Beantwoord

Glasvezel erg langzaam

  • 1 October 2023
  • 13 reacties
  • 655 Bekeken

Reputatie 3

Sinds een paar dagen komt de gemiddelde snelheid van mijn glasvezel aansluiting niet hoger dan 150Mbps up en down. Dit levert problemen op met alles wat via het internet draait.

Ik heb de modem en omzetter al meerdere keren gereset zonder resultaat ook eigen mesh systeem meerdere keren gereset (en updates gecheckt). Getest via mesh systeem zelf (gaat via speedtest.net) en via modem zelf, maar steeds het zelfde resultaat.

Dit is zowel bedraad als via WiFi het geval.

Dit is na de laatste werkzaamheden in de wijk.

icon

Beste antwoord door G_r_u_m_p_i_e 1 October 2023, 13:02

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

hallo @G_r_u_m_p_i_e 

Kun je eens een speedtest doen met een laptop/pc direct aangesloten op de router met minimaal een CAT5E internetkabel en de Ookla speedtest app?

Zorg dat je eigen mesh systeem niet is aangesloten en gebruik ook een andere testserver.

Kan je die resultaten hier delen? En heb je een 400 Mbps of 1000 Mbps abonnement?

Reputatie 3

Deze is van mesh systeem zelf. Aangesloten met alleen maar cat6 kabels (die liggen hier sinds deze verbinding actief is). Zoals je kan zien via speedtest.

Bovenste 2 is voor het eerst up weer eens hoger, maar doen blijft ver achter terwijl er nagenoeg geen grote vragers online zijn. Dit zowel via switch als direct op de modem aangesloten.

Heb het maximale snelheid 1000 Mbps

 

Reputatie 7
Badge +15

@G_r_u_m_p_i_e 

Je eigen mesh systeem lijkt maar een snelheid van 100 Mbps aan te kunnen. Dit kan komen door een internetkabel die niet meer goed werkt, kan je de internetkabel eens vervangen?.

Test ook eens met een andere laptop/pc direct aangesloten op de router om te kijken of het misschien aan bepaalde software kan liggen.

Reputatie 3

Ik heb echt alles al geprobeerd. Ik heb 1 kabeltje altijd apart en gebruik die alleen om mee te testen en die is 100% goed. Snelheden zijn zowel via het mesh en modem zo goed als het zelfde dus de kabels die er liggen zijn het probleem niet.

van de bovenste 2 foto’s is de eerst direct van de modem en de tweede via de switch. Dus ja daar blijft de down ver achter.

uit eindelijk maar een harde reset gedaan van de modem (met paperclip). Nu lijkt de snelheid weer zoals het hoort, maar geen leuke oplossing!

Dus mijn mesh is ook niet het probleem en die kan veel meer aan 😉

Reputatie 3

Zo amper een dag verder en weer terug bij af.

Reputatie 3

Zo zeg via chat lukte het niet maar telefonisch zo iemand te pakken. Helaas nog geen stapje verder en gaat het richting technisch afdeling. Hopelijk spoedig verbetering kan tot 24h duren. Nou ja ben in ieder geval nog verbonden dan maar even iets langzamer 🐌

Reputatie 7
Badge +15

@G_r_u_m_p_i_e

Kan je eens het mesh systeem verwijderen en een laptop bekabeld aansluiten op de router en testen met de Ookla speedtest app? Wat is de snelheid nu met alleen de router?

Kan je ook eens inloggen op de router interface en naast systeeminformatie op > klikken, daar zie je staan hoeveel Mbps er over de LAN poort gaat.

Heb je het vervangen van de internetkabel tussen mediaconverter en router ook al geprobeerd?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @G_r_u_m_p_i_e, goed dat je hier een topic over begonnen bent.

Ik neem je verbinding graag onder de loop, echter heb ik hiervoor een volledige speedtest nodig volgens onze instructies. Zou je deze kunnen aanleveren? Dan kan ik het een en ander voor je doorzetten. Alvast bedankt!

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Reputatie 3

@Waqqas ik heb echt alles van mijn kant gedaan maar niks helpt. Modem geeft gewoon 1000 aan. Meerdere kabels getest. 

@Tommie van Odido heb al een mail gestuurd met speedtest.net snelheden zelfs na een reset vanuit de klantenservice, maar geen verandering dus hopelijk wordt het snel opgestart.

 

Dit alles is pas na werkzaamheden odido gebeurt er is niks veranderd aan abbo, bekabeling of apparatuur. Dus waarom na 1,5 jaar in eens probleem?

 

Zal vannacht toevoegen de screenshots.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi  @G_r_u_m_p_i_e, bedankt voor het delen van jouw terugkoppeling. Ik vermoed dat de snelheidsovertredingen dan aan onze kant zitten, wellicht in de infrastructuur of het algemene netwerk. We wachten het onderzoek van de techneuten graag af. To be continued! 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @G_r_u_m_p_i_e, bedankt voor het opsturen van de screenshot! Ik heb de screenshot uitgebreid bekeken en links in beeld geeft speedtest aan dat het een meting via de Wifi is ondanks dat de computer bekabeld is aangesloten. Daarnaast lopen de metingen erg uiteen waardoor ik ook sterk de indruk heb dat het Wifi metingen betreft. Omdat ik in de screenshot zie dat de Wifi-verbinding ook ‘aan’ staat op de computer vermoed ik sterk dat de computer de voorkeur heeft gegeven aan de Wifi verbinding over de kabel verbinding. Zou je nogmaals de speedtests uit kunnen voeren terwijl je de Wifi adapter hebt uitgeschakeld? Dit kan je doen door simpelweg op “Wifi” te drukken naast “Vliegtuigstand” en “Mobiele hotspot” in het overzicht dat je in de screenshot stuurt. Vervolgens zal je ook de beschikbare Wifi netwerken zien verdwijnen.

Graag raad ik je ook aan om de speedtest uit te voeren via de handleiding die Tommie in zijn vorige bericht heeft gestuurd. Zo kunnen wij een stuk preciezer de oorzaak voor je achterhalen en dit veel sneller voor je oplossen.

Heel graag zie ik dat dit daadkrachtig voor je aangepakt wordt! 🙂

Reputatie 3

Metingen zijn echt bekabeld gedaan op de screenshot is het standaard dat de wifi knop daar ook op staat. Staat een schermpje met een stekkertje. Anders had er gestaan wifi verbonden, maar bekabeld heeft altijd voorrang.

 

Desondanks vannacht lekker rustig thuis en iedereen sliep dus geen actief internet verbruik heb ik alle kabels door gemeten en deze zij 100% in orde (wat ik al wist). Ik sluit mijn laptop weer direct bekabeld aan op de modem en zoef het werkt zoals het moet dus schijnbaar techneuten toch iets gedaan, want snelheid lag rond een goedkoper abbo. Ook via WiFi is de snelheid weer waar het behoort te zijn en hopelijk blijft dit nu zo. Het gaat vanaf 03:00 (afgelopen nacht) nog steeds goed.

 

We blijven het monitoren , want dit is gebeurt na werkzaamheden. Aan de apparatuur of instellingen is al die tijd niks gewijzigd. Voor nu werkt het en anders maak ik zo snel het kan het stappenplan gereed.

 

Reputatie 3

Het gaat gelukkig weer als van ouds en weer volle snelheden.

Reageer