Beantwoord

1000Mbit/s internet haalt direct bekabeld ~50Mbit/s

  • 1 December 2021
  • 8 reacties
  • 153 Bekeken

Hallo,

Ik heb onlangs mijn abonnement aangepast van 100Mbit/s naar een snelheid van 1000Mbit/s. Deze overstap is inmiddels 2 weken geleden gemarkeerd als afgerond.

Nu verwacht ik deze snelheid niet te halen, maar snelheidstests komen niet hoger dan 50Mbit/s, wat effectief geen verschil is met het oude abonnement. Ik heb geprobeerd een laptop direct op het modem aan te sluiten met een Cat 5e kabel, maar dit levert geen verschil op. De netwerkkaart van de laptop zelf ondersteunt deze snelheid.

De postcodecheck geeft aan dat glasvezel op dit adres beschikbaar is, en dit is ook aangesloten op het modem (Vigor 2132FVn). Wat doe ik in deze verkeerd?

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

icon

Beste antwoord door soepkip67 1 December 2021, 18:49

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

8 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @lvankeulen ,

Je zou kunnen proberen om het modem even 30 seconden van de stroom halen. Dit wil soms helpen. Zou je het hier weer willen melden als je dit gedaan hebt?

 

Ook zou je nog een reset kunnen proberen.

Zie dit topic:Factory reset

@lvankeulen,

en indien je een mediaconvertor hebt deze als eerste van de stroom halen, na paar minuten weer aansluiten en dan een paar minuten later pas je modem weer op het stroomnetwerk aansluiten.

Waarom paar minuten wachten? Krijgt de mediaconvertor de tijd om alle (nieuwe) data in te laden alvorens deze aan je modem door te geven. Praat uit ervaring dat dit vaak werkt, maar ja, elke situatie is anders.
 

Een factory reset heeft inderdaad geholpen, de snelheidstest komt hiermee boven de 900Mbit/s uit. Nu nog een aantal instellingen terugzetten en kijken waaraan het heeft gelegen. Bedankt!

(edit) Stroom er af was ook nog eerder geprobeerd, dat had de snelheid van 20Mbit/s naar 50Mbit/s gekregen.

Reputatie 4

@lvankeulen heb jij nog altijd een SFP module in die Draytek zitten? Naar mijn weten levert T-Mobile geen 1 Gbit op die manier want dat loopt via WBA van KPN Netwerk? Dat zou normaliter betekenen dat jij naar ODF netwerk van hun zelf gaat (GPON) en dat houdt in dat Guidion in de PoP een patchactie uit moet voeren en dat jij een ONT van T-Mobile moet gaan gebruiken.

[edit]

Cool, ik zie dat het geholpen heeft. Ben ik wel benieuwd naar jouw setup want dan zit jij al vanaf het begin op netwerk van T-Mobile zelf lijkt me.

@J33Bee Ik weet ook niet zeker waar het verschil in heeft gezeten. Deze router heeft wel een SFP-poort. De verbinding tot aan huis is naar mijn weten wel van KPN Netwerk. Ik weet niet genoeg van de leveranciers om te kunnen zeggen waarom het nu wel werkt.

Reputatie 7
Badge +4

@J33Bee T-Mobile heeft altijd al een eigen odf netwerk gehad van de overname van Vodafone welke het weer had van glasoperator. Daar leverde ze zelfs 750Mbit en daarna 1000mbit op nog voor dat KPN daar mee kwam. Dit is gewoon GoF techniek door sommigen ook aon genoemd

Reputatie 4

@J33Bee T-Mobile heeft altijd al een eigen odf netwerk gehad van de overname van Vodafone welke het weer had van glasoperator. Daar leverde ze zelfs 750Mbit en daarna 1000mbit op nog voor dat KPN daar mee kwam. Dit is gewoon GoF techniek door sommigen ook aon genoemd

 

Helder dank!

Reputatie 7
Badge +4

Hey @lvankeulen,

Leuk om te lezen dat het zo adequaat is opgelost, fijne reacties. Ik wens je nog veel plezier met het giga-snelle internet! :smiley: