Zyxel T-56: hoe werkt het?

  • 6 June 2023
  • 49 reacties
  • 47807 Bekeken
Zyxel T-56: hoe werkt het?
Reputatie 7
Badge +8

Vanaf vandaag, 6 juni 2023, wordt de nieuwe Zyxel T-56 gelanceerd voor nieuwe klanten op Glasvezel. Wat kun je precies van dit nieuwe modem verwachten, hoe werken de functies en hoe ziet het modem eruit? Na het lezen van dit artikel ben jij helemaal op de hoogte van onze nieuwste aanwinst!

 

 

Het uiterlijk en de specificaties

Het uiterlijk van de T-56 en de T-54 is vrijwel identiek. Op beide apparaten staat de naam (T-56 of T-54). Wel wijkt de tekst op de voorkant bij een led af. De verschillen zitten daarnaast vooral in de benamingen en posities van sommige poorten op de achterkant. Hoe ziet het nieuwe modem eruit?

  • Het ontbreken van een DSL-poort (achterkant, grijs, linksonder) 

  • WAN-poort zit links van de gele LAN-poorten

  • WAN-poort kan tot 2,5Gbps en heet “2.5G WAN” op T-56 (“WAN” op T-54) 

  • Meest linker gele LAN-poort kan tot 2,5Gbps en heet “2.5G LAN” (op T-54 “LAN 1”) 

  • SFP-port uitsparing is er wel, maar deze is leeg: er kan geen SFP-module ingeschoven worden 

Het WPS led lampje zit niet op de T-54 noch op de T-56. Als je WPS activeert dan gaat de 2.4G en 5G oranje knipperen, zolang de WPS actief is om te verbinden. Daarna gaan ze terug naar groen (WPS werkt niet als WPA3-only wordt gebruikt). 

 

T-54

Uiterlijke kenmerken achterkant van de T-54.

 

T-56

Uiterlijke kenmerken achterkant van de T-56.

 

 


 

Functies T-56

Wifi 6

Het T-56-modem heeft wifi op zowel het wifi 5-protocol als het nieuwste wifi 6-protocol. Wifi 6 zorgt voor stabieler bereik en hogere snelheden. 

Voor Wifi 6 moeten je apparaten wel geschikt zijn. Dit zijn steeds meer apparaten zoals laptops, tablets, en smartphones die momenteel worden verkocht. Is je apparaat niet geschikt voor Wifi 6, dan zal automatisch op Wifi 5 worden teruggevallen voor dat apparaat. 

 

Betere wifi-stabiliteit

Het Wifi 6-protocol op de T-56 zorgt onder meer voor betere stabiliteit van je Thuis-wifinetwerk. Ook het hoge aantal wifiantennes (4x4 op zowel de 2.4Ghz-band als de 5Ghz-band) dragen bij aan hoge wifi-stabiliteit. MU-MIMO is in staat om veel apparaten tegelijk verbonden te houden met het wifinetwerk, wat zorgt voor meer stabiliteit, betere capaciteitsverdeling, en hogere responsiviteit voor ieder apparaat in je Thuisnetwerk. 

 

Meer wifi-bereik

Ook het hoge aantal wifiantennes (4x4 op zowel de 2.4Ghz-band als de 5Ghz-band) zorgt voor een maximaal bereik van je wifinetwerk. Mocht je nog meer bereik willen, dan is je wifinetwerk eenvoudig uit te breiden met Wifi Plus van Odido. 

 

Wifi Plus met Mesh

Het T-56-modem werkt optimaal met Wifi Plus. Het Wifi 6 wifipunt de WX5600 is compatible. De WAP6807 is niet compatible. Mesh zorgt ervoor dat het wifisignaal op het modem aan kan blijven staan. Dit in tegenstelling tot veel andere wifioplossingen. De T-56 zal het startpunt van je wifinetwerk blijven, welke zeer makkelijk uit te breiden is met één of meer Wifi Plus wifipunten. Met één extra wifipunt heb je dus al een meshnetwerk thuis, waar andere oplossingen minimaal twee extra wifipunten vereisen. Er kunnen maximaal 3 wifipunten worden besteld en geinstalleerd. Bij drie wifipunten moet er echter wel 1 bedraad verbonden zijn met de T-56 en het wifisignaal op de T-56 moet zijn uitgeschakeld. Dit om verminderde snelheid en instabiliteit te voorkomen. 

 

USB 3.0-poort

De USB 3.0-poort op het T-56 modem zorgt ervoor dat je makkelijk USB-apparatuur kan aansluiten. De verbinding heeft een relatief hoge doorvoersnelheid van 5Gbps dan dat de oudere USB 2.0-techniek aankan. Het T-56 modem is daarmee uitermate geschikt voor NAS-netwerken en het gebruik van andere externe opslag als harde schijven/SSD. 

 

Een 2.5 Gbe LAN-poort en drie 1Gbe LAN-poorten 

Op het T-56 modem bevinden zich aan de achterkant een 2.5Gbe en drie 1Gbe LAN-poorten. Met de 2.5Gbps LAN-poort kunnen MultiGbps-snelheden geleverd worden over 1 enkele lijn. Voor een 1Gbe-poort is dat tot 1Gbps. Hiermee heb je de mogelijkheid om meerdere apparaten bekabeld via UTP te verbinden met je Thuisnetwerk. Deze bekabelde verbinding biedt altijd de maximaal haalbare snelheid. 

 

 

Verschillen in functies T-54 en T-56

 

 

 Feature​ 

Odido

Zyxel T-56 

Odido 

Zyxel T-54  

 Opmerkingen​ 

VDSL 

N/A 

(Fiber-only modem) 

VDSL 17a/35b profile ​ 
VDSL-LR (long reach) 

T-56 kan niet op DSL worden ingezet 

 

Wireless 2.4GHz (Wifi 6)​ 

4x4 11ax, 1200Mbps 

(Wifi 6)​ 

4x4 11ax, 1200Mbps 

(Wifi 6)​ 

De T-56 en T-54 bevatten meer antennes hierdoor zijn hogere snelheden mogelijk en is betere dekking haalbaar 

 

Wireless 5GHz (Wifi 6)​ 

4x4 11ax, 4800Mbps​ 

(Wifi 6) 

 

4x4 11ax, 4800Mbps​ 

(Wifi 6) 

 

 

Ethernet WAN​ 

1 x 2.5Gb 

1 x 1 Gb 

 

 

Ethernet LAN​ 

1 x 2.5Gb  

3 x 1 Gb 

4 x 1 Gb​ 

T-56 kan als enige MultiGb-snelheid op 1 LAN-poort doorgeven, of verdeeld over meerdere LAN-poorten en/of wifi 

 

EasyMesh​ 

Yes 

Yes​ 

EasyMesh: T-56 en T-54 kunnen als eerste wifipunt gebruikt worden met de Zyxel WX5600 Wifi 6 Wifipunt van Wifi+ 

 

Voice ports​ 

2​ 

 

 

USB port​ 

1 x USB 3.0 

1 x USB 3.0 

 

 

Firmware​ 

OEM FW (OPAL)​ 

OEM FW (OPAL)​ 

 

 

3G/4G dongle support​ 

Yes 

Yes​ 

 

 

Supplier​ 

Zyxel 

Zyxel ​ 

Leverancier is weer ZyXel hierdoor blijft de User Interface nagenoeg gelijk 

 

 

 

FAQ

Waarom is de Zyxel T-56 niet beschikbaar voor DSL?

De T-56 is een ‘fiber-only modem zonder DSL-functionaliteit. Voor DSL hebben we dan ook het T-54 modem dat geschikt is.

 

Werkt de T-56 met Wifi Plus van Odido?

Ja deze werkt ook met de huidige WX5600 extenders van Wifi Plus. Deze heeft eveneens Wifi 6 (11AX) om uit te zenden en verbinden met het modem. Hiermee creëer je een volledig Wifi 6 mesh-netwerk. Dit is gelijk aan de T-54. 

 

Hoe kan ik Wifi 6 ervaren? 

Het T-56 modem zendt standaard ook uit op Wifi 6. Voor Wifi 6 moeten je apparaten wel geschikt zijn. Dit zijn steeds meer apparaten zoals laptops, tablets, en smartphones die momenteel worden verkocht. Is je apparaat niet geschikt voor Wifi 6, dan zal op Wifi 5 worden teruggevallen voor dat apparaat.  

 

Hoe haal ik de snelheid van 1 Gbps? 

Om de maximale snelheid van 1 Gbps te halen, heb je een abonnement nodig dat tot deze snelheid gaat. 

Als het 1 Gbps-abonnement actief is bij jou thuis, dan adviseren wij om je apparaat middels UTP-kabel aan te sluiten op één van de LAN-poorten op de T-56. Via wifi is het ook mogelijk om tot deze snelheid te halen, mits het apparaat dat je hiervoor gebruikt ook in staat is om deze hoge snelheden te halen. Wij adviseren om van het Wifi 6-protocol gebruik te maken. Deze wordt ondersteund door het T-56 modem. 

 

Wat betekenen de led-lampjes op het T-56-modem? 

  • Power: deze led geeft aan of het modem aan staat 

  • 2.5 WAN: deze led geeft aan of er een signaal op de WAN-poort van het modem is. 

  • Internet: deze led geeft aan of er verbinding is met het internet. Brandt of knippert deze snel, dan heb je verbinding met het internet. 

  • LAN: deze led geeft aan of er een apparaat verbonden is met één of meer LAN poorten achter op het modem. Als deze knippert, betekent dit dat er datatransmissie plaatsvindt. 

  • 2.4G: deze led geeft aan of het 2.4GHz-wifinetwerk actief is. Als deze knippert, gaat er data over het netwerk. 

  • 5G: deze led geeft aan of het 5GHz-netwerkactief is. Als deze knippert, gaat er data over het netwerk. Dit modem maakt geen verbinding met het mobiele 5G-netwerk van Odido. 

  • Phone: als deze led brandt, dan is Vast Bellen actief. Als deze knippert, gaat de telefoon over of wordt er een gesprek gevoerd. 

Waarvoor is de sleuf dwars middenachter op het modem? 

De sleuf achterop het modem is een SFP-poort. Dit is een aansluiting om een uitbreiding te doen voor andere verbindingsmogelijkheden (zoals een glasvezelkabel). Omdat we bij Thuis altijd een media converter of ONT gebruiken, is deze poort niet nodig. De poort is ook in het modem uitgeschakeld. 

 

Hoe plaats ik de T-56 voor een optimaal wifisignaal? 

Het T-56 modem heeft de antennes zo gepositioneerd dat ze vooral horizontaal uitstralen. Zet het modem daarom altijd rechtop vrij van de muur, of hang hem met de meegeleverde ophangbeugels aan de muur. Zorg bij voorkeur voor een plek in het zicht, zodat het signaal onbelemmerd je apparaat kan bereiken. Zorg daarnaast dat verstorende factoren (koelkast, magnetron, aquarium) niet tussen het modem en je apparaat staan. Mocht je signaal onvoldoende zijn, probeer dan het modem anders te positioneren en richt de platte voorkant naar de plek waar je de ontvangst wilt verbeteren. 

 

Installatie en Gebruik Wifi Plus (WX5600 wifipunt) i.c.m. T-56 

Het installeren van Wifi Plus is gelijk aan het proces voor de T-54. Voor elk wifipunt geldt dat het bedraad aansluiten van het wifipunt meer gerantie biedt voor hogere snelheid en stabielere verbinding. De wifipunten kunnen uiteraard ook prima draadloos worden gebruikt. Evenals de T-54 is de T-56 niet compatible met het Wifi 5 wifipunt van Odido; de WAP6807. Klanten met een T-56 / T-54 en Wifi Plus dienen altijd van de WX5600 gebruik te maken.  

 

Waar vind ik meer informatie over het Wifi 6 wifipunt (WX5600)?

Meer informatie over dit wifipunt vind je in dit topic: Alles over het nieuwe Zyxel WX5600 wifipunt! | Odido Community

 

 

Handleiding T-56


49 reacties

Reputatie 1

Hallo @Leon50 

De Zyxel-T50 is een prima router die nog wel enige tijd mee kan, WiFi 6 is een leuke aanvulling maar WiFi 5 is ook prima te doen.

Voor mij niet: het bereik van WIFI6 is groter en dat heb ik nodig voor stabiel WIFI. En ja, ik snap dat ik dat kan oplossen door WIFI repeaters. 

Euh ik neem aan dat je al langer die T50 hebt en toen was het geen issue nu je ziet dat er een nieuw modem is , dan is het wel een issue. Als het al langer een issue is dan had je dat al lang eerder zelf kunnen oplossen. Ik heb ook gewoon een PoE switch der aan hangen met een aantal AP's

 

goedenavond, hoe schakel je wifi 6 in ik heb de T56 en een mac studio beide geschikt voor wifi 6 maar geen flauw idee hoe dit te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Imac 

WiFi 6 staat standaard aan en met een apparaat dat geschikt is voor WiFi 6 moet er geen enkel probleem zijn.

Heb je een telefoon die ondersteuning heeft voor WiFi 6? Dan zou er bovenaan een 6 moeten staan bij het WiFi icoon. Als dit zo is dan ligt het mogelijk aan je mac studio.

De T56 heeft WiFi 6 en mijn Mac studio maar ik kan nergens een 6 ontdekken waar ik ook kijk

Reputatie 7
Badge +15

@Imac 

Zo ziet dat eruit :

Wanneer je inlogt op de router interface en naar het menu gaat, netwerkinstellingen, draadloos, andere, bij 802.11 modus zou je ook WiFi ax moeten zien 

Ja heel leuk, maar ik als bestaande glasvezelklant krijg geen T54 of T56 en moet mijn T50 behouden. Ik kan dus geen gebruik maken van de WIFI6 snelheid en bereik. Zojuist TMobile gebeld en het enige dat ik kan doen  is mijn abonnement opzeggen en daarna weer een nieuwe afsluiten, dan krijg ik de T56...heel krom!!

Ja en zelfs klanten die problemen hebben met hun internet met een Zyxel T-50 zoals ik worden ook van het kastje naar de muur gestuurd. Altijd goed!

Hi, ik denk erover om naar Odido over te stappen maar wil weten of ik de volgende setting kan wijzigen:

Dit komt direct uit de handeling voor de T56, maar ik vraag me af of dit niet in het Odido modem is afgeschermd?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @rda 

Die mogelijkheid is zeker aanwezig en te gebruiken.  Zie afbeelding van mijn router.

 

Hallo,

 

ik was de blije gebruiker van een Tweak aansluiting (met Fritz box) maar per 1 januari is dat helaas voorbij. Nu probeer ik te achterhalen of Odidio, what's in a name, een geschikte kandidaat zou kunnen zijn om in mijn internet behoefte te kunnen blijven voorzien. Daarvoor is het zeer essentieel dat ik zelf controle heb over de router. Met name de DHCP reeks is voor mij van belang. Ik wil NIET op de standaard 192.168.x.x reeks zitten. Mijn opdrachtgever zijn machines zitten allemaal in die reeks en dus heb ik nu thuis de 172.23.10.x reeks in gebruik. Met bijvoorbeeld een KPN Experia box kan ik dus niets. Hoe zit dat bij dit Zyxel modem? 

 

Wie kan me vertellen of dat kan.

 

Hallo,

 

ik was de blije gebruiker van een Tweak aansluiting (met Fritz box) maar per 1 januari is dat helaas voorbij. Nu probeer ik te achterhalen of Odidio, what's in a name, een geschikte kandidaat zou kunnen zijn om in mijn internet behoefte te kunnen blijven voorzien. Daarvoor is het zeer essentieel dat ik zelf controle heb over de router. Met name de DHCP reeks is voor mij van belang. Ik wil NIET op de standaard 192.168.x.x reeks zitten. Mijn opdrachtgever zijn machines zitten allemaal in die reeks en dus heb ik nu thuis de 172.23.10.x reeks in gebruik. Met bijvoorbeeld een KPN Experia box kan ik dus niets. Hoe zit dat bij dit Zyxel modem? 

 

Wie kan me vertellen of dat kan.

 

Ik kom er net achter dat ik een jaar geleden op dit forum dezelfde vraag heb gesteld over een T54… Mijn excuses. Blijkbaar kan het. Het screenshot was niet erg overtuigend, maar goed, ik kom er maar op 1 manier achter ben ik bang…..

 

Hallo,

 

ik was de blije gebruiker van een Tweak aansluiting (met Fritz box) maar per 1 januari is dat helaas voorbij. Nu probeer ik te achterhalen of Odidio, what's in a name, een geschikte kandidaat zou kunnen zijn om in mijn internet behoefte te kunnen blijven voorzien. Daarvoor is het zeer essentieel dat ik zelf controle heb over de router. Met name de DHCP reeks is voor mij van belang. Ik wil NIET op de standaard 192.168.x.x reeks zitten. Mijn opdrachtgever zijn machines zitten allemaal in die reeks en dus heb ik nu thuis de 172.23.10.x reeks in gebruik. Met bijvoorbeeld een KPN Experia box kan ik dus niets. Hoe zit dat bij dit Zyxel modem? 

 

Wie kan me vertellen of dat kan.

 

Zoals je in de post van Eric kunt zien kan je ieder octet zelf configureren.

Ja heel leuk, maar ik als bestaande glasvezelklant krijg geen T54 of T56 en moet mijn T50 behouden. Ik kan dus geen gebruik maken van de WIFI6 snelheid en bereik. Zojuist TMobile gebeld en het enige dat ik kan doen  is mijn abonnement opzeggen en daarna weer een nieuwe afsluiten, dan krijg ik de T56...heel krom!!

niet getreurd wifi 6 werkt niet ik heb de nieuwe mac studio geschikt voor wifi zes maar er is geen wifi zes te vinden en bij odido begrijpen ze er niets van 

 

Hallo @Imac 

WiFi 6 staat standaard aan en met een apparaat dat geschikt is voor WiFi 6 moet er geen enkel probleem zijn.

Heb je een telefoon die ondersteuning heeft voor WiFi 6? Dan zou er bovenaan een 6 moeten staan bij het WiFi icoon. Als dit zo is dan ligt het mogelijk aan je mac studio.

Ik heb de mac studio geschikt voor wifi 6 maar er verschijnt helemaal niets

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Imac 

Ik heb hier ook de Zyxel-T56 en WiFi 6 werkt zonder problemen indien het verbonden apparaat ook WiFi 6 ondersteuning heeft. Kun je het eens testen met andere apparaten?

Hallo @Imac 

Ik heb hier ook de Zyxel-T56 en WiFi 6 werkt zonder problemen indien het verbonden apparaat ook WiFi 6 ondersteuning heeft. Kun je het eens testen met andere apparaten?

ik heb een iPhone 13 ondersteunt 6en 6E maar geen melding ook even de telefoon opnieuw opgestart maar geen 6

Hallo @Imac 

Ik heb hier ook de Zyxel-T56 en WiFi 6 werkt zonder problemen indien het verbonden apparaat ook WiFi 6 ondersteuning heeft. Kun je het eens testen met andere apparaten?

ik heb een iPhone 13 ondersteunt 6en 6E maar geen melding ook even de telefoon opnieuw opgestart maar geen 6

Hallo imac,

 

Op een mac kun je dat soort gegevens niet zien, zelfs op de nieuwste apparaten zitten de details van je apparaat diep verstopt in het OS. Google er maar eens op….. Als je een windows PC hebt of een  moderne android telefoon zul je zien dat wifi6 naar behoren werkt. Ik heb ondertussen mijn zyxel-T56 gekregen en geconfigureerd voor als de monteur komt. Ik ben die dag namelijk niet thuis en bij Odido konden ze de datum van afsluiten niet aanpassen, hoezo menselijker? Het begin is dus niet echt goed, laten we hopen dat ik er verder geen spijt van krijg. 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

@Imac Als je inlogt op de Zyxel (192.168.1.1) en in het menu naar Netwerkinstelling > Draadloos > Andere gaat en bij 802.11-modus kijkt, staat daar ‘ax’? Zo niet, dan staat WiFi 6 uit.

Ik heb sinds gister een Zyxel T-56 en heb een aantal jaar geleden een fritz repeater aangeschaft voor een mesh systeem (in combinatie met een fritzbox). Nu zie ik nogal wat reacties dat deze fritz repeater niet compatible is met het Zyxel modem. Nou is een alternatief om een wifi plus abbonement af te sluiten en zo alsnog een mesh te creeëren. Ik heb een ethernet kabel liggen waardoor ik het geheel bedraad aan kan leggen. Bij mijn huidige setup heb ik ook een ethernet kabel lopen vanaf mijn repeater naar mijn pc voor stabiel internet. Nu heb ik alleen niet helemaal helder of ik bij de Zyxel WX5600 een van de poorten ook kan gebruiken als LAN outpunt zodat ik een ethernet kabel kan leggen tussen de WX5600 en mijn pc voor stabiel internet. Zou denken van wel, maar zoals ze wel eens zeggen: assumptions are the mother of all f ups.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @RTartz, dat klinkt alsof je huis goed uitgerust is, dat heb je mooi voor elkaar! Als ik het goed begrijp vraag je jezelf af of je de Wifi versterker Zyxel WX5600 gebruiken om een bekabelde verbinding met je PC tot stand te brengen? Zolang de WX5600 via de Wifi of een ethernetkabel naar het modem verbonden is kan je de LAN poort gerust gebruiken om een bekabelde verbinding tussen de Wifi versterker en je PC te creëeren.

Laat het gerust weten als je nog vragen hebt, ik zie je graag volledig van je set-up genieten! 😄

Kan iemand inmiddels bevestigen dat het T-56 modem een bridge modus heeft? 🙄

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @logchem ,

Bij Odido kunnen de modem/ router niet in bridge mode. 

Je kan eventueel wel je eigen router gebruiken.

Zie het volgende topic:

 

Hallo @logchem ,

Bij Odido kunnen de modem/ router niet in bridge mode. 

Je kan eventueel wel je eigen router gebruiken.

Zie het volgende topic:

 

Ok, duidelijk. Bedankt voor je antwoord @soepkip67 🙂

Ja heel leuk, maar ik als bestaande glasvezelklant krijg geen T54 of T56 en moet mijn T50 behouden. Ik kan dus geen gebruik maken van de WIFI6 snelheid en bereik. Zojuist TMobile gebeld en het enige dat ik kan doen  is mijn abonnement opzeggen en daarna weer een nieuwe afsluiten, dan krijg ik de T56...heel krom!!

Ik heb de T56 maar wifi 6 is heeeel ver te zoeken mijn mac is hier zeer zeker geschikt voor

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Imac 

De T56 heeft WiFi 6 en als het verbonden apparaat ook WiFi 6 ondersteuning heeft dan moet er geen enkel probleem zijn.

Ik heb hier de T56 en een Samsung Galaxy S21, WiFi 6 staat standaard aan.

 

Reageer