Beantwoord

waarom is glasvezel duurder op KPN Whole Sale netwerk?

  • 29 April 2024
  • 4 reacties
  • 68 Bekeken

Reputatie 6
Badge

Ik las laatst ergens dat KPN whole sale de prijzen op haar glasvezelnetwerk voor andere providers heeft verlaagd. Dit hebben zij gedaan om diepgravend onderzoek van de ACM te voorkomen. KPN zet namelijk haar ADSL lijnen stapsgewijs uit. Waardoor ook klanten van Odido moeten overstappen naar het KPN glasvezelnetwerk. 
 

Dan blijft de vraag waarom Odido glasvezel op het netwerk van KPN nog steeds vele malen duurder is dan op het netwerk van bijv. Open Dutch Fiber. Waarom berekend Odido deze korting niet door aan haar klanten?

Op het netwerk van Delta Fiber zijn de prijzen overigens ook vele malen hoger. 
 

Ik zie graag een eerlijk antwoord tegemoet. 
 

 

icon

Beste antwoord door eric 29 April 2024, 16:51

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @stefan.1997 

Volgens mij is het huren van een lijn via ODF veel goedkoper dan via KPN WBA.

KPN verlaagt de prijs voor het huren van een lijn misschien wel iets maar verder is het aan de providers wat ze ermee doen.

Reputatie 7
Badge +14

Het is heel simpel. KPN heeft twee jaar geleden de tarieven verlaagd op eigen initiatief. Er is door marktpartijen veelvudig aangeven dat KPN nog steeds dominant is en daarom regulering nodig is. Dat heeft een rechter afgewezen en dus kan KPN nog steeds haar eigen prijs bepalen. Dit levert nog steeds hogere tarieven op dan bij bij ODF. De andere marktpartijen volgen KPN en snappen allemaal dat het niet zo'n open markt is als de ACM zegt. Heeft Delta ergens als enigste een glasvezel gelegd, tja, dan volgen ze de prijs van KPN. Want die zijn geaccepteerd..

 

Reputatie 6
Badge

Ik heb het geluk om op ODF netwerk te zitten. Maar kunnen wij als klanten van Odido geen klacht indienen bij de ACM? Want het is volgens mij geen eerlijke concurrentie. @eric weet je ook wat de reden is dat de rechter het verzoek heeft afgewezen?

Zou de lobby van KPN te sterk zijn en zwicht de ACM voor de groene reus?

Reputatie 7
Badge +14

Check even de nieuwsartikelen

Ik zit helaas wel op KPN maar ben niet zo'n type diende barricades opgaat voor een beter Nederland..

Reageer