhankelijk welke firmware op de Fritzbox staat.

 

Reputatie 7
Badge +6

Als je geen LAN-poort wilt opofferen, zou je ook een RJ45-SFP kunnen kopen. (1Gbit of 10Gbit. Dit zijn voorbeelden, ik heb ze niet getest.)

Als je geen LAN-poort wilt opofferen, zou je ook een RJ45-SFP kunnen kopen. (1Gbit of 10Gbit. Dit zijn voorbeelden, ik heb ze niet getest.)

Ik denk niet dat dat gaat werken.

Ik dacht dat Fritzbox gebonden was aan eigen Fritz SFP modules.

Als je geen LAN-poort wilt opofferen, zou je ook een RJ45-SFP kunnen kopen. (1Gbit of 10Gbit. Dit zijn voorbeelden, ik heb ze niet getest.)

Ik denk niet dat dat gaat werken.

Ik dacht dat Fritzbox gebonden was aan eigen Fritz SFP modules.

Nee de Fritzbox staat los van de SFP Module. Nu moet ik een XGS-PON Module aanschaffen om die Installatie pakket op zolder te kunnen droppen. Maar moet welke frequentie Odido op de glasvezel hanteerd. Aan de hand van dat gegeven kan ik de juiste bestellen. Klantenservice van Odido hennen dat gegeven niet. Wie kan het met zekerheid zeggen welke frequentie het is.   Mvg Jeroen

Als je geen LAN-poort wilt opofferen, zou je ook een RJ45-SFP kunnen kopen. (1Gbit of 10Gbit. Dit zijn voorbeelden, ik heb ze niet getest.)

Ik denk niet dat dat gaat werken.

Ik dacht dat Fritzbox gebonden was aan eigen Fritz SFP modules.

Gewoon bij glas blijven is beter dan koper

Als je geen LAN-poort wilt opofferen, zou je ook een RJ45-SFP kunnen kopen. (1Gbit of 10Gbit. Dit zijn voorbeelden, ik heb ze niet getest.)

Ik denk niet dat dat gaat werken.

Ik dacht dat Fritzbox gebonden was aan eigen Fritz SFP modules.

Nee de Fritzbox staat los van de SFP Module. Nu moet ik een XGS-PON Module aanschaffen om die Installatie pakket op zolder te kunnen droppen. Maar ik moet weten welke frequentie Odido op de glasvezel hanteerd. Aan de hand van dat gegeven kan ik de juiste bestellen. Klantenservice van Odido kennen dat gegeven niet. Wie kan het met zekerheid zeggen welke frequentie het is.   Mvg Jeroen

 

Als je geen LAN-poort wilt opofferen, zou je ook een RJ45-SFP kunnen kopen. (1Gbit of 10Gbit. Dit zijn voorbeelden, ik heb ze niet getest.)

Ik denk niet dat dat gaat werken.

Ik dacht dat Fritzbox gebonden was aan eigen Fritz SFP modules.

Nee de Fritzbox staat los van de SFP Module. Nu moet ik een XGS-PON Module aanschaffen om die Installatie pakket op zolder te kunnen droppen. Maar moet welke frequentie Odido op de glasvezel hanteerd. Aan de hand van dat gegeven kan ik de juiste bestellen. Klantenservice van Odido hennen dat gegeven niet. Wie kan het met zekerheid zeggen welke frequentie het is.   Mvg Jeroen

Wat ik toen van Avm begreep kan er alleen merk gebonden SFP modules in de Fritzbox.

Dus de 3 types.

Fritz SFP AON

Fritz SFP GPON

Fritz SFP XGS-PON

 

Als je geen LAN-poort wilt opofferen, zou je ook een RJ45-SFP kunnen kopen. (1Gbit of 10Gbit. Dit zijn voorbeelden, ik heb ze niet getest.)

Ik denk niet dat dat gaat werken.

Ik dacht dat Fritzbox gebonden was aan eigen Fritz SFP modules.

Nee de Fritzbox staat los van de SFP Module. Nu moet ik een XGS-PON Module aanschaffen om die Installatie pakket op zolder te kunnen droppen. Maar moet welke frequentie Odido op de glasvezel hanteerd. Aan de hand van dat gegeven kan ik de juiste bestellen. Klantenservice van Odido hennen dat gegeven niet. Wie kan het met zekerheid zeggen welke frequentie het is.   Mvg Jeroen

Wat ik toen van Avm begreep kan er alleen merk gebonden SFP modules in de Fritzbox.

Dus de 3 types.

Fritz SFP AON

Fritz SFP GPON

Fritz SFP XGS-PON

 

Ja om ze te verkopen aan je. Je kunt 3 types Fritzbox 3350 kopen echter wordt de module die je nodig hebt meegeleverd. Daarmee bedoel ik dat alle Fritzboxen 5530 hetzelfde zijn. Het is echter de module die het verschil maakt. Merk gebonden lijkt me sterk omdat de pasvormen van de modules van iedere leverancier hetzelfde zijn. Anders zit je aan de prijs van Avm vast en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Dit is trouwens de frequentie van de Odido XGS-PON glasvezelnetwerk: TX 1310 nm, 3 ~ 9 dBm

Nu nog uitzoeken welke XGS-PON leverancier deze frequentie heeft. En bestellen maar. 

Dan moet het in 1 een keer werken. Dat is de uitdaging voor mij van alles wat ik leer hierdoor.

Gaander weg kom je erachter hoe het zit en werkt.  MVG Jeroen 

Ik heb het zelf gehoord dat geen ander merk SFP module in de Fritzbox werkt.

Dat het past ja het 2e is of het werkt nee.

Dat ze de Fritzbox 5530/5590 onder de noemer AON of XGS-PON verkocht wordt heeft met de NL markt te maken.

Ik heb mijn Fritzbox 5590 gewoon in Duitsland gekocht.

Omdat ik bij Kpn op AON zat en bij T-Mobile op GPON zal komen.

Mijn Fritzbox 5590 zaten de AON en GPON modules bij.

 

 

Ik heb het zelf gehoord dat geen ander merk SFP module in de Fritzbox werkt.

Dat het past ja het 2e is of het werkt nee.

Dat ze de Fritzbox 5530/5590 onder de noemer AON of XGS-PON verkocht wordt heeft met de NL markt te maken.

Ik heb mijn Fritzbox 5590 gewoon in Duitsland gekocht.

Omdat ik bij Kpn op AON zat en bij T-Mobile op GPON zal komen.

Mijn Fritzbox 5590 zaten de AON en GPON modules bij.

 

 

Odido bedoel je zeker die heeft geen GPON Maar XGS PON.En je moet niet alles geloven wat je hoort.

Klopt wat je zegt Mijn Fritzbox 5590 zaten de AON en GPON modules bij. Dat is alleen in Duitsland verkrijgbaar. Het is AON of GPON of het is XGS PON. XGS PON is dowload gelijk aan ulpoad. GPON heeft lager upload dan download ¼ deel maar uload van de download. bijv 10 down  - 2.5 Up

 

 

 

 

 

Dit is trouwens de frequentie van de Odido XGS-PON glasvezelnetwerk: TX 1310 nm, 3 ~ 9 dBm

 

 

Ik heb het zelf gehoord dat geen ander merk SFP module in de Fritzbox werkt.

Dat het past ja het 2e is of het werkt nee.

Dat ze de Fritzbox 5530/5590 onder de noemer AON of XGS-PON verkocht wordt heeft met de NL markt te maken.

Ik heb mijn Fritzbox 5590 gewoon in Duitsland gekocht.

Omdat ik bij Kpn op AON zat en bij T-Mobile op GPON zal komen.

Mijn Fritzbox 5590 zaten de AON en GPON modules bij.

 

 

Odido bedoel je zeker die heeft geen GPON Maar XGS PON.En je moet niet alles geloven wat je hoort.

Klopt wat je zegt Mijn Fritzbox 5590 zaten de AON en GPON modules bij. Dat is alleen in Duitsland verkrijgbaar. Het is AON of GPON of het is XGS PON. XGS PON is dowload gelijk aan ulpoad. GPON heeft lager upload dan download ¼ deel maar uload van de download. bijv 10 down  - 2.5 Up

Ik heb gewoon GPON.

En ik ben gewoon klant bij Odido.

Ik hou er mee op nu want dit gaat echt nergens over.

 

 

 

 

 

 

Dit is trouwens de frequentie van de Odido XGS-PON glasvezelnetwerk: TX 1310 nm, 3 ~ 9 dBm

 

 

wat wil hiermee aanduiden ik zie het nie verklaar je nader aub

Dit is van Odido zelf

Reageer