Beantwoord

Wederom : SMTP relay/port-25 blokking

  • 26 January 2024
  • 14 reacties
  • 298 Bekeken

Er was hier reeds een topic over, dat dus na 5 maanden (sic!) met nutteloze reacties “Ik zal het navragen” is afgesloten, ZONDER ENIG (ZINNIG) ANTWOORD.

Dus nogmaals :

Ik moet via SMTP communiceren vanwege virusscanners en rootkit-detectors. Dit zijn wel 9 mailtjes per dag….

Wat wordt de procedure om dit na het uitzetten van de mailservers voor elkaar te krijgen ?
Blijft de relay-functie beschikbaar, eventueel op een andere server ?
Gaat (eindelijk)  port 25 weer open ?
Iets anders, namelijk : ….

De SMTP-relay op jullie huidige server maakt gebruik van een T-Mobile account, die dus gaat verdwijnen.
Hoe kan ik een nieuw account instellen, en het bijbehorende wachtwoord wijzigen ?

Nou snap ik ook wel, dat jullie hele (upper) management denkt, dat een computer een machine is, waarmee je Outlook en Powerpoint kan draaien (OK, Excel voor diegenen, die niet kunnen rekenen….).
Er zijn nog veel meer LEGITIEME zaken, die met een computer gedaan kunnen worden, verrassing, verrassing, deze mogelijkheden worden ook daadwerkelijk gebruikt worden door de “klanten” van Odido.

Gaarne, ZEER spoedig antwoord op deze vragen.

Trouwens, nu we toch bezig zijn :
Wanneer krijg ik mijn fixed-IP weer terug ?
Hebben jullie al iemand aangenomen die weet wat IPV6 is, en een planning kan maken voor de implementatie ?

Hopend, tegen beter weten in, op een spoedige reactie,

Groeten,

Berthold Gantzert

icon

Beste antwoord door Teresa van Odido 29 January 2024, 16:17

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge +2

@Berthold Gantzert Goed dat je hier een nieuw topic over opent, ik wil je graag helpen! 

Echter weet ik op dit moment de antwoorden op jouw vragen echt niet. Ik begrijp dat dit niet het antwoord is wat je wilt, maar ik ga hier maandag nogmaals voor je achteraan. Ik beloof dat ik sowieso iets laat weten in dit topic of dat ook iets zinnigs is, durf ik niet de beloven. 

Betreft IPV6 ga ik ook voor je navragen. Tot maandag! 

Reputatie 6
Badge +2

@Berthold Gantzert Zoals beloofd zou ik hier vandaag op terug komen. Ik heb inmiddels bericht terug, dank je wel voor je geduld!

Wegens het uitfaseren van onze e-mailservice verdwijnt de smpt server volledig en zal port 25 niet open gaan. Ik had samen met jou gehoopt dat dit anders zou zijn, ik hoop dat je hier vervanging voor kunt vinden. 

Betreft IPV6, hier heb ik nog geen informatie over. 

 

Beste alle,

Dit is wel heel vervelend probleem ik heb  alarm systeem dat alarm melding  een mail kan versturen naar smtp server zonder wachtwoord dus een mailtje sturen. Bijv Gmail werkt niet Gmail vertrouw het niet. Mail uit je eigen domein werkt dan. Nu 2 oplossingen of ander alarm🥺 ❌systeem of❓

Wie weet raad ik denk dat er weel honderden met mij zijn 

 

Reputatie 4
Badge

  

@Berthold Gantzert heb je inkomende of uitgaande SMTP nodig? Voor inkomende mail zou je wellicht poort 587 kunnen gebruiken; als het goed is wordt die niet geblokkeerd. Als uitgaande mail relay zou je een Gmail SMTP kunnen gebruiken. Dan moet je wel een token aanmaken zodat je mail geaccepteerd wordt, maar dat is vergelijkbaar met de username/password die je voor je vorige relay nodig had.

Als je, zoals @Oscar1966 , mail moet versturen naar een relay zonder authenticatie, dan zou je daarvoor een eigen relay kunnen inrichten op bijv. een Raspberry Pi, die de mail met token doorstuurt naar Gmail. Open relays kunnen uit veiligheidsoverwegingen tegenwoordig echt niet meer, dus dat je enige extra moeite moet doen is logisch. Die Raspberry Pi is dan weliswaar een open relay, maar alleen toegankelijk vanuit je eigen thuisnetwerk, dus niet bruikbaar voor spammers.

Een fixed IP adres zul je tegenwoordig niet meer zo snel kunnen krijgen, maar wellicht is een dyndns client een optie. Via bijv. https://afraid.org kan dat nog steeds gratis. Wel elke 6 maanden even op de website inloggen om je account niet te laten verlopen.

IPv6 zou min of meer kunnen via een tunnel over IPv4. Niet ideaal, maar werkt min of meer zolang Odido het niet aanbiedt.

Beste Hendrik

Voor mijn scanner is dat gelukt mail te versturen via Gmail.

Voor het alarm systeem wilde niet lukken. Gewoon te weinig opties ( alleen smtp adres en email )

Vandaar dat het nog werkt. 

Nu ga ik maar afraid proberen

Ik heb even snel rond gekeken maar zie niks met smtp🙄

Reputatie 4
Badge

Nee, afraid is een alternatief voor een vast ip-adres als je binnenkomend verkeer hebt, en de buitenwereld een vaste naam voor je variable ip-adres wilt kunnen aanbieden.

Voor het alarmsysteem heb je iemand nodig die handig is met Linux, die je een mini-servertje kan bouwen met een open poort 25. Die krijgt dan ip-adres 192.168.0.253 of zo, en daar kan je alarmsysteem zijn mail naartoe sturen. Dat mini-servertje voorzie je dan van de inloggegevens bij Gmail, zodat die je mail verder kan sturen.

Hm, als hier veel vraag naar zou zijn, zou dat zelfs verkoopbaar zijn.Hoeveel zou ziets mogen kosten?

Reputatie 3

Bij mij staat uitgaande poort 25 op mijn odido thuisverbinding gewoon open. Ik gebruik wel een eigen modem; ik heb het (nog) niet met de Zyxel geprobeerd.

Trouwens, om vandaag de dag daadwerkelijk zelf met succes mail af te leveren via uitgaande poort 25 op een odido thuisverbinding, daar geef ik niet veel kans op: geen (goede) reverse DNS, blocklists met thuisverbindingen, enz. Check het ip adres hier maar eens https://multirbl.valli.org/

Ik heb zelf wel bij xs4all jarenlang met succes thuis een inkomende en uitgaande mailserver gedraaid, maar nu gebruik ik daarvoor VPS (al sinds ik van xs4all naar KPN gemigreerd ben, en ook in de tijd dat ik bij Tweak zat).

Inkomende mail via poort 25 werkt bij odido sowieso wel, ook via de Zyxel. (Eigen ervaring: ik heb nog steeds wel een secondary inkomende mail server thuis).

P.S. Hoe kan het dat bij mij uitgaande mail via poort 25 gewoon open staat, terwijl je overal leest dat die dicht staat? Misschien komt het dat ik een eigen modem gebruik, en is het de Zyxel waarop het filter zit. Of het is allemaal een groot misverstand en uitgaande poort 25 staat helemaal nergens dicht bij odido; alleen de inkomende poort 25 op de uitgaande mailserver van t-mobile is een paar jaar geleden dichtgezet, wat 2 heel verschillende dingen zijn. Maar dat laatste kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen. Ook andere verklaringen zijn wel denkbaar. Ik zou het interessant vinden als dit opgehelderd kan worden.

 

Reputatie 4
Badge

P.S. Hoe kan het dat bij mij uitgaande mail via poort 25 gewoon open staat, terwijl je overal leest dat die dicht staat? Misschien komt het dat ik een eigen modem gebruik, en is het de Zyxel waarop het filter zit. Of het is allemaal een groot misverstand en uitgaande poort 25 staat helemaal nergens dicht bij odido; alleen de inkomende poort 25 op de uitgaande mailserver van t-mobile is een paar jaar geleden dichtgezet, wat 2 heel verschillende dingen zijn. Maar dat laatste kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen. Ook andere verklaringen zijn wel denkbaar. Ik zou het interessant vinden als dit opgehelderd kan worden.

 

Ik ook, maar aangezien ik geen idee heb hoe je bij Odido iemand zou kunnen bereiken die enigszins technisch onderlegd is denk ik dat het bij zelf uitvinden zal blijven 😀

Nee, afraid is een alternatief voor een vast ip-adres als je binnenkomend verkeer hebt, en de buitenwereld een vaste naam voor je variable ip-adres wilt kunnen aanbieden.

Voor het alarmsysteem heb je iemand nodig die handig is met Linux, die je een mini-servertje kan bouwen met een open poort 25. Die krijgt dan ip-adres 192.168.0.253 of zo, en daar kan je alarmsysteem zijn mail naartoe sturen. Dat mini-servertje voorzie je dan van de inloggegevens bij Gmail, zodat die je mail verder kan sturen.

Hm, als hier veel vraag naar zou zijn, zou dat zelfs verkoopbaar zijn.Hoeveel zou ziets mogen kosten?

Alleen voor die paar mailtje per dag kan wel heel klein programma kunnen zijn op een heel klein boxje  ivm stroom verbruik.

Misschien eens zoeken op het internet of zoiets bestaat.

Reputatie 3

@Oscar1966 “Zoiets” bestaat inderdaad al. Elke mailserver kan namelijk geconfigureerd worden om een relay server te gebruiken voor uitgaande mail (normaal gesproken via poort 587). Dat is standaard. Op dit moment kunnen mensen daarvoor nog de mailserver van odido/t-mobile gebruiken. Over een tijdje moeten ze een andere geregeld hebben.

@Oscar1966“Zoiets” bestaat inderdaad al. Elke mailserver kan namelijk geconfigureerd worden om een relay server te gebruiken voor uitgaande mail (normaal gesproken via poort 587). Dat is standaard. Op dit moment kunnen mensen daarvoor nog de mailserver van odido/t-mobile gebruiken. Over een tijdje moeten ze een andere geregeld hebben.

Daarom zoek Iets simpel dat mail kan ontvangen en door sturen 

Naar smtp adres zonder " ww "alleen email adres

Reputatie 3

@Oscar1966 Ik weet niet hoe het systeem van @Berthold Gantzert precies ik elkaar zit (en ik hoef/wil dat ook niet weten), maar hij gebruikt daar tot nu toe toch de mailserver van t-mobile/odido als relayserver voor? Dan kan hij toch gewoon even een andere relay server regelen, en die dan op precies dezelfde manier voortaan gebruiken ?

Sorry voor de late reactie….
Beetje druk geweest met uitzoeken nieuwe provider enzo.

Allereerst :
@Teresa van Odido :
Bedankt voor het duidelijke, en snelle antwoord.
Niet het antwoord, waar ik op hoopte, maar goed, het is niet anders.

@henkdeleeuw :
Ja, ik weet, dat er diverse mogelijkheden zijn, om dit mogelijk te maken.
Vooropgesteld, dat Odido niet alle SMTP-poorten sluit, wat nog maar de vraag is.

Wat mij tegenstaat in deze, is dat Odido eenzijdig besluit om normaal internet-verkeer te blokkeren, zonder daarvoor een gepaste (ik denk zelf aan ongeveer Eu. 100,00 per maand) korting te geven.

Tevens heb ik wel wat anders te doen, dan mijn competers overnieuw in te richten, iedere keer dat een van de psychopaten bij Odido weer een truukje bedenkt om de aandeelhouders een extra tientje te geven aan het eind van het jaar.
Vaandaar dus mijn overstap…..

@harmenzo :
Bij de eerste incarnatie van T-Mobile had ik een vast, routable IP-Adress.
Na de overname is deze (bijna stilzwijgend) opgeheven, waardoor ik dus een externe website heb moeten aanschaffen, om de routing weer werkend te krijgen. Uiteraard op mijn kosten, bovenop hetgeen ik aan Odido “mocht” betalen.
Uiteraard, nog meer contracten afsluiten, omdat Odido mij actief tegenwerkt ?

Ik ben dus weg hier, en zal ook nooit meer terugkomen.
Jammer van mijn AON-verbinding, die nu doorgezaagd gaat worden om er een PON-verbinding van te maken, maar ja, het is niet anders….

Veel geluk gewenst,

Berthold

(Edit wegens type-foutje…..)


Correctie inbound 25 is wel mogelijk dus je kan je MX laten verwijzen naar een eigen mail server op je (dynamische IP).

Outbound niet, 

Maar dat kan afgevangen worden met een mail relay service zoals: soverin.net
 

Reageer