Routing problem in T-Mobile Thuis Network

  • 27 December 2021
  • 64 reacties
  • 1291 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

64 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Helaas @yalerta, maakt niet uit.

Toch is dat de instelling die op de Zyxel ingesteld MOET worden bij aansluiting op glasvezel

Op de glasvezel moet ETH_internet gekozen zijn i.p.v. VD_internet

Zyxel 1 ( = Glasvezel ) → ETH_Internet

Zyxel 2 (= DSL ) → VD_Internet


Om zeker te zijn dat alles goed doorgevoerd wordt voor de zekerheid even de modems een volledige herstart geven.

 

Op de glasvezel moet ETH_internet gekozen zijn i.p.v. VD_internet

Alleen heeft hij geen probleem met de glasvezel (Zyxel 1) maar met de Zyxel 2 die op DSL zit. 

 

Als het dan alsnog niet werkt moet tech toch echt even kijken wat er mis is, ik ben bang dat de firmware gewoon brak is waardoor het bij de ene klant wel werkt en de ander juist niet.

Reputatie 3

@Gerrit078  en @yalerta 

Modems gereset, geen effect.

Mijn conclusie is dat beide Zyxel modems werken, maar tussen die modems zit een probleem.

En wel in de verbinding tussen het Fiber en ADSL Netwerk van T-Mobile Thuis. Hier worden poorten gefilterd (Van Fiber naar ADSL Netwerk op de IP adressen die ik heb)

Access van buitenaf tot het T-Mobile Thuis Netwerk, werkt goed op beide modems.

@Gerrit078 ​​​​

Modems gereset, geen effect.

Mijn conclusie is dat beide Zyxel modems werken, maar tussen die modems zit een probleem.

En wel in de verbinding tussen het Fiber en ADSL Netwerk van T-Mobile Thuis. Hier worden poorten gefilterd (Van Fiber naar ADSL Netwerk op de IP adressen die ik heb)

 

Als het tussen het Fiber en het DSL netwerk van T-Mobile ligt, vraag ik mij af hoe jij dit verklaart, grc.com is namelijk geen T-Mobile en heeft ook geen directe verbinding met T-Mobile.

 

Feit blijft, als het een routing probleem is dan kan Zyxel 1 → Zyxel 2 niet bereiken (helemaal niet) maar ook kan Zyxel 2 → Zyxel 1 niet bereiken. Het is niet of maar EN in geval van een routing issue, een middenweg daarin bestaat niet.

 

Access van buitenaf tot het T-Mobile Thuis Netwerk, werkt goed op beide modems.

Zou je anders eens een privé bericht kunnen sturen naar mij met daarin beide IP-Adressen? Ik zou eens kunnen kijken vanaf mijn servers ( en dus buiten T-Mobile ). 

Reputatie 7
Badge +5

@Gerrit078 ​​​​

Modems gereset, geen effect.

Mijn conclusie is dat beide Zyxel modems werken, maar tussen die modems zit een probleem.

En wel in de verbinding tussen het Fiber en ADSL Netwerk van T-Mobile Thuis. Hier worden poorten gefilterd (Van Fiber naar ADSL Netwerk op de IP adressen die ik heb)

Feit blijft, als het een routing probleem is dan kan Zyxel 1 → Zyxel 2 niet bereiken (helemaal niet) maar ook kan Zyxel 2 → Zyxel 1 niet bereiken. Het is niet OF maar EN in geval van een routing issue, een middenweg daarin bestaat niet.

Ben geen netwerk expert, maar de routes worden toch via een dDNS (No-ip.com) aangeroepen? Zijn er dan andere hops mogelijk? Het internet bestaat toch juist door de willekeurige routes dit data pakketten kunnen nemen?

@EricSatu Heb je een andere router mogelijkheid om te testen op de glas aansluiting?  Moet wel de VLAN 300 ingesteld kunnen worden. DSL is lastiger omdat daar de modem functie gebruikt wordt.

Ben geen netwerk expert, maar de routes worden toch via een dDNS (No-ip.com) aangeroepen?

 

Neen, routes worden d.m.v. BGP uitgewisseld en hebben niets te maken met rDNS.

rDNS zorgt ervoor dat subdomain.no-ip.org voorzien wordt van een A-Record verwijzende naar het IP-Adres die jij wilt. Of je nu een IP-Adres of het no-ip adres intikt het komt op het zelfde neer.

Zie het als je contactlijst in je telefoon. Je kunt je partner natuurlijk continue bellen door het 06-nummer in te tikken, maar door deze in de contactlijst te zetten hoef je voortaan alleen nog op de naam te klikken en wordt het nummer automatisch gebeld. dDNS werkt net zo.

 

Zijn er dan andere hops mogelijk? Het internet bestaat toch juist door de willekeurige routes dit data pakketten kunnen nemen?

 

Klopt, alleen heeft T-Mobile voor zover ik heb gezien alles binnen haar eigen infrastructuur lopen. Als je van klant A naar klant B wilt, dan bezoek je deze via de infrastructuur van T-Mobile en hoef je dit dus niet naar buiten te doen. Daarom geldt ook, als je met A, B kunt bereiken dan werkt dit andersom ook. Is dit andersom niet het geval zit het in de infrastructuur bij de klant bijvoorbeeld door een defect modem. En daar zit 't em juist, omdat 1 poort open is en de rest dicht is de kans groot dat het aan de Zyxel ligt.

Als het probleem zich bevind bij T-Mobile en het via andere partijen wel moet werken, dan zou ik dus vanaf mijn servers d.m.v. een portscan moeten zien dat alle poorten open staan, net zoals grc.com dit zou moeten zien. Het tegendeel is echter het geval en sluit dus uit dat het zowel binnen T-Mobile als erbuiten niet werkt.

Reputatie 7
Badge +5

@EricSatu zou dus de modems een keer kunnen wisselen als foutopsporing of een moderator verzoeken een nieuwe Zyxel te mogen ontvangen om te proberen dit langslepende issue uit de wereld te krijgen.

@Jason, @Lisa of @Sander meegelezen?

My phone has Wifi off when in Hotspot mode, as that is how it works in Samsung at least. 4G/LTE as a Wifi access point using the phone.

 

To be honest, I can't remember I never had a Samsung smartphone that automaticly disconnected and turn off Wi-Fi when I enabled the Hotspot I always had to disable Wi-Fi manually.

 

Not much I can test anymore that I know of. Hopefully the T-Mobile Thuis team can find something in their configurations. There are many routers/servers in such a network, for various functions.

 

I doubt it, they will see that port 200 is open thus concider it not to be a routing issue. Perhaps they will concider the modem as not functioning properly and suggest a replacement. Let's hope @Jason will have a reply from the techs soon.

 

Reputatie 3

@Gerrit078 Hallo Gerrit.

Heb jij een tool waarmee ik poorten kan testen vanaf Zyxel-1 naar Zyxel-2, dus binnen het T-Mobile Thuis Netwerk ?

Hieronder een plaatje van mijn laatste testen. Moet iets in het T-Mobile Network zijn.

 

Reputatie 7

Hi @EricSatu and @Gerrit078, Jason and I took another look on this issue! One of our colleagues from a different department also took a look with us and everything looks perfect on our side. So it's hard to find the cause of this. We also checked your connection @EricSatu and it looks like the second Zyxel is online at the moment. Can you please let us know if everything works fine again? Fingers crossed! ☘

 

 

Reputatie 3

@yalerta and @Boris    

Here you go. I followed your advise, and get still stuck, but much more specific in detail.

Reputatie 7
Badge +16

Hi @EricSatu, thanks for posting a clear picture of your setup, that definitely helps matters! 😊

If I understand your setup correctly, it appears as though you've tried to install two separate Zyxel T-50 modems in the same network configuration, with the only key exception being the separate NAS's in between, is that correct? If so, you can't have two Zyxels active via the same DHCP-server. You could however, plant a separate router behind the main Zyxel modem. Hope that setup works for you!

If i completely misinterpret your setup, please forgive me! 

@Pieter_B Perhaps you can be of more assistance than I can? Thanks in advance! 😄

Reputatie 3

@Pieter_B 

Hi Pieter. I have been away for a while, but my original problem still exists.

As in the original post, I can not access the NAS in another city.

I tried nmap but do not known how nmap works, maybe you can advise.  

I also do not know how to enable the ping response on the Zyxel-2.

Please support to get my issue fixed.

Reputatie 3

@Pieter_B 

Hi Pieter, I have played with nmap, maybe not as you suggested.

Port 200 = Access to Zyxel-2

Port 1443 = Access to NAS-2

Port 1001 = Webpage in NAS-2

Port 1501 = WebDav in NAS-2

  1. Access NAS-2 with Laptop connected via Zyxel-1 modem: Only port 200 works, i.e. access to Zyxel-2.
  1. Access NAS-2 with Laptop connected via Hot-Spot on Mobile Phone: All ports work as expected.

Any idea what is wrong here ? A T-Mobile configuration issue maybe ?

Regards, Eric