Beantwoord

Netwerkkabel (cat5) ligt er al. Zijn er adapters van J45 (netwerk) naar J11 (telefoon), om tel. aan te sluiten?


Om niet ook nog eens een telefoonkabel te leggen van meterkast naar de telefoon, die zich ver weg in de huiskamer bevindt, terwijl er toevallig nog een ongebruikte netwerkkabel ligt, zoek ik adapters, die het einde van de netwerkkabels, met J45 stekker, wijzigen in een telefoonstekker J11. Waar vindt ik die, en hoe heten ze? Ik heb in de meterkast een Zyxel T-54 van T-mobile.

icon

Beste antwoord door yalerta 2 June 2022, 12:59

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 7

Hoi @Henri8,

Thanks voor je vraag! De aansluiting die nu mogelijk is op de telefoon poort op het modem, is inderdaad een RJ 11. Nu wil het wel zo zijn dat ik aan raad om de telefoon daadwerkelijk ook op deze poort aan te sluiten, aangezien hierop de VOIP diensten zullen binnenkomen. Eventuele converters zullen niet altijd ervoor zorgen dat het signaal goed zal doorkomen, in ieder geval in mijn optiek.

Reputatie 7
Badge +4

Dat kan met een rj45 koppelstuk

 

 

@Boris.

Van de netwerkkabel hoeven slechts enkele draadjes gebruikt te worden. Het signaal wordt niet geconverteerd of gewijzigd. Het gaat er alleen om dat de stekkertjes J11 in de router en in het dect telefoon apparaat moeten passen, en daar passen geen J45 stekkers in (voor de telefoon is het J11), die overigens anders bedraad zijn. Ik zoek dus slechts een adapter J45 naar J11, niet een converter van het signaal, want dat blijft hetzelfde.

Dat kan met een rj45 koppelstuk

 

 

Dit is een koppelstuk om twee netwerkkabels aan elkaar te verbinden. Niet een blokje met aan de ene zijde female J45 (utp) en aan de andere zijde female J11 (telefoon). De gewenste adapter zou alleen de juiste draadjes van de telefoon via een netwerkkabel moeten doorleiden. Nogmaals, omdat die kabel er nu eenmaal al ligt, en ik liever niet nog meer gaten door muren boor, enz. Als aan beide zijden van de netwerkkabel zo'n adapter zou zijn, hoef je allen nog maar korte telefoonkabeltjes aan beide einden te verbinden: van adapter naar router (telefoonaansluiting), en van andere adapter naar dect telefoon.

Reputatie 7
Badge +4

@Henri8 een rj11 past in een rj45 en ja het werkt echt.

 

Reputatie 7
Badge +5

RJ11/RJ12 stekkers passen in een RJ45 poort.

Mogelijke oplossing om een RJ45 UTP verbinder te gebruiken.

Of beter

Deze kabel in combinatie met de UTP verbinder.

De RJ45 aan de ene zijde en de RJ11 connector in de andere zijde naar de modem.

 Voor telefonie worden alleen de middelste 2 contacten gebruikt.

@Henri8 een rj11 past in een rj45 en ja het werkt echt.

 

 

Sorry, dat wist ik niet. Maar misschien kan dit ook helpen aan beiden einden van de netwerkkabel:

https://fritzshop.nl/verloopkabels/55-fritzbox-rj45-rj11-verloopadapter-grijs-adsl.html

 

Reputatie 7
Badge +5

@Henri8 een rj11 past in een rj45 en ja het werkt echt.

 

 

Sorry, dat wist ik niet. Maar misschien kan dit ook helpen aan beiden einden van de netwerkkabel:

https://fritzshop.nl/verloopkabels/55-fritzbox-rj45-rj11-verloopadapter-grijs-adsl.html

 

Ziet er goed uit en de simpelste oplossing. 2 stuks benodigd. 1x modem en 1 x bij de telefoon

 

Helaas tijdelijk uitverkocht

https://www.allekabels.nl/rj11-kabel/7399/1397413/rj11-naar-rj45-adapter.html

 

Dat kan met een rj45 koppelstuk

Henri8 antwoordt:

Ja, ik heb de proef op de som genomen, en zo'n koppelstukje, bedoeld om twee normale netwerkkabels aan elkaar te verbinden, gebruikt (twee koppelstukjes, aan elke zijde van een netwerkkabel 1). Hoewel de T-Mobile Zyxel T-54 nog niet is aangesloten, want abbo van vorige provider loopt pas eind van de maand af, heb ik het met mijn Ziggo router en eigen dect telefoon geprobeerd.

De dect telefoon heeft een telefoonkabeltje met J11 stekkertjes, dat ik op een gewoon UTP (J45) koppelstuk aansloot. Dan sloot ik aan een tussenstuk netwerkkabel cat5 aan de andere kant van het koppelstuk. Daarna aan het andere einde van de cat5 netwerkkabel hetzelfde, dus ook een koppelstuk met aan de ene kant de tussengeschakelde netwerkkabel J45 en aan de andere kant een telefoonkabeltje naar de router J11 (telefoon) aansluiting. Kortom: telefoonkabel - koppelstuk (2x female J45) - Netwerkkabel cat5 (2x male J45) - koppelstuk (2x female J45) - telefoonkabel.

Hoe dan ook, Hidden had gelijk, want ik kon gewoon blijven bellen. Nooit geweten dat een male J11 gewoon in een female J45 paste, maar dat bleek hier de uitkomst. Geweldig bedankt.